mijn stiefmoeder is boos omdat ik iets heb verzwegen hoe los ik dit op?

ik heb al een tijdje problemen met mijn moeder. over de weekenden dat ik naar haar ga enzo. nu heeft ze me een tijdje geleden hevig afgewezen. en daar voel ik ook boosheid en verdriet door. helaas stop ik dat onbewust weg en komt het er alleen uit als het getriggerd word. ik wou geen contact meer met mn moeder in het begin. nu heb ik zowiets van ik wil wel weer contact maar geen weekenden nog. nou heb ik laatst mn moeder gesmst omdat ze een mailtje had gekregen van een spel. mijn account staat op haar email :s mr ik vroeg dus of ze die wou doorsturen. heeft ze gedaan. dit had ik niet verteld aan mijn stiefmoeder en vader. ( waar ik woon ) en ik heb al een paar keer met ze afgesproken dat ik alles aan ze vertel. wat ik niet doe. dat vind ik lastig. nu zijn ze er dus achter gekomen en redelijk boos. mn stiefmoeder ziet het niet meer zitten om nog aan mn problemen te werken enzo. dit gesprek over dat ik het nit heb verteld was gisteravond niet goed afgesloten en ik ben nr bed gegaan. hoe los ik dit nu op? ik heb al 100 keer gezegt dat ik alles ga vertellen en mn best doen maar het lukt niet altijd. p.s lees mn vraag over mn stiefmoeder uit huis. voor extra info over mn stiefmoeder en mij.
- wouter 17 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je stiefmoeder een beetje te hoge eisen stelt voor wat betreft alles vertellen. En het is logisch dat je eerst je moeder niet meer wilt zien, en daarna toch weer contact opneemt. Veel sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx

Het beste antwoord

Beste Wouter, wat zit jij in een vreselijke emotionele en onbegrepen situatie,ik ben bang dat wij je hier niet mee kunnen helpen maar ik wil proberen je een beetje op weg te helpen!
Ik raad je sowieso aan om geen beloftes meer te maken waarvan je weet dat jij je er toch niet aan kunt houden,je kunt beter eerlijk zeggen dat je het wilt proberen/je best doet maar niks kunt beloven.

Ik las in je vorige vraag dat je bij een psycholoog loopt,ik denk dat je daar het beste naar toe kunt bellen om zo snel mogelijk een afspraak te maken,hij/zij kent jou en je hele situatie en kan je misschien vertellen hoe je dit op kunt lossen,van deze afstand is het erg moeilijk!
Het is natuurlijk erg vervelend dat het nu net weekend is dus je hem/haar niet kunt bereiken.
Heb je misschien iemand anders die ook je hele situatie kent,je vertrouwt en die je zou kunnen bellen?

Het is trouwens heel logisch en normaal dat je eerst niks meer met je moeder te maken wilde hebben maar nu toch wel weer een beetje,het blijft ALTIJD je MOEDER en stiekem van binnen denk ik dat je haar ondanks alles wat er is gebeurd toch mist,logisch!

Je mag mij ook een persoonlijk berichtje sturen,misschien kan ik je beter helpen als ik iets meer van je weet,oké?
Je kunt dit doen door naar mijn profiel te gaan,daar zie je een envelopje als je daar op klikt kun je privé berichten sturen.

Heel veel sterktegroetjes van vlindertje en misschien tot straks op de mail!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een mooi antwoord Vlindertje. Jammer dat je op GV geen super dikke plussen kunt geven :-D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel doki;-)maar het is een moeilijke vraag waar je geen echt goed antwoord op kunt geven helaas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Anneke,ik heb gewoon vanuit mijn hart/gevoel geschreven. Heb hem zelf meteen een pbtje gestuurd maar hij heeft helaas nog niet gereageerd,triest als hij zo het weekend in moet! Nu maar hopen dat zijn pleegmoeder een beetje tot bezinning is gekomen,eigenlijk ben ik ook benieuwd hoe zijn vader hier mee om gaat?
Ik hoop in ieder geval dat het goed voor Wouter afloopt!
Ivana
11 jaar geleden
Plus, Vlindertje.
Ik vind dat een stiefmoeder helemaal niet mag eisen dat een 17 jarige alles aan haar verteld. Zolang een 17 jarige niets doet wat het algemeen belang en de familie kan schaden, heeft hij/zij recht op privacy. Iemand van die leeftijd is geen kind meer en kan tot op zekere hoogte best zelf beslissingen nemen buiten een stiefmoeder om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor jullie antwoorden en reacties ik kon gister ff niet meer op GV vndaar dat ik nog niet heb geantwoord. momenteel laat ik mn stiefmoeder ff met rust en dan zie ik wel verder. mn pa helpt me hier wel bij. ben gisteravond meegeweest nr zijn band.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed van je Wouter om je pleegmoeder met rust te laten!
Fijn te lezen dat je er niet alleen voor staat maar dat je pa je helpt en je lekker met hem weggeweest bent!
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ivana en ik ben het helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Wat een afschuwelijke situatie voor deze jongen.
Ik ben het helemaal eens met Ivana dat een (stief)moeder niet van een jongen van 17 mag eisen dat hij alles vertelt.
Met 17 heb je recht op eigen privacy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je steun en hulp <3

Andere antwoorden (2)

hi wouter,

Het lastige in die situatie waar jij in zit, is dat ouders willen dat je een scheidingslijn neerzet, tussen beide ouders.
En jij als kind, wil juist die verbondenheid. En je geen muppet poppetje voelen waarvan de armen uitelkaar getrokken worden..
Ouders voelen het soms als verraad aan als je stiekem contact zoekt zonder hun medeweten. Vooral als er veel onenigheid is en zij elkaar niet vertrouwen over jouw lot, kunnen ze zich onzeker voelen en willen daarom die zekerheid van jou horen :)
Het beste wat je kunt doen, is duidelijk maken wat je vindt en wat je zoal doet... Dan help je hun die onzekerheid wat weg te nemen, en vertrouwen ze je wellicht wat meer.

Praat er ook eens goed over als het kan, wat jouw echte gevoelens zijn, onder het genot van een lekker kopje chocomel en kruidnootjes. Als zij weten wat er in jou afspeelt kunnen ze misschien betere inschattingen maken over jouw betrouwbaarheid en wijsheid omtrent je moeder.
Het punt is vaak, dat als ze gescheiden zijn, en ze ''haten;'' elkaar dat ze bang zijn dat jij in haar armen valt, maar er niet bij stilstaan dat jij een wijs persoontje bent en beide ouders wilt en niet één enkele.
Kan je er met hun over praten? Zijn ze redelijk? Schrijf het desnoods op een briefje en leg het op hun bed, dan kunnen ze het rustig laten inzinken zonder er meteen commentaar op te geven. (wel beleefd schrijven)
Of is er een reden dat je het niet kan vertellen?
Vertel het ook van te voren als ''het je moeder'' betreft, dat is een gevoelig onderwerp, en kunnen door hun onzekerheid over jouw schijnbare partijdigheid, van slag maken.
Vat die boosheid niet persoonlijk naar jou toe, maar zal vast zijn vanwege het gevoelige onderwerp, je moeder :)
Het zou ook kunnen zijn dat ze gewoon zo erg van je houden, en denken dat je moeder slecht is voor je en je daarvan willen behoeden. Zij beseffen niet dat je van hun allebei houdt, en dat je niet partijdig bent of overloopt.
dat moet je duidelijk maken.Is de verstandhouding tussen je stiefmoeder wel goed, afgezien van het conflict? :) Succes in ieder geval, het is een lastig pakketje, ik weet er alles van..
En voor dat akkefietje die je beschrijft van die mail, biedt je excuses aan. Ook al voelt het onredelijk aan :) Dan laat je zien hoe volwassen je erop reageert, wellicht doet zij dan ook een stapje dichter in jouw buurt en kan je erover praten. Heb je vragen hoor ik het wel :) Sterkte joh!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry angelikaaa maar volgens mij heb Wouters andere vraag niet gelezen waar hij naar verwijst anders zou je niet vragen naar de relatie met zijn stiefmoeder!
Waarom al die lachjes als het zo'n gevoelig onderwerp betreft zeker in combinatie met zijn andere vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iig bednky voor je antwoord. lees misschien ook mn andere vragen ff dan weet je wat meer ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stel je niet zo aan, vlinder.
ik geef een uitleg van het mogelijke verklarende gedrag van de stiefmoeder.
Smileys verduidelijken alleen deze uitleg, ik ben niet van plan z'n stiefmoeder als slecht te bestempelen.
ik had het inderdaad andere vragen/antwoorden gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*niet gelezen*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vriendelijkheid kent geen tijd!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlindertje, wat is er niet vriendelijk aan dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uitroeptekens zijn meer intimiderend die jij nu plaatst, dan ''lachende smileys'' die goed bedoeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker belangrijk :/ mij gaat het erom dt mensen reageren vanuit hun oogpunt en gevoel. zodat ik een beetje een idee krijg van andere mensen. boeiend of dat mt smileys of uitroeptekns gebeurt. ;) kwil niet boos overkomen ofzo. maar kvind et een btje nutteloos om daar ruzie over te maken of een discussie xd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind ik ook, Wouli :) Het komt een beetje kinderachtig over om mijn antwoord af te keuren vanwege het aantal smiley's en te provoceren met onvriendelijkheid. Maargoed, het gaat erom wat jij vindt en dat we allemaal proberen je te helpen met een nuttig en verhelderend antwoord :) M'n antwoord was inderdaad niet geheel correct, gezien de achterliggende informatie dus hieronder een toelichting...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blij te horen dat je hulpverlening krijgt, en er niet geheel alleen voor staat, wellicht kan deze misschien bemiddelen tussen je stiefmoeder en jou?
Jullie spreken duidelijk een andere taal, en dan is een taalgids wel handig :) Vanuit jouw kant gezien, kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt dat zij je niet begrijpt, en vooral jij haar niet, je wilt haar graag leren kennen op een warme manier,, zonder haar ergernis te bezorgen, en daardoor probeer je alvast te denken voor haar, zodat je ''weet'' in hoeverre zij erop gaat reageren en het alleen hardop zegt als het positief geladen is. Wat normaal is als je niet weet hoe je daar om moet gaan.
Je bent dan eigenlijk een gevoelig, medelevend en ontbaatzuchtig persoon, alleen ziet niemand dat!
Je probeert je stiefmoeder te behoeden van jouw/ en haar ''negatieve eigenschappen'' die haar kwetsen, en vervolgens jou kwetsen( alles wat oprecht is, is positief en niet negatief).
Iedereen heeft wel wat dingetjes die we aan elkaar irriteren :) De een is slordig of choatisch en de ander een controlfreak of snel chagerijnig.
Zolang we dat weten van iemand, zonder er vraagtekens bij te zetten, en daar openlijk voor uit komen, kunnen mensen het beter accepteren dan wanneer het op een ontkennende toon verder vordert.
Het zijn eigenschappen die horen bij iemand, en dat is fijn als je weet wat je aan die persoon hebt. Zelfs die ''negatieve'' eigenschappen kunnen mensen uiteindelijk waarderen en typeert zo'n persoon dan als herkenningspunt.(Bijv, ik kan zien dat Angelikaaa heeft afgewassen!) Kritiek hoort er een beetje bij. En je kan je omzetten tot iets positiefs. Probeer het niet altijd persoonlijk aan te trekken. Ik begrijp dat echte pijn, en situaties als deze wel moeilijker te onderscheiden zijn.
Ook jij hoort er bij, ook misschien de dingen, die jij liever wilt uitsluiten voor een ander. Ook als ze dat al eerder afkeurden. Als jij zo bent, horen zij dat te accepteren en je proberen te stimuleren. Jij mag er zijn, in alles hoe je bent.`Zolang dit gevoel oprecht is, ben je altijd rechtvaardig(naar jezelf) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een suggestie is brieven schrijven, als je dat fijn vindt tenminste, ik kan merken dat je kennis hebt hoe je eigen ''ik'' voelt en dingen ervaart. Misschien kan je het ook uitleggen aan je stiefmoeder in een brief?
Dan ziet zij hoe inhoudelijk je bent, zonder die blokkade te ervaren.
En dan voel je ook niet de druk om meteen te reageren op iemands lichaamstaal of te proberen te reageren of te denken vanuit een derde persoon.
Zeg ook dat je moeite hebt met die directe communicatie.
Dan begrijpt ze misschien beter hoe het is voor jou. Want denken voor iemand anders kan helaas niet ( als je de film ziet 'What women think'' zou het misschien wel leuk zijn, maar helaas! Alhoewel dat ook zeer vermoeiend leek aan het einde... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat je voorzichtig bent geworden als je weet dat het een zwak plekje is, en dat je er een muurtje omheen bouwt, vooral als je denkt dat je stiefmoeder dat afwijst.
Helaas kom je dan, ondanks jouw goede intenties een neerwaarts spiraal. Daarmee bedoel ik dus eigenlijk, dat als jij niet meer praat, zij steeds meer vragen gaat stellen, en steeds verder gaat om jou
te triggeren en uit je schulp proberen te lokken. En jij misschien dan als reactie daarop, steeds verder verder neigt je terug te trekken, hopende jezelf en haar te beschermen. Waarop zij weer, harder reageert door verder te reiken. Etc.
Jullie houden elkaar eigenlijk beide in de wurggreep, ook al bedoel je het nog zo goed! (en zij ''misschien''? ook wel... _) Helaas keer je dan op een gegeven moment in een isolement, waarin je eigen blokkade je gevangen houdt als je niet oppast.. Nelson Mandela zei ooit dat mensen je alleen lichamelijk gevangen kunnen houden, en niet geestelijk, Hij bedoelt dus dat je zelf geestelijk kunt beperken, als gevolg van verdedigingsmechanisme, maar ook het hoofd kunt bieden. Hoe jij denkt, en waar je voor staat, kan je in zekere zin ook genezen, zolang je er maar in gelooft, en er open voor staat. :)
Opkropping en ontwijkingsgedrag, kunnen je verscheuren, en hoe pijnlijk het ook is, en kan ik kan merken aan je dat je moeite hebt met conflicten, boosheid en verdriet.
Toch is het belangrijk het te erkennen, dat je pijn hebt, en verdriet. Maar ook heel moeilijk om dit te verwerken. Echte pijn en verdriet, genees je niet makkelijk, en het vereist een hoop moed om dat onder ogen te komen.
Hulpverlening biedt goede stappenplannen. Jezelf bevrijden kan als je je openbaart. uiten is dus heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow bedanktvoor je toelichting. alles wat jij zegt over blokkades gevoelens etc klopt precies! het is alleen wel dt mnstiefmoeder een persoon is die heel direct en open is. en ik dus niet. zij kan er niet tegenals dingen aan de kant worden geschoven of met rust gelaten worden. ze wilt het gelijl oplossen. en hoe langer ik wacht hoe erger het word. enkheb geen flauw idee hoe ikdit kan oplossen. wnt ze gelooft niet meer in me en heeft er geen vertrouwen meer in. en ze zgt dus dat ze klaar is met alles. mij de behandeling etc. ze dnkt dat ik er metde pet naar gooi. en mn pa is nu dus ook boos geworden wnt hijzgt dat zijn leven er nu ook aan kapot gaat. en hij is er ook klaar mee. :/ lastig dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moedeloos en eenzaam word je van zoiets. Het gevoel van niet begrepen worden door je naasten, terwijl je je best doet. Ik vind het vervelend voor je dat ze zulke nare dingen zeggen. Probeer je wel in te denken dat ze het waarschijnlijk niet zo menen, maar dat ze gefrustreerd zijn. Zij moeten hun irritaties kwijt, en jij bent helaas een makkelijk doelwit, als hun kind.
Wat Lineke hier boven zegt klopt, zij zijn jouw ouders, en horen zich eigenlijk als een voorbeeldfunctie te fungeren voor jou.
Ik hoop dat je andere uitlaatkleppen hebt (hetzij, sport, artisticiteit, muziek, etc) die alle gevoelens wat meer kunnen relativeren.
Zo'n behandeling die je volgt is vooral een innerlijk proces, en als je introvert bent ingesteld is het vaak niet goed zichtbaar hoe dat zich ontwikkelt voor je naaste mensen. Voor hun zou het kunnen lijken of er te weinig verbetering treedt. Als je stiefmoeder resultaatgericht is wil ze die bevesting hebben. Op een manier die lastig is voor jou. Je kunt immers moeilijk een usb kabeltje inplanten, en de resultaten uitprinten zodat je hun een schriftelijk bewijs kunt leveren van de vorderingen. En voor haar, is dat haar manier van begrijpen, misschien op een neurotische, dominante manier.
Ik zou zeggen, probeer het op een brief te schrijven, als je dat moeilijk vindt, geef je het aan je psycholoog. Kijk of zij nog een raadzaam advies voor je heeft.
Misschien kan je voorstellen aan je stiefmoeder samen te gaan praten met de hulpverlening tot een bemiddeling.
Ik begrijp dat als zij zulke dingen zeggen, dat je dat moeilijk kunt vergeten, er moeilijk tegenop kan boksen, en demotiveert om openlijker te worden naar hun. Iemand van buitenaf is vaak ook neutraal, en kan daardoor beter bemiddelen dan bijv. je vader, wiens gevoelens misschien ook heen en weer geslingerd worden tussen beide partijen. Het is verkeerd dat hij niet altijd jouw kant kiest, maar soms is die dominatie van een stiefmoeder veel groter, vooral als zij uit machteloosheid gaat dreigen jullie te verlaten.
Het is misschien moeilijk in te denken in een uitzichtloze situatie, maar er komen betere tijden voor je aan ;) Sterkte en een dikke hug,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thnx
Beste Wouter,

Jij bent op de leeftijd dat je bijna volwassen bent maar intussen nog graag steun van je ouders krijgt.
In plaats van jou in alles te ondersteunen hebben ze blijkbaar zelf steun nodig die ze in zekere zin van jou verwachten: jij zou hen alles moeten vertellen. Ik vind dat je dat van een 17-jarige niet mag verlangen. Ik ken natuurlijk de achtergrond van het probleem niet, maar ik zou zeggen: beloof niet wat je niet kunt waarmaken. Je hoeft toch niet elk contact met je moeder te verantwoorden? En ze mogen je dat contact zeker niet verbieden.
Tenzij ze heel goed kunnen uitleggen waarom dat slecht voor jou (niet voor hen) zou zijn, maar daar ga ik niet van uit en dat moet je dan maar eens met je psycholoog bespreken.

Het beste is dat je je vader en stiefmoeder uitlegt hoe jij je voelt, wat er verder in je omgaat, wat je moeilijk vindt en wat je wilt. Dat je graag hun steun daarbij hebt. Als je het contact met je moeder geleidelijk weer wilt opbouwen moeten ze je daarvoor de ruimte gunnen. Jij kunt hen globaal op de hoogte houden hoe dat verloopt maar zonder dat je ieder detail rapporteert. Doe dit ook zo met je moeder, want van haar mag je ook een volwassen opstelling verwachten.

Bedenk: jij heb niet om deze situatie gevraagd. Je ouders zijn uit elkaar, dat is hun verantwoordelijkheid en zij hebben ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat jij daarvan zo weinig mogelijk te lijden hebt.

Beide 'partijen' zouden in jouw belang moeten samenwerken. Als ze dat door de slechte verstandhouding niet kunnen zouden ze zich neutraal moeten opstellen en ze mogen jou zeker niet onder druk zetten om partij te kiezen.
Ze moeten je ook geen onredelijke beloftes afdwingen. Beloof dus alleen dat waarvan je verwacht dat je je er aan kunt houden en wat je redelijk vindt.
Van jou mogen ze dan natuurlijk verwachten dat je je aan de afspraken houdt en je verder ook fatsoenlijk gedraagt.

De belangrijkste richtlijn: praten, open zijn over je bedoelingen en je gevoel zodat de anderen de kans krijgen om je te begrijpen. Dat is moeilijk maar als je het eenmaal probeert klaart de lucht meestal enorm op.

Veel succes en sterkte.