Mag een psychiater zomaar medicijnen voorschrijven na één gesprek?

Een vriendin van mij kampt al sinds september met angst/paniekaanvallen. Zij volgt geen vaste therapie. Ze is een paar weken geleden bij een psychiater beland die haar anti depressiva heeft voorgeschreven. Zij nam daarvoor een kalmerend medicijn en is gewoon zonder toezicht gestopt met dat medicijn en is 2 dagen geleden begonnen met de nieuwe medicatie. Die psychiater heeft haar aangeraden om deze in te nemen, in tussentijd tot zij de juiste therapie heeft gevonden. Maar moest wel eens terug gaan bij hem als zij zou starten met die medicatie. Ik heb haar gezegd dat dat echt geen goed idee is, dat ik dat niet vertrouw. Maar ze is zo desperate dat ze het toch maar heeft gedaan.. Dit kan toch niet zomaar? Wat denken jullie ervan?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
7.1K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan zomaar. Een psychiater is een arts die zich na een studie geneeskunde heeft gespecialiseerd in de psychiatrie. De opleiding tot psychiater is alleen toegankelijk voor artsen. In de opleiding tot psychiater is de complete opleiding tot psychotherapeut geïntegreerd. Een psychiater beschikt dus over therapeutische kennis op het niveau van een psychotherapeut. In tegenstelling tot de psycholoog en psychotherapeut mag een psychiater naast het geven van een psychotherapeutische behandeling ook medicijnen voorschrijven. Daarom behandelt een psychiater vaak psychische klachten waarbij medicijnen een belangrijke rol spelen in de behandeling, zoals bijvoorbeeld schizofrenie, verslaving, persoonlijkheidsstoornis, psychose, dwangstoornis en bipolaire stoornis.

De psychiater zal daar zijn redenen wel voor gehad hebben, sommige psychische klachten kunnen grotendeels verholpen worden door het gebruik van medicijnen, dit is ook het geval bij paniekaanvallen, er zal wel een gesprek met je vriendin aan vooraf zijn gegaan, wat de psychiater deze beslissing heeft doen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook best voor therapie naar een psycholoog gaan en even zijdelings bij de psychiater de medicijnen halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nadat uw behandelaar heeft vastgesteld dat u een paniekstoornis heeft, kunt u met uw behandelaar bespreken welke behandeling voor u geschikt is. Dit is een persoonlijke keuze. De deskundigen weten wel welke behandeling de voorkeur heeft bij de meeste mensen met een paniekstoornis. Maar dat wil niet zeggen dat deze behandeling ook uw voorkeur heeft. Misschien houdt u helemaal niet van medicijnen slikken of ziet u gesprekken met een behandelaar of thuisopdrachten maken totaal niet zitten. Natuurlijk is het ook belangrijk of een bepaalde behandeling bij u in de buurt te vinden is of dat er een wachtlijst is. Het is goed om hier met uw behandelaar over te spreken en samen tot een behandelkeuze te komen. Een paniekstoornis kan behandeld worden met een psychologische behandeling óf met medicijnen óf met een combinatie van beide. Voor de keuze is het belangrijk of u naast de paniekstoornis ook ernstige straatvrees (agorafobie) heeft of niet. De keuze hangt ook af van de vraag of u naast de paniekstoornis ook een ernstige depressie heeft. De deskundigen geven het volgende advies:
Als u een lichte paniekstoornis heeft, is psycho-educatie, uitleg over het tegen gaan van vermijding en zelfhulp mogelijk voor u al voldoende om uw klachten te verminderen.
Als u alleen een ernstige paniekstoornis (eventueel met agorafobie) heeft, kiest u zelf of u medicijnen wilt gebruiken of een psychologische behandeling wilt.
Als u een paniekstoornis (eventueel met agorafobie) heeft én een ernstige depressie, raadt uw behandelaar u aan om te starten met medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.kiesbeter.nl/zorg-en-kwaliteit/.../paniekstoornis/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heeft jouw vriendin het verhaal van de psychiater wel aangepast, meestal wordt de behandeling in overleg gedaan en heeft zij aangegeven dat zij liever wil starten met alleen medicijnen.Tenzij je bent mee geweest, kun je niet weten wat er wel en niet is gezegd. Mensen met paniekaanvallen kunnen de boel verdraaien om te voorkomen dat ze een aanval krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag een second opinion aan, bij een andere psychiater, deze kan beter oordelen dan wij, of laat de psychiater die de medicijnen voorgeschreven heeft eens vertellen waarom hij of zij dit gedaan heeft. Het is altijd verstandig je voor te laten lichten over de medicatie die je krijgt.
volgens mij is een psychiater meer dan voldoende geschoold om na een eerste gesprek een voorlopige diagnose te stellen en aldus ook bekwaam om een geschikte medicatie voor te schrijven.Trouwens een antidepressiva is beter geschikt dan een kalmeringspil daar deze laatste een zeer verslavend effect kunnen hebben.
Ik ga er wel mee akkoord dat er een langere behandeling nodig is om aan de grondslag van het probleem te verhelpen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het niet verantwoord zijn? Een psychiater weet heus wel wat hij doet. Een huisarts gooit veel te snel met medicijnen maar een beetje psychiater weet echt wel wanneer het wel of niet nodig is. Heel veel mensen krijgen medicijnen van een psychiater en behandeling van een ander. Het is goed dat hij geen therapie geeft als hij dat niet kan maar haar doorstuurt naar iemand die hier wel geschikt voor is. Als je heel erge angst en paniek hebt, dan helpt 'gewoon' therapie niet snel genoeg. Door medicijnen te geven kan een een doorbraak forceren, waardoor over een tijd therapie veel heilzamer is. Je schrijft dat ze nog eens bij hem moet terug gaan als ze start met de medicatie, het lijkt me dus duidelijk dat de arts dit wel in de gaten wil houden. 6 maanden wachttijd is een eitje, moet je hier in nl eens kijken
Het kán wel, maar denk wel dat je als patient kritisch mag zijn op alle momenten en als het niet goed voelt vraag je om meer uitleg of om een second opinion. Er worden jaarlijks enorm veel medicijnen uitgeschreven die wellicht niet nodig zijn, het is een gigantische kostenpost om van de bijwerkingen en daartoe uitgeschreven medicatie nog maar te zwijgen. De deskundigheid is er zeker hoor, daar twijfel ik niet aan, maar er is meer mogelijk dan een pil en helemaal na 1 gesprek. Met AD onderdruk je en dat is misschien even nodig, maar voor langer lost het niets op.