Kun je tijdens je menstruatie last krijgen van een terugval van een oude depressie?

Hallo allemaal,
3 jaar geleden ben ik behandeld voor ptss. Het is een tijdje goed gegaan, maar elke keer als ik ongesteld word krijg ik de klachten weer lichtelijk terug. Ik heb maandag wel mijn theorie examen dus ben ik ook lichtelijk zenuwachtig. Verder heb ik een implanon in mijn arm en heb ik snel last van hormonen. Zijn deze depressieve klachten doordat ik ongesteld ben? Of blijf je je hele leven ptss houden??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt best tijdens je menstruatie wat somberder zijn dan normaal, als het echt heftig wordt en de vorm aanneemt van een depressie moet je er mee naar de dokter gaan "every girl knows about the punctual blues".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een mirena overwegen of doorslikken van de pil zodat je minder vaak ongesteld wordt. Bespreek alle mogelijkheden met de huisarts.

Antwoorden (2)

Een depressie is niet een situatie waar je een paar dagen last van hebt en daarna is het over. Dan gaat het om een lange tijd depressief zijn met alle gevolgen van dien.
Als jij alleen last hebt van neerslachtige gevoelens tijdens de menstruatie, dan heeft dat in principe niks te maken met depressiviteit of PTSS. Het is normaal dat je als vrouw last kunnen hebben van stemmingswisselingen tijdens de menstruatie.
Info over een depressie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)

Of je levenslang in meer of mindere mate last blijft houden van PTSS ligt aan de effecten van de behandeling die je hebt gehad en aan de heftigheid van het trauma. Vooral trauma's vanuit de vroege jeugd kunnen grote gevolgen hebben in het verdere leven en of die helemaal kunnen uitdoven is altijd de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan heel goed zijn dat je last hebt van PMS. Veel van de klachten die hierbij voorkomen komen ook bij ptss voor.
Als de klachten alleen rondom de mensturatie is, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het van de PTSS komt, alleen heeft het wel overeenkomsten.
Ik heb precies hetzelfde als jij gehad en ptss maar ook PMS.
De oplossing was aan de pil gaan en soms doorslikken, maar niet alle pillen werken hier even goed voor, soms is een combi van twee pillen nodig. Het beste kan je dit met je arts oppakken, misschien ligt hier voor jou een oplossing