Hoe word een bordeline test gedaan?

Er zijn mensen die bordeline hebben, zijn ze daar achter gekomen door een test? Zo ja hoe gaat dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (4)

Deze vraag is eigenlijk heel makkelijk te beantwoorden. Nee er is geen simpele test om erachter te komen of je Borderline hebt. Een psychiater of psycholoog zal namelijk niet alleen naar testresultaten kijken. Hij of zij stelt de diagnose naar aanleiding van verschillende gesprekken en misschien een psychologische test.
11 jaar geleden
In de praktijk blijkt het moeilijk om borderline vast te stellen, omdat het over een breed scala aan mogelijke symptomen gaat. Toch gebruiken psychologen die een mogelijke patiënt in behandeling krijgen wel degelijk een test bij hun diagnose. Dat is de zogenaamde 'DSM-IV classificatie' die is opgesteld door Amerikaanse wetenschappers. Deze test bestaat uit een tamelijk uitgebreide vragenlijst die de patiënt wordt afgenomen. Echter, de resultaten zullen nooit alleen bepalen of de diagnose borderline ook werkelijk wordt gesteld. Uiteindelijk zijn gesprekken met de psycholoog minstens even belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dsm is geen test, het is een diagnostisch statistisch handboek waarin de criteria staan van alle psychiatrische ziektebeelden.
Hoe dit in de praktijk gaat : men doet een reeks testen. Als uit de resultaten blijkt dat men geen enkele andere aandoening eenduidig aan de uitslag kan koppelen, dan plakt men er de diagnose 'borderline' op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt dan een psychologisch onderzoek. Deze bestaat uit meerdere vragenlijsten. Er zijn lijsten met vragen gericht op persoonlijkheids stoornissen (waaronder borderline valt). De vragen zijn dan dus niet alleen gericht op borderline, maar op alle persoonlijkheidsstoornissen. Je krijgt ook vragenlijsten gericht op andere zaken, bv depressie, hoe je met klachten om gaat, waar je last van hebt, etc.
In aanvulling hierop krijg je een aantal gesprekken met een psycholoog of psychiater. Eventueel nog een gesprek met iemand die dicht bij je staat zoals partner of ouders bv.
Dit alles wordt gebundeld, gescoord en dan kijken ze of en welke stoornis bij je past. In nl worden hiervoor de criteria volgens de dsm gehanteerd.