Hebben mensen met dementie meer kans op een herenbloeding? Zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Een hersenbloeding, bedoel je waarschijnlijk, anders kan ik er niets bij voorstelling.

Heb op internet wat rondgezocht, volgens mij is het verband andersom. Dementie kan het gevolg zijn van een hersenbloeding.

"Vasculaire of multi-infarctdementie

Dit is de tweede belangrijkste vorm van dementie. Bij deze vorm van dementie sterven er veldjes van zenuwcellen af omdat ze tijdelijk of definitief zonder bloedvoorziening vielen. Het kan gaan om kleine herseninfarcten (verstopping van bloedvat(en)), een enkel herseninfarct of een hersenbloeding (scheurend bloedvat). Aangezien het bij een herseninfarct of -bloeding meestal om een plotse gebeurtenis gaat, treden de symptomen van dementie ook plots op en is er een eerder sprongsgewijze achteruitgang. De symptomen zijn vaak afhankelijk van de plaats in de hersenen waar het herseninfarct of -bloeding heeft plaatsgevonden. Deze vorm van dementie komt in 10 à 25% van de gevallen voor."

Toegevoegd na 23 seconden:
voorstelling = voorstellen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/wat-is-dementie.aspx Iemand met vasculaire dementie vertoont duidelijk ander gedrag dan iemand met alzheimer, is mijn ervaring. http://www.alzheimer-nederland.nl/informatie/wat-is-dementie/vormen-van-dementie/vasculaire-dementie.aspx
Op 1 vorm van dementie na hebben mensen met dementie geen hogeren kans op een hersenbloeding. Althans: als je ouder bent heb je uberhaupt al een iets groter risico op het krijgen van een (spontane) bloeding, maar dat is niet gecorreleerd aan de dementie.
De vasculaire dementie (en vaak 'gemengde' dementie) heeft een gedeeltelijke oorsprong in de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Vaak zijn er zogenaamde microvasculaire beschadigingen (meestal in de witte stof) waar kleine bloedingen in kunnen ontstaan. Dit zijn vaak kleine bloedingen in de zgn basale kernen en kunnen wel veel klachten geven (de zgn lacunaire syndromen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tijdens mijn opleiding öuderenzorg"die ik toen in duitsland deed hebben wij geleerd dat je als je ooit een hersenbloeding had een grote kans hebt om dementie te krijgen. maar ook wel een tweede of derde hersenbloeding. dus mensen mt demetie kunnen wl een hersenbloeding krijgen maar. als ze in hun verleeden al eentje hebben gehad