kan je van constant onder je niveau werken een burnout of iets dergelijks krijgen?

Ik ben constant bezig met werk wat onder mijn niveau is.
Hierdoor ben ik ook constant vermoeid en heb ik hoofdpijn. Het liefste wat ik de hele dag wil de laatste tijd is naar huis om een betere baan te vinden.

Ik heb het idee dat ik dit niet meer erg lang ga volhouden.
Wat kan er gebeuren als ik hier nog lang mee door ga.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.6K

Het beste antwoord

Raar maar waar.... er is zelfs meer kans dat je burnout geraakt van werk dat je niet met hart en ziel doet. Nu is het natuurlijk zo dat vele mensen hiermee geconfronteerd worden, Universitairen die geen baan vinden en bv. in Mac Donalds gaan werken of een administratieve job nemen, mensen met een specifiek diploma die noodgedwongen iets totaal anders moeten gaan doen...
De mate waarin je je job zinvol acht, is vaak belangrijker dan of je al dan niet hard moet werken. In het boekje van mijn mutualiteit werd stress, burnout e.d. zelfs los gezien van de verantwoordelijkheden en de werkdruk. Met andere woorden : zelfs mensen met een hoge werkdruk en zware verantwoordelijkheid blijven gezond als ze hun werk graag doen.
Wat ik je adviseer :
- je kan natuurlijk een andere job zoeken, iets wat je liever doet dan deze job. iets wat je een grotere uitdaging geeft. vloek en tier niet, geef je job in liefde door aan iemand anders en stel je open voor iets nieuws.
- je kan er ook anders naar kijken. je kan je job bekijken als een noodzakelijk iets om op deze moment een inkomen te genereren. zet het idee van je af dat het onder je niveau is. probeer dingen te ontdekken die je wél leuk vindt aan je job.
- als je er anders naar kijkt, zal je je job met veel meer vreugde volbrengen. belangrijk is dat je na je werkuren dingen doet waar je echt naar uitkijkt. Ik ken een vrouw die meditatielessen geeft. Overdag werkt zij bij Aldi (kantoorfunctie). Ze is elke dag dankbaar dat ze die job kan doen, en doet hem dan ook met overgave. Het is niet haar droomjob, maar het laat haar toe om daarnaast die meditatielessen te blijven geven.
- je kan het ook relativeren. Er zijn mensen in de derde wereld die onder veel ergere omstandigheden moeten werken. Pas op : het blijft belangrijk om iets leuks naast je job te doen, maar misschien helpt het wel om het minder erg te vinden als je er zo naar kijkt.
Met andere woorden : probeer op één of andere manier vreugde te vinden in je huidige situatie, door te dromen over een andere job en ervoor te gaan (volg desnoods een omsc holing), je te focussen op het leuke, iets te zoeken om naar uit te kijken buiten je job en/of te bedenken dat je gelukkig niet in de Syberische vlakte hout moet kappen
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hé great leventje ;-) Je schrijft heel veel wat ik zelf ook nog in gedachten had tijdens het schrijven van mijn antwoord. Dat verdient een + op het niveau van jouw keuze ;-) ;-) Liefs en Geniet van...
eender wat in je opkomt!
liveisgreat
11 jaar geleden
GerdaMaria
als het van jou komt, is dit wel een heel groot compliment hoor!
bedankt voor je +sje!

Andere antwoorden (5)

Jazeker kan dat. Het is helemaal niet erg om een poosje werk onder je niveau te doen. Ook niet voor lange tijd trouwens, als je dat leuk vindt en als je er voldoening uit haalt. Maar als dat niet zo is, dan kun je er serieuze psychische klachten van krijgen.
Het lijkt mij zaak om te zoeken naar een nieuwe baan, of op een andere manier naar een uitdaging. Dat kan ook buiten je baan om, als het mogelijk is om een andere baan te vinden. Als je maar op de een of andere manier de voldoening voelt van iets te bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand weet wat er kan gaan gebeuren.
Maar intussen ben jij daar zelf wel bij!
Het is heel goed mogelijk om overspannen te raken van werk onder je niveau.

Dus wat moet je doen:
Dit bespreken op je werk, vragen om ander werk, om meer werk, om afwisselender werk.
Bepraat het met je leidinggevende en met je collega's.
Kijk of je zelf werk ziet wat gedaan kan worden.
Komt er niet voldoende reactie of heb je daar niks aan:
Maar een afspraak met de bedrijfsarts.

Intussen solliciteren naar iets anders.
Maar niet ziek thuis gaan zitten.

Je zegt: ik ben constant bezig met werk onder mijn niveau.
Je bent niet "constant" bezig..........
Je hebt ook nog vrije tijd.
Zoek daarin een uitdaging, een doel, iets wat wel moeilijk is en wat
een afleiding kan zijn voor dat werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het heeft zelfs een naam: bore-out. Ofwel: eigenlijk verveel je je te pletter! Er zijn mensen die beweren dat een bore-out erger is dan een burn-out, en de bore-out schijnt behoorlijk vaak voor te komen. Veel mensen die met burn-out worstelen, hebben eigenlijk een bore-out.

Ik zou zeggen: stroop je mouwen op, en probeer verandering te brengen in de situatie!
Misschien kun je met je baas praten over een andere functie of een interne opleiding. Wees dan niet negatief over je huidige functie, maar vertel dat je meer uitdaging wilt, en dat je denkt dat je meer voor het bedrijf kunt betekenen.
Ook mogelijk: je kunt een studie of een eigen bedrijfje beginnen naast je werk. Dat is misschien in het begin moeilijk, omdat je nu natuurlijk geen energie hebt, maar als het eenmaal gaat lopen, zul je wel opfleuren. Dan is het natuurlijk wel moeilijk om je werk niet te verwaarlozen, maar dat kun je dan vast ook beter verdragen.
Intussen kun je ook naar een andere baan uitkijken.

Je kunt ook eerst eens een boek lezen over het verschijnsel. Dan kun je beter beoordelen of dat inderdaad het probleem is. In de bron vind je interessante info en ook goeie tips om jezelf weer uit het moeras te hijsen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zéker, ikzelf heb een Pedagogisch diploma en wanneer ik geen interims had ging ik via dienstencheques werken als poetsvrouw: in de kortste keren werd ik depressief. De ene persoon is waarschijnlijk er gevoeliger voor dan een andere, maar bij mij was dat na enkele weken al duidelijk dat ik geen werk onder mijn capaciteiten mag doen, net zoals je ook geen werk boven je capaciteiten moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite is het feit dat je naar eigen zeggen onder jouw niveau werkt niet de oorzaak van jouw ongewenste symptomen doch wel de wijze waarop jij er elke dag opnieuw mee omgaat.

Indien jij daar de voordelen van kan inzien dan krijg je zelfs extra power en inspiratie kado om vooralsnog een bijzondere gebeurtenis van jouw huidige job te maken.

Dus...
Zolang jij jezelf blijft inprenten dat je onder jouw niveau werkt dan activeer je via gedachte- of intentie gerelateerde brein-impulsen het soort hormonen die het ene ongewenste effect na het andere teweegbrengt.

Jij en alleen jij bent de master van jouw gedachten en dus jij en jij alleen bent in staat om voor jezelf daadwerkelijk andere keuzes te maken en daardoor ook andere handelingen te verrichten.
Jij bent degene die zichzelf gevangen zet in jouw situatie en niemand anders.
Je beweert thans onder jouw niveau te werken.
Maar blijkbaar ligt het tegelijk boven jouw niveau om toch de keuze te maken om een andere job te zoeken.

Sluit in de eerste plaats al eens vrede met jouw huidige situatie want dat geeft eindeloos meer dan tijgerkracht ;-)
Maak vervolgens rustig en bewust een keuze omtrent hetgeen jij wel zou willen uitvoeren.
Vraag een gesprek aan met jouw huidige werkgever en zeg eerlijk wat er zich in jou afspeelt, dat deed ik vroeger ook en ik kreeg kort daarna een andere uitdaging. En als ik die voldoende onder de knie kreeg dan vroeg ik weer een andere functie. En op een dag ging ik weg omdat ik klaar was voor een andere uitdaging op een andere werkvloer.

Je zal later nog wel merken dat je vandaag verdomd tevreden mag zijn dat je ook eens onder jouw niveau mag werken want de wereldbol krioelt van mensen die het uitschreeuwen dat er teveel van hen gevergd wordt.

Ook voor hen zijn dezelfde regels geldig hoor.
Ons goed in ons vel voelen is in wezen een kwestie van leren tevreden zijn met de situatie waarin we terecht komen en er op vertrouwen dat eender welke situatie zich (sneller dan we vaak kunnen/durven vermoeden) aan ons aanpast als we rustig blijven in plaats van dat wij moeite hebben om ons aan een veranderde of ongewenste situatie aan te passen.

Weet wat je écht wil en ga er dan stapsgewijs, rustig, weldoordacht en toch kordaat voor ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
+ !!!