Wat is volgens jullie het verschil tussen schizofrenie &een schizoaffectieve stoornis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Antwoorden (2)

Wat Schizofrenie is, dat wist ik zo wel, maar schizoaffectieve stoornis, dat moest ik ook even nakijken en ik kom tot de conclusie dat een schizoaffectieve stoornis naast kenmerken van schizofrenie ook kenmerken van een stemmingsstoornis heeft (zoals manische depressiviteit), maar ik begrijp dat het verschil met schizofrenie zo nog niet erg duidelijk is, namelijk bij schizofrenie doen zich ook manische periodes voor (vaak de voorloper van een psychose) en komen ook depressieve buien voor.

Waarom dit onderscheid dan gemaakt is?

copy paste van bron :

"Het DSM-IV geeft de volgende criteria voor schizoaffectieve stoornissen:
A. Een ononderbroken ziekteperiode met een depressieve, manische of gemengde episode, waarbij wordt voldaan aan de criteria gesteld voor schizofrenie. Nota bene: een depressieve episode moet voldoen aan de gestelde criteria voor depressieve stemming.
B. Er treden tijdens dezelfde ziekteperiode wanen en hallucinaties op gedurende minimaal twee weken, waarbij geen stemmingssymptomen op de voorgrond treden.
C. Er zijn symptomen aanwezig die voldoen aan de criteria voor een stemmingsepisode, gedurende een groot deel van de totale duur, waarbij zowel de actieve periode als de achtergrondverschijnselen inbegrepen zijn.
D. De stoornis is geen gevolg van de directe fysiologische effecten van inname van een substantie (bijvoorbeeld medicijnen of drugs) of een somatische aandoening." einde copy paste.

Interessante vraag dus ik heb even doorgezocht en kom op bron 2 uit:

copy paste van bron:

"Stel je een horizontale lijn voor met aan het begin van de lijn 'manisch-depressief' (=wit) en aan het eind van de lijn 'schizofrenie' (=zwart).
Het gehele grijze gebied tussen manisch-depressief en schizofrenie is schizo-affectief. Zit je dichter bij de manisch-depressieve kant dan heb je waarschijnlijk meer last van stemmingsschommelen dan als je dichter bij de kant van schizofrenie zit. Ook is het vaak zo dat als je dichter bij de manisch-depressieve kant zit dat de psychoses minder lang duren. Zit je dichter bij de schizofrenie dan zijn de stemmingen vaak vlak."

Dus even in mijn eigen woorden samengevat. Bij schizofrenie heb je minder last van stemmingsproblemen (manische en depressieve periodes) en bij manische depressiviteit heb je minder last van psychoses.
Heb je last van beiden dan ben je schizo-affectief. Het ziektebeeld kan in de loop van het leven ook nog eens veranderen, dan moet de diagnose bijgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik blijf het een vaag begrip vinden, desondanks, want uiteindelijk past niemand helemaal in een hokje en is een manische periode bij schizofrene mensen juist de aanwijzing dat er een psychose aankomt.
Er is nog niet heel veel bekend over in welk vakje schizoaffectieve stoornissen moeten wroden geplaatst. Vaak is de onderliggende problematiek heel anders dat vooraf gaat bij beide stoornissen. Mensen met schizoaffectieve stoornis hadden daarvoor vaker al ernstige kwetsbare opbouw van hun persoonlijkheid en moeite stabiel te blijven in zowel denken, emoties en gedrag, en vaak ook geestelijke problemen van allerlei aard zoals chronische depressie, stemmingsproblemen, persoonlijkheidsproblematiek (bijna altijd), of ernstige impuls- en gedragsproblemen door bijvoorbeeld trauma's of verwaarlozing in opvoeding. In ieder geval zijn er bijna altijd ernstige geestelijke problemen die niet opgelost konden worden om welke reden dan ook, en dan monden deze problemen heel ernstig uit in psychotische toestanden en men kan niet meer gevoelsmatig met de werkelijkheid leven en men stort in. De schizoaffectieve stoornis ontstaat zelden op zich, terwijl er daarvoor helemaal niks aan de hand was, dat is zeer zeldzaam en komt bijna nooit voor. Ook kan het vanuit het autismespectrum (mcdd meestal, in dit geval kan het omslaan naar schizoaffectieve stoornis) omslaan, of kan vanuit ernstige problemen met AD(H)D richting schizoaffectieve stoornis groeien. Het is heel moeilijk met deze stoornis met etiketten te werken, want die is zeer divers per persoon.
Een groot verschil tussen schizofrenie en schizoaffectieve stoornis is ook, dat de persoonlijkheid van iemand met schizoaffectieve stoornis wel fragiel is opgebouwd (dat verklaart de stemmingsstoornissen als gevolg), maar de persoonlijkheid blijft ondanks de schizoaffectieve stoornis wel bestaan, er is (lichte) verandering, maar geen verval van de persoonlijkheid, er zijn wel zeer veel sociale problemen, die die waren vaak voor de stoornis ook aanwezig. Bij schizofrenie is dit wel het geval over het algemeen, verval. Het beeld bij schizofrenie is ook duidelijker en voorspelbaarder, en qua psychotisch zijn ernstiger en chronischer. De energie voelt ook bij de 2 diagnoses heel anders aan bij de personen.
Schizofrenie is ernstig vanwege het enorme contactverlies met de wereld en verval van de persoon. Schizoaffectieve stoornis is vooral ernstig omdat er veel verschillende problemen spelen in combinatie met de daardoor psychotisch wordende persoon. Schizoaffectieve stoornis wordt door velen als de meest ernstige stoornis gezien binnen de psychiatrie.