Waarom hoor ik altijd maar andere geluiden in mijn huis als ik er alleen ben en niet als ik niet alleen ben?

Als ik alleen ben wordt ik steeds bang door geluiden waarvan ik schrik, geluiden die mij bang maken, zoals krakende geluiden buiten en binnen. Toen mijn vriend bleef slapen ging ik letten op diezelfde geluiden en ik hoorde ze gewoonweg niet. De volgende nacht als hij er niet is hoor ik ze weer! wordt hier best angstig door . Lijkt wel alsof ik constant angstig ben en op alle geluiden ineens ga letten die om mij heen zijn als ik in bed lig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
11.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ook enorm last van daarom ga ik naar mijn kamer en zet de tv + pc aan, en het helpt.

Antwoorden (4)

Je zegt het zelf al: je gaat letten op geluiden, die er anders ook zijn, maar die je dan niet hoort.
Misschien helpt het om een radio aan te zetten
11 jaar geleden
Een kenmerk van dit soort angsten is dat ze zichzelf voeden en versterken. Omdat je bang bent dingen te horen ga je heel goed opletten of je misschien iets hoort en valt elk geluidje je op. Zet een (voor jou) rustgevend muziekje op, dat helpt.
(Als je vriend er is vertrouw je waarschijnlijk op hem, er is waarschijnlijk geen enkele reden om je niet veilig te voelen zonder hem.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het spooooooooookt!!!!!! lol jk
nee maar even serieus ik had hier ook altijd last van, dan sliep iedereen al en dan dacht ik steeds dat ik monsters of w/e hoorde. Toen ging ik gewoon een kwartier voor ik naar bed ging de radio aanzetten. En dan met zon klok timer zodat ie na een uur weer uit gaat (want je slaap V E E E L beter zonder geluid om je heen(radio)).
Behalve dat ik me veel veiliger voelde (afleiding) viel ik ook nog eens sneller in slaap doordat ik me dan focus op een gesprek/liedje en dan heerlijk ontspan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huis lééft. Elk materiaal in huis zoals leidingen van water, verwarming etc. zitten met beugels aan de wanden vast. Als de temperatuur in huis verandert, dan krimpen die leidingen en hoor je ze soms bewegen in de beugels. Overal waar twee materialen aan elkaar vast zitten kunnen die, ten opzichte van elkaar, bewegen. Dan hoor je soms een geluid 'ergens' in huis waar niemand is.

Dan even over je angst:
Je geeft zelf al aan dat je geen angst voelde toen je vriend bij je bleef. Je had afleiding. Als je alleen bent hoor je die geluiden en let je er onbewust op. daar waar je op focust, valt je het meest op.

Nu heb je een verklaring voor de geluiden, en weet je dat afleiding jou rust oplevert.