Wat kan helpen tegen hooggevoeligheid?

Ik ben hoog gevoelig en weet niet hoe ik daarmee moet omgaan.Ik ga soms Heel ver.En neem bijna niks van andere aan.Is hier wat aan te doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (6)

Fluoxitine (prozac) haalt de pieken er af... Vlakt wat af.. Moet je maar net willen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk gooi er maar chemicalien tegen aan. Dan weet je zeker dat een persoon nooitmeer zelfstandig kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof eigenlijk niet dat de vraagsteller zo gevoelig is als ik naar de korte en ongenuanceerde tekst kijk.
Borderline misschien?
Hoe dan ook, prozac kan best goed doen voor mensen die het nodig hebben.
Naar de dokter!
Hooggevoelig is trouwens een karaktereigenschap, geen ziekte en zou je niks aan moeten willen doen.
Vraagsteller heeft echt iets anders!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Astrid66: wel eens iemand tegengekomen die aan de extreme kant van hooggevoelig zit en waarvan zeker is dat er niks anders is? Ik ga niet zeggen dat het een ziekte is, maar het is zeker niet alleen een karaktereigenschap. (sowieso is karakter een kip-ei verhaal)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Extreme hooggevoeligheid? Wat bedoel daarmee? Neurose of psychose? Ja die mensen kunnen ook zeer gevoelig zijn, maar op een heel andere manier.
HSP komt voor bij ruim een derde van de bevolking, is dus eigenlijk heel gewoon en heeft niets te maken met een psychiatrische aandoening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon precies wat ik zeg, zeer hooggevoelig. Zonder andere aandoeningen.
Iemand waar niks mis mee is en die bijvoorbeeld prima functioneert in een rustige omgeving, maar niet de hele dag in een drukke stad kan zijn. (met de nadruk dat het echt niet kan) Karakter, psychologisch, psychiatrisch of een mooie combi als psychopathologisch: de wetenschap is er nog niet uit, dus knap dat jij precies weet wat er aan de hand is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon Ruim 1/3? Ik kom overal max 20%, dus minder dan 1/5 tegen.
Hoe weet jij dat je hooggevoelig bent?
Hooggevoeligheid oftewel HSP is zeer beslist geen enge ziekte. Hooggevoelig zijn is een staat van zijn.
EN: het is een modeterm.
Hoogsensitieve personen hebben een zenuwstelsel dat zeer gevoelig is voor prikkels en stimulansen.
Ja, wie niet?

IEDEREEN is namelijk hooggevoelig! De een meer als de ander. De een op een gebied en de ander op ander gebied.
IEDEREEN heeft wel vreemde trekjes, ergens.
Je kunt natuurlijk allerlei testen doen, op internet, zoals deze
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/?q=node/151

Maar dat zegt allemaal niks.

Waarin ga je dan heel ver???
Wat doe je dan?
En wat neem je niet van andere aan?
Zit je op school?
Wat zijn je omstandigheden, Hoe oud ben .........etc.

ENFIN:
Als jij met jezelf in de knoop zit, dan heb je dus hulp nodig.
Echte hulp en niet allerlei raadgevingen van vreemde personen op een vragensite.
Ga naar de dokter.
Laat je eventueel doorverwijzen.
Praat met deskundigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is zelfs een vereniging:
http://www.vereniginghooggevoelig.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet iedereen is hooggevoelig, dat vind ik een generalisatie.
Net zomin als dat bijvoorbeeld iedereen verslaafd is of niemand te vertrouwen is.
Verder ben ik het met je eens en vind je antwoord waardevol +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens, wendy: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een heel nuchter mens.
Maar als ik die testen doe, dan ben ik ook hooggevoelig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is te weinig informatie van vraagsteller. Het kan wel een puber zijn. Die zijn wel allemaal hooggevoelig. Op de een of andere manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Tegenvragen, opmerkingen of ongevraagd advies kun je plaatsen als reactie." (uit de richtlijnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste "vraagjehetaanmij": Wat kan helpen tegen hooggevoeligheid?
Hulp zoeken om er mee om te gaan.
BIj een specialist of bij de vereniging.
Magnesiumcitraat
Echt gezond eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen is het een onzinantwoord.
Je hooggevoeligheid gaat er niet van over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momo.. Ga je eerst maar eens inlezen in magnesium voordat je iets onzin noemt.
Ook leuk dat je in mijn antwoord ziet staan dat het ervan over gaat. Het helpt wel, het haalt wel de extremen eraf. @Vraagje.. Kijk ook eens naar magnesium en de reden waarom je concerta gebruikt.
Hoe heb je die diagnose bij jezelf gesteld?
Een kennis van mij was zeer overtuigd van het feit dat hij hooggevoelig was. Hij wordt doodmoe van prikkels en leeft erg geïsoleerd.
Hij had wel eens een boek gelezen over hooggevoeligheid en wist meteen zeker dat hij dat ook had, vanwege de prikkels en zo.
Uiteindelijk bleek hij autisme te hebben. Moeite met prikkels, maar dan toch echt heel anders...
Als jij problemen hebt met wie je bent: zoek een goede therapeut!
Je zegt ook dat je heel ver gaat...borderline misschien?
Laat jezelf eens testen als je je zorgen maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Tegenvragen, opmerkingen of ongevraagd advies kun je plaatsen als reactie." (uit de richtlijnen)
(toch een + omdat ik het wel waardevol vind, volgende keer alleen even naar de andere vragen van een vraagsteller kijken en dan zie je dat er zeer waarschijnlijk al een therapeut is, voor concerta heb je een recept nodig)
Dag, ik spreek uit ervaring.
Lichaamsgerichte therapieën kunnen je helpen je verbinding met het hier en nu vast te houden.. Uiteindelijk is hooggevoeligheid je kwaliteit, maar je moet er vaak eerst wat scherpe kantjes vanaf zien te krijgen.. Leren hoe je goed voor jezelf kan zorgen.. en leren omgaan met de hoeveelheid prikkels en hierin misschien andere keuzes willen maken dan anderen... Laat je niet zomaar iets aanpraten.. als jij je niet zo goed thuisvoelt in de huidige maatschappij, dan heb je misschien die maatschappij wel iets te zeggen..! Maar zorg eerst voor je eigen basis rust en kijk dan hoe je je tot de wereld wilt verhouden.. succes.. en vragen mag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hooggevoeligheid kan je in de weg zitten. Het is maar al te makkelijk het contact te verliezen met je eigen wil en je eigen kracht, doordat je als HSP’er open staat voor zo veel signalen uit je omgeving. Je laat je daar ook makkelijk door afleiden.

Veel hooggevoelige personen hebben een slecht zelfbeeld. Doordat ze op een andere manier kijken naar de wereld, voldoen ze ook niet altijd aan de eisen en standaarden die door hun omgeving wordt gesteld. Jij hebt nu eenmaal andere behoeften en talenten. En een andere ruimte waarbinnen jij je optimaal kunt ontwikkelen.

Tegelijk heb je door je bijzondere kijk en intuïtie juist heel veel te brengen waar de wereld behoefte aan heeft. Het is er alleen achter komen hoe, en een eerste stap is het in jezelf gaan waarderen van je kunnen. Door je bijzondere gevoeligheid vervolgens te gaan gebruiken, kun je van de last die je nu voelt je kracht gaan maken.

Dat hoef je niet alleen te doen; er zijn zelfs trainingen voor. Eén ervan heb ik hieronder aangehecht als link. Hopelijk heb je hier wat aan! Veel succes.