aan wat kan je een narcistische woede-aanval herkennen (dus wat is het verschil met een gewone woede-aanval)?

er zijn verschillende aandoeningen die tot woede-aanvallen leiden zoals ADHD en zo.
Ook narcistische mensen of mensen die eerder narcistisch zijn als persoon zouden woede-aanvallen krijgen. Ik vind dat wel wat raar omdat een narcist toch alleen van zichzelf houdt en vindt dat hij of zij altijd gelijk heeft. dus waarom dan woedend worden als je toch gelijk hebt?
Maar het schijnt toch te bestaan dat narcisten woede-aanvallen krijgen. . aan welke verschijnselen zie je dat het over een narcistische woede-aanval gaat? En moet je hierop dan ook op een welbepaalde manier reageren, want narcisten kunnen toch niet zo goed inschatten dat ze een andere mens pijn doen dus als je sorry zegt en je doet me pijn dan zullen ze denk ik toch niet stoppen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
13K

Antwoorden (2)

Heel kort gezegd wordt narcisme door een persoon vaak ontwikkeld om een slecht zelfbeeld te compenseren. Ze kunnen dus diep van binnen weinig zelfvertrouwen hebben, met naar buiten toe een laagje overdreven zelfvertrouwen en zelfliefde. Prikt iemand door dat laagje heen, dan voelen ze dat als een krenking en daar kunnen ze heel boos op reageren. Je tast dan namelijk het mooie beeld aan wat ze van zichzelf hebben geschapen. Aan een woedeaanval kan je meestal niet zomaar de onderliggende oorzaak zien, daar zal je de persoon beter voor moeten kennen. Zo'n woedeaanval zal je dus kunnen voorkomen door die krenking te voorkomen. Maar ja, het leven zit niet altijd zo in elkaar dat dat altijd te voorkomen is of gewenst is te voorkomen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is voor een narcist eigenlijk ook niet goed als iedereen die krenking uit de weg gaat. Dat zou het narcisme juist kunnen voeden. Beter als hij regelmatig gedoseerd tegengas krijgt en dus regelmatig er aan wordt herinnerd dat hij eigenlijk niet zo geweldig is als hij zelf denkt. Daarmee komt hij meer en beter in de realiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Narcistische woede is een reactie op narcistische verwonding. Narcistische woede is gebaseerd op angst en kan zelfs voortduren nadat de dreiging is verdwenen. De woede is gericht op de persoon die hem dit gevoel geeft, de woede is onsamenhangend en onrechtvaardig. Tijdens de woede kan hij schreeuwen, feiten omdraaien en ongegronde beschuldigingen uiten.
'Out of the blue'
Er is nog een belangrijk verschil in normale woede en narcistische woede. Wanneer een normaal persoon boos op je wordt, dan laat hij je ook precies weten wat je deed, wat hem zo boos maakte. Als een narcist boos op je wordt, komt zijn woede niet alleen 'out of the blue', hij vertelt je amper wat je hebt gedaan, om hem te zo kwaad te krijgen. Hoewel hij natuurlijk altijd wel een tekortkoming bij je zal proberen te vinden.