Wordt een behandeling bij een psychiater vergoed uit het basispakket of moet je dan aanvullend verzekerd zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Antwoorden (5)

De eerste €200 moet je zelf betalen. Daarna (of daarvoor) heb je nog he standaard eigen risico van, hoeveel is dat nu, €150?
Daarna wordt het vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Jammerend deel ik u mede:)
Eigen risico is heden minimaal €220
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Potdikkie, da's toch niet normaal!
Waar heb ik afgelopen jaren geleefd, onder een steen?!
Bedankt voor de info.
Jammerend eindig ik deze reactie...
:-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Dat valt onder het basispakket. Maar er kan wel een eigen bijdrage gelden voor de GGZ, onafhankelijk dus van hoe je verzekerd bent. Als je 18 jaar of ouder bent, moet je deze eigen bijdrage betalen, behalve als je gedwongen bent opgenomen, crisisbehandeling ondergaat of via bemoeizorg bij de GGZ bent aangemeld.

Als je de eigen bijdrage moet betalen, betaal je 100 euro per jaar als je minder dan 100 minuten contact hebt met de psychiater (bijvoorbeeld als je voor een eenmalig advies gaat), en 200 euro op jaarbasis als je langere zorg nodig hebt. Er zijn een paar verzekeringen die de eigen bijdrage (deels) vergoeden vanuit de hogere aanvullende pakketten, maar dat zijn er helaas niet veel.
Naast de eigen bijdrage voor de GGZ zou het kunnen dat je ook je 'gewone' eigen risico nog moet betalen, als je dat voor dit jaar nog niet (volledig) hebt betaald. Je verplichte eigen risico is dit jaar (2012) 220 euro.

De eigen bijdrage voor de GGZ wordt door veel gemeentes voor mensen met een laag inkomen vergoed vanuit de bijzondere bijstand. Vanaf volgend jaar (2013) gaat het CAK landelijk een compensatieregeling uitvoeren voor mensen met en laag inkomen die deze eigen bijdrage moeten betalen. Maar met de komende verkiezingen en alle kritiek die er is geweest op deze eigen bijdrage, weet eigenlijk niemand wat er volgend jaar gaat gebeuren met de eigen bijdrage voor de GGZ, dus of die dan nog bestaat en zo ja hoe hij zal worden uitgevoerd.

Los van de eigen bijdrage en je verplichte eigen risico wordt psychiatrische zorg in bijna alle gevallen volledig vergoed vanuit het basispakket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amai Jammer dat Nederland met dat Amerikaans systeem zitten met die zorg verzekering niet te doen zo kosteijk bij jullie in nederland per persoon betaal je daar 150 euro en dit nog per maand. Dat betaal ik nog niet voor een heel jaar in Belgie. Hopelijk veranderd dit eens in Nederland
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat dit niet gaat veranderen Ritchie, volgens jaar gaat het verplichte eigen risico (dat dus geldt voor alle zorg die in de basisverzekering zit, behalve die van de huisarts) weer verder omhoog. Gelukkig was dat wel ruim vantevoren bekend, ik spaar er dus alvast elke maand een bedragje voor. De zorgverzekering kan trouwens wel goedkoper hier hoor, 150 per maand is wel heel veel. Ik betaal nog geen 140, en heb een zeer uitgebreide aanvullende verzekering. Voor mensen die weinig gebruik maken van zorg kan alleen een basispakket voldoende zijn, en die kun je voor zo'n 100 euro hier en daar al afsluiten. En als je denkt weinig gebruik van zorg te gaan maken, kun je ook vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. Je premie gaat dan omlaag, maar als je toch onverhoopt ziek wordt, betaal je een paar honderd euro extra mee. Maar in België gelden toch veel meer eigen bijdrages in de zorg? En voor medicatie? Want buiten het verplichte eigen risico en dan eigen bijdrages voor bijvoorbeeld thuiszorg, wordt hier wel heel veel vergoed. Voor medicatie en consult bij de specialist hoef je niets bij te betalen, en voor opname in het ziekenhuis ook (nog) niet. (Dat gaat helaas volgend jaar wel veranderen, als de plannen doorgaan.) Maar de extra eigen bijdrage in de GGZ vind ik gewoon fundamentaal verkeerd. Ik betaal zelf alleen het eigen risico, en elk jaar in januari gaat dat al op. En ik maak óók gebruik van tweedelijns zorg, dus specialistische zorg. Maar dan op lichamelijk gebied. Ik vind het niet eerlijk en discriminatoir om voor één bepaalde patiëntengroep die specialistische zorg nodig heeft een extra eigen bijdrage te heffen, en voor anderen niet. Dus patiënten die een psychiater nodig hebben, betalen daar 200 euro extra voor, en patiënten die een andere medisch specialist nodig hebben, betalen alleen het standaard eigen risico. Terwijl juist die psychiatrische patiënten al een kwetsbare groep vormen, en vaak moeite hebben met het feit dát ze psychiatrische zorg nodig hebben. Juist daar extra drempels voor opwerpen vind ik onzinnig en dom, maar ook spreken van bijzonder weinig medemenselijkheid.
Een psychiater is een medisch specialist. Deze valt onder de basisverzekering. Er is echter wel een verwijsbrief van de huisarts nodig. Er is een altijd een eigen risico van toepassing.

Het is mogelijk dat de psychiater geen contract heeft gesloten met zorgverzekeraars. Dan geldt de regeling dat de psychiater zelf factureert en deze factuur naar de zorgverzekeraar gezonden moet worden voor vergoeding. De vergoeding is dan gerelateerd aan een percentage van de gecontracteerde zorg (vaak 80%). Daarenboven geldt dan het eigen risico nog.

Er is geen aanvullende verzekering nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de zorgverzekeraar maakt onderscheid tussen een eerstelijns psychiater en een GGZ/ 2e lijns psychiater. De eerstelijns is vaak een vrijgevestigde behandelaar en is vaak het eerste contact bij mensen die hulp zoeken (vaak zijn er een beperkt aantal zittingen vergoed maar zal er vervolgens een eigen bijdrage, in mijn geval rond de €20 per zitting, betaald moeten worden. Bij behandeling binnen de GGZ word vrijwel alles vergoed maar zal de eerste €200,net als de eerstelijns, als eigen risico beschouwd worden

Toegevoegd na 57 seconden:
voorbeeld van de opbouw van vergoeding
11 jaar geleden
loginabcde
11 jaar geleden
dit eigen risico van €200 staat los van het algemeen geldende eigen risico van €270. Zou dus op een totaal van 470 komen. Let wel dat je die €200 vrijwel meteen kwijt bent want psychische behandeling is redelijk prijzig
Eerstelijns psychologische zorg wordt in principe tot een aantal maal vaak uit het basispakket vergoedt, je betaalt meestal wel een eigen (kleine) bijdrage. Bij complexere psychologische zorg wordt het afhankelijk van de situatie betaald uit het basispakket of de AWBZ. Op deze site http://www.verzekeringadviseur.com/waar-moet-u-op-letten-bij-de-zorgverzekering/ vindt je daar meer informatie over. en op deze site van de rijksoverheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wie-betaalt-de-behandeling-van-mijn-psychische-problemen.html