Hoe komt het dat je bepaalde dingen wel zo kunt leren dat ze na een tijdje "automatisch" gaan, terwijl andere dingen moeite/weerstand blijven kosten?

Bepaalde dingen gaan beter naarmate je ze vaker doet. Uiteidenlijk denk je er nauwelijks meer bij na.
Andere lijk je nooit echt te gaan beheersen. Je moet je er elke keer weer toe zetten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (2)

Lastig te beantwoorden omdat je geen voorbeelden noemt. Er zijn dingen die je moet leren vanuit je hersenen naar je lichaamsdelen (bijv zwemmen en fietsen) en op een gegeven moment neemt je lichaam dat over en doen je hersenen alleen nog het stukje kijken, verkeersveiligheid en nadenken over rechtuit zwemmen en het keerpunt.

Er zijn ook zaken die je leert maar die je altijd vanuit je hersenen volledig moet besturen, gewoon omdat die zaken elke keer anders zijn. Je hebt er niets aan om dat soort dingen te laten overnemen door je lichaam (ik werk bijv met een scanner in een magazijn, dat was heel veel leerwerk over de instellingen van de scanner en wat te doen bij onverwachte situaties). Als mijn lichaam het over zou nemen zou ik altijd maar 1 artikel pakken en 1x scannen maar soms heb ik er meer nodig en als ik dus mijn hersenen ga uitschakelen dan gaat het mis.

Dan hebben we nog dingen je moet leren die je eigenlijk moeilijk vindt, zolang dat zo is kun je nooit op de automatische piloot gaan, dan ga je fouten maken. Misschien dat je eens in een fase komt dat het makkelijker gaat maar misschien ook nooit.

Dan heb je het nog over weerstand: als er weerstand bestaat tegen het leren zul je het ook niet snel automatisch gaan doen omdat je hersenen elke keer druk bezig zijn met die weerstand, je ergeren, boos worden etc. Dat kan bijv woordjes leren zijn. Als je daar geen zin in hebt zal het ook niet makkelijk/automatisch/snel gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alles leer je even makkelijk aan, echter zelfs de moeilijke dingen, gaan op een gegeven moment ook automatisch, kwestie van geduld.
Uitzondering misschien, als je b.v. totaal geen gevoel voor muziek of ritme en/of toonhoogtes heb, dan kan ik me voorstellen dat je nooit echt een instrument goed kan leren, behalve het mechanisch bespelen dan.