İk zoek een site (EN of NL) met cijfers van specifieke fobiën? Zie uitleg.

Er zijn heel veel lijsten over de specifieke fobiën die er bestaan, maar ik kan geen site vinden over hoeveel mensen (%) er aan leiden. Bv: hoeveel mensen in de wereld leiden aan Algophobia? Maar dan over alle (of meeste) specifieke fobiën.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Ik denk ook niet dat je zo'n site zult vinden. Het is namelijk praktisch niet in te schatten of te onderzoeken. Tenminste, dat wordt hier aangegeven.

"Het is onduidelijk hoeveel mensen een fobie hebben. Er wordt waarschijnlijk veel geleden in stilte.Typisch voor een fobie is de excessieve reactie. Het is voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen waarom mensen zo reageren.
Ergens rond het vijfde of zesde levensjaar komen we te weten wat wel en wat niet eng of vies wordt gevonden. Daar bestaan tussen gezinnen grote verschillen in. Wetenschappers hebben ontdekt dat mensen met een fobie vaak een groter aantal zaken vies en eng vinden dan anderen. De kans op fobieën bij kinderen is ook groter als een van de ouders zelf een fobie heeft. Erfelijke aanleg speelt ook een rol. Uit onderzoek bij eeneiige tweelingen blijkt dat als een van hen een angststoornis heeft, zoals een fobie, de kans groot is dat de ander haar ook ontwikkelt, ook als beiden afzonderlijk zijn opgevoed.
Hoe fobieën ontstaan is onduidelijk."

"Vrouwen hebben beduidend meer last van fobieën dan mannen. Van alle patiënten die zich melden is ongeveer 90 procent vrouw. We denken dat fobieën bij mannen minder voorkomen omdat die al vroeg geacht worden stoer te zijn en de confrontatie met griezelige dingen aan te gaan. Het vermijdingsgedrag dat bij het in stand houden van fobieën zo'n belangrijke rol speelt, wordt van vrouwen gemakkelijker geaccepteerd. Wat mogelijk ook meespeelt is het gegeven dat vrouwen zich gemakkelijker laten behandelen.. Het vermoeden bestaat dat er veel onbehandelde fobiepatiënten rondlopen"

Dit is het enige aan percentages wat ik kon vinden:

"In totaal hebben jaarlijks naar schatting 18,5 miljoen inwoners van 18-65 jaar van de EU-landen plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland een specifieke fobie en 6,7 miljoen een sociale fobie (Wittchen & Jacobi, 2005). Dit betekent dat van iedere 1.000 inwoners van die landen er jaarlijks 61 een specifieke fobie en 22 een sociale fobie hebben".

Hopelijk heb je er wat aan!

http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/psychische-stoornissen/angststoornissen/verschillen-internationaal/

http://www.demee-denkers.nl/home/klachten-en-symptomen/142-fobieen-ruimtelijke-fobieen-onzekerheid-of-niet-reele-angsten?start=1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He jammer! Er is inderdaad praktisch niks aan percentages enzo te vinden, maar zoals het artikel al zegt komt dat omdat het bijna niet te schatten valt. Elke dag genezen mensen van fobieen, maar er komen ook elke dag weer bij, plus de mensen die in stilte lijden. Je zult hierdoor nooit een correct percentage kunnen schatten. Verder kan je het zo gek niet bedenken, ik bedoel de dingen waar mensen fobieen voor kunnen hebben. Dus nee, ze zijn niet verzonnen, mensen lijden echt aan de meest "vreemde" fobieen.