Een goede vriendin van mij is depressief en heeft zo'n hekel aan zichzelf dat ze haar bed niet uit wil komen. Hoe kan ik haar helpen?

Wat kan ik, behalve het geven van een compliment of knuffel, doen? Bijvoorbeeld om haar zelfbeeld te verbeteren? Ze krijgt al medicatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe lang heeft ze dat al en krijgt ze al hulp?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o sorry wel al medicatie lees ik :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n 2-3 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sporten, heel veel sporten.
Laat haar merken waar haar lichaam tot in staat is.
Iets fysiek bereiken, geeft voldoening.
Is het proberen waard
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 3 weken moet een antidepressivum werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evarist61: dat kan ook langer duren hoor! Kan van persoon tot persoon èn medicijn verschillen.
Kristal
11 jaar geleden
Mobie, bewegen is ongeveer het laatste wat je op kan brengen als je depressief bent. Je hebt totaal geen energie en iedereen die iets positiefs voorstelt snapt, volgens degene die depressief is, niet wat er aan de hand is. Bewegen zou héél goed zijn, zeer zeker, maar dat kan iemand die depressief is gewoon niet opbrengen.

Antwoorden (3)

Het moeilijke is, dat iemand die ècht depressief is (dus niet een paar dagen effe rot in je vel zitten) zeer moeilijk te bereiken is. Ze heeft medicatie en dat moet nog even inwerken. Tot die tijd kan je niet veel meer doen dan je al doet.
Probeer of ze te porren is voor een (bos)wandeling. Buitenlucht doet ook dan vaak goed en even wat anders zien dat je bed kan enigszins opwekkend werken.
Als ze behoefte heeft om te praten, geef haar dan je luisterend oor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt haar helpen door vooral veel te luisteren. Écht luisteren. Je kunt ook een goed zelfhulpboek voor haar kopen, of iets waar ze van houdt zodat ze weer eventjes blij wordt. Draag er zorg voor dat ze goed eet, neem bijv. wat fruit mee voor haar. Maak haar huis schoon terwijl zij slaapt. Kleine dingen kunnen zoveel betekenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkenbaar, wat Wendy H zegt klopt, je kan niet doordringen tot zo'n persoon.
Ik vraag me af of een chronische depressie is of een acute( door bijv iets traumatisch meegemaakt te hebben)?
Als het een acuut geval is, kan je de persoon het beste is z'n waarde laten. Maar wel op de achtergrond aanwezig zijn, mocht je bezorgd zijn.
Personen opdringen om naar buiten gaan zal niet helpen. Die persoon trekt zich niet voor niets terug, en zal dan voor de ander zich groot houden in gezelschap en dat kost veel energie.
Als je je echt niet lekker voelt en je je ''normaal'' moet gedragen is zeer vermoeiend(weet ik uit ervaring) en met moeten bedoel ik met name dat je jezelf ellendig voelt maar niet in het bijzijn van een ander zo wilt zijn en dus die gevoelens onderdrukt, dat kost veel energie, en een extra uurtje slapen erbij.
Daarnaast is het lichaam geheel ontregeld, continu moe, slaapt als doornroosje de hele dag door, en dat helpt juist om er uiteindelijk weer bovenop te komen. Het schijnt zo te zijn dat stress dat soort kortsluitingen maakt in de hersenen, waardoor je dus in feite ''geneest'' door te slapen.
Veel slapen hielp bij mij heel erg, ik werd niet eens wakker binnen 14 uur, zelf met wekker niet!
Is net zoals een trauma bij een ongeluk, vaak in kunstmatige coma genezen mensen het beste :)
Laat die persoon lekker slapen, dat kan wel een aantal maanden duren, biedt die persoon de ruimte om eventueel te kunnen praten, rustige leuke afleiding kan helpen zolang er maar geen verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de betrokkene. Goede voeding en visoliesuppelementen zouden kunnen helpen bij herstel.
Chronische depressie vraagt om een andere hulp, deze heeft medicactie nodig, een positieve rustige omgeving, en psychische hulpverlening. Ze willen zich zo voelen en het beste is om dat te accepteren, zodat ze zich gewaardeerd voelen en dat helpt hun niet verder weg te zakken in een depressie. Het voedt hun depressie namelijk als je het niet accepteert, door verdere isolatie en tolerantie te hebben voor de depressie zelf. Veel interesse tonen in deze gevoelens kan helpen dat ze zich open stelt voor je. Het wegdenken hiervan het tegengestelde.
Probeer uit te zoeken wat een leuke afleiding zou kunnen zijn, en probeer een zelfblokkade te vermijden door zonder pushen en met veel geduld het over te brengen. Mensen die depressief zijn denken sloom en zijn sneller ''vol in hun hoofd en raken dan gestresst, wat leidt tot isolering.
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey,
ben ook depressief geweest.
en ben het helemaal met jou eens over veel slapen enzo.
maar van de psygoloog kreeg ik altijd te horen dat ik in mijn ritme moest blijven en gewoon "het gewone leven" moest blijven volgen en niet in mijn bed moest blijven liggen.
terwijl dat van jou ook heel logisch klinkt.
vroeg ik me eigenlijks af wat beter is...
groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoihoi, altijd trouw blijven aan jezelf :) Als je eerlijk bent naar jezelf, en luistert, kan jezelf helpen. Ik heb nooit psychische hulpverlening gehad, dus wat beter zou zijn weet ik niet.
Ik denk sowieso dat het verschilt per individu. Zolang het maar geholpen voor jou is het even goed hoor :)
Ik zou niet meer gegaan zijn naar psycholoog als deze dat tegen mij had gezegd haha :) Maarrrrr, ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen acute en chronische depressie.
Als je acuut depressief bent (zoals ik dat was ) dan moet je dat (vind ik) niet onderdrukken, maar juist erkennen. Als je dat niet doet'' gaat het sluimeren, en raakt het onderdrukte gevoel gevestigd, en zou het over kunnen gaan in een chronische depressie. Dus heel belangrijk om het te erkennen en niet weg te drukken in de dagelijkse dingen die je doet.
Ik weet nog dat ik toen het gevoel had, dat alles opeens ''moeten'' was ipv. ''willen''.
Zelfs dingen die ik leuk vond, uitgaan/terrassjes etc. waren ''moeten'' geworden. Al die energie daarvoor opbrengen, pff, was onmogelijk, leek het. Ik weet dat ik mezelf de afspraak maakte om m'n agenda leeg te maken en overgeprikkeldheid te compenseren met geen prikkels en evenwicht te vinden.
Toegeven en balans vinden en oplossen. Als je het doel voor ogen houdt en gaat rusten/ontspannen om beter te worden, doe je dat wel met een doel.
Misschien dat de psycholoog dat interpreteert als geen doel meer voor ogen hebben en daardoor verder wegvallen? :) Als het advies bedoeld is voor een chronische depressie zou ik het wel kunnen begrijpen..
Dan moet het namelijk aangestuurd worden, in plaats van overbemand worden door een depressie. Je eigen initiatief vermogen moet daarbij getraind worden om de baas te blijven boven een depressie, dus vanuit dat opzicht wel begrijpelijk. Ik weet niet of het daarvoor bedoeld was ? :) groetjes en sterkte