Hoe kan ik iemand blijven aankijken als ik in gesprek ben zonder dat ik weg kijk de hele tijd?

Ik ben erg onzeker en vindt het moeilijk om iemand te blijven aankijken in een gesprek,ik heb van alles geprobeerd bv naar iemand zijn mond kijken of iemand voor te stellen of die geen kleren aan heeft,maar het helpt niet heeft iemand tips.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (5)

Heb je hier al eens met een deskundige over gepraat? Een psycholoog bijvoorbeeld? Misschien is dat een aanrader.
In het psychologiemagazine (zie link) staat een antwoord van een sociotherapeut (en deskundige op het gebied van lichaamstaal) op een soortgelijke vraag: "Als je niet naar iemand kijkt, en ook niet naar hem luistert, mis je misschien dat hij boos wordt. Maar je mist nog veel meer signalen die overigens veel vaker voorkomen en veel waard zijn.

Je mist dat mensen behulpzaam willen zijn. Je mist dat iemand zich wil verontschuldigen. Je mist dat mensen enthousiast zijn. Je mist dat mensen je aardig vinden. Je mist ook alle signalen die jou duidelijk maken dat aankijken veel minder eng is dan je verwacht.....(..)

Mijn advies is te gaan oefenen met het aankijken van de mensen om je heen. Doe dat eerst met vrienden; vertel hen gewoon dat je dit wilt doen. Dat maakt het minder bedreigend. Doe het later opnieuw als je het niet hebt aangekondigd. Doe het vervolgens eens bij andere mensen die ook niet zo bedreigend voor je aanvoelen. In het begin zal dit nieuwe gedrag onwennig zijn. Maar na verloop van tijd wordt het een tweede natuur. Het wordt iets van jezelf. Je zult merken dat jouw aankijkgedrag positieve reacties bij anderen oproept. Dit zal je ook stimuleren het vaker te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand blijven aankijken is ook niet normaal. Dat gaat ongemakkelijk voelen. Ik denk dat je je enorm bewust bent van jezelf als je in gesprek bent met iemand. Je bent dus bezig met, hoe je over komt op iemand anders. Dat leidt je af van het daadwerkelijke gesprek. Probeer eens echt naar iemand te luisteren! Analyseer zijn/haar houding en non-verbale communicatie. Daardoor bindt je je meer aan het gesprek. Als je onzeker bent over de indruk die je geeft, dan geef je precies die onzekere indruk. Je straalt uit wat je voelt en wilt. Dat zorgt onder andere ook voor het vaker wegkijken!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u niet in de ogen durft (blijven) kijken moet u eens proberen om tussen de ogen beide te kijken, gewoon u concentreren op dat punt en na een tijdje zal het best lukken. Het geeft u een ander gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan naar de wenkbrauwen kijken. Het is een trucje dat we leerde bij sociale vaardigheden. Heel veel mensen vinden het moeilijk andere direct in de ogen aan te kijken. Je hoeft in een gesprek ook niet de gehele tijd iemand direct in de ogen aan te kijken dit kunnen ook momenten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Tja gewoon oefenen, en kijken wat het met je doet... onderzoek wat je spanning is, en voel hier dieper in.
Zo kan je het doorleven zeg maar.
En trouwens , waarschijnlijk zit je ook een beetje vast in het idee dat je dus iemand de hele tijd moet aankijken. Dat is ook maar een idee.