Hoe leer je lip-likken af bij een kind van 9?

Mijn zoon heeft lik-lip eczeem. Doordat hij inmiddels bijna (?) een dwangneurose heeft heeft hij schrale randen om z'n mond. Hij smeert de hele dag met een vette crème en inmiddels om de dag met een hormoon crème (beiden vd dermatoloog). Nu nog stoppen met likken..... Maar hoe????????? Wie heeft ervaring/tips?? Eerste foto is van voor de hormoon behandeling. Inmiddels (2e foto) is het vooral verkleurd. Help??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
12K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie bij de antwoorden. Bewustwording is stap een. Tips?????? Video opname, belonen, niet lekkere zalf,.... Wat kan ik nog meer proberen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank allemaal voor alle tips. De kauwgom en mondharmonica zijn nieuwe voor mij en ga ik zeker proberen. Naast de subtiele hint (we hebben er een afgesproken) en af en toe een minuutje filmen (handig die telefoons) smeren we ook flink met vette zalf. Als het over twee weken (zijn nu op vakantie) niet verbeterd gaan we naar de huisarts. En ja... De laatste tijd zit hij niet lekker in z'n vel en daar hebben we nu hulp bij. Misschien heeft t niets met elkaar te maken maar bij de hulpverlener is t bekend. Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken!

Het beste antwoord

het is me niet helemaal helder of het hier een werkelijk een dwangneurose betreft.

het lipliksyndroom kan tijdelijk zijn, maar ook een onderdeel/uiting van andere onderliggende problemen.

mogelijk betreft het een (inmiddels) geconditioneerde gewoonte.
het lijkt mij raadzaam hier met je huisarts over te spreken.

wat je wellicht zou kunnen proberen is trachten het te voorkomen. geef hem bv suikervrij kauwgom zodat hij toch iets met zijn tong doet, en het likken aan de lippen lastiger wordt.

maak hem er hem van bewust op de momenten dat hij aan zijn lippen likt.
hiervoor zou je bv een bepaald teken af te spreken, zodat het liplikken mogelijk voor hem niet als 'beladen' of 'slecht' ervaren wordt.
d.m.v van een afgesproken teken kan je hem er ook op bewust maken in het bijzijn van anderen zonder dat hij de aandacht trekt.

ook zijn er oefeningen voor de mondmotoriek waardoor je zoontje zich wellicht wat meer bewust wordt van het liplikken, doordat hij zijn mond en tong wat makkelijker kan 'waarnemen' en hier wat meer vat op krijgt.

ik weet niet of er bepaalde situaties zijn waarin het liplikken vaker voorkomt, maar wellicht zijn er op die momenten vrij makkelijk spelletjes/oefeningen dietoepasbaar om het juist dán te voorkomen of te verminderen.

en uiteraard een pluim voor je zoon als hij zijn best doet (ook al lukt het niet) en als het goed gaat.
ik neem aan dat je zoon begrijpt dat je dit gedrag niet afkeurt, maar je hem enkel wil helpen omdat je naar vind dat hij last heeft van zijn lippen.

hou het zo luchtig mogelijk. als je hem er een paar maal op moet wijze, zeg dan bv. lastig he, zo'n moeder die overal op let, gevolgd door een knuffel (of wat anders waardoor hij weet dat je het begrijpt)

tot slot: enkel belonen als het goed gaat hoeft niet altijd te werken. belonen als hij zijn best doet om het te veranderen is soms een belangrijkere motivatie als verandering om welke reden dan ook niet mogeljik is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook een + omdat ik denk dat dit de beste en meest pedagogisch verantwoorde methode is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de plusjes :) @vlindertje
ik denk niet dat er een 'algemeen' beste of meest verantwoorde manier of methode bestaat.
maar dat neemt niet weg dat je enthousiasme niet waardeer :)) ik hoop dat de vraagsteller er wat uit kan halen wat ze kan toepassen, en mogelijk brengt het andere mensen op een idee die iets in haar vraag herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké eucalypje dan lezen we "beste en meest" niet!
Blijft voor mij toch echt over dat het een zeer pedagogisch verantwoorde methode is ;-)) dus vind ik dat je de plusjes absoluut verdient! :-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kauwgom tip, subtile hint en beloning klinken mij het beste in de oren. Alle antwoorden hebben meegeholpen om een plannetje te maken om dit af te leren. Nu nog geduld.....

Andere antwoorden (6)

Oke,
Dit probleem had mijn tante ook.
Ze beloonde hem, als hij de hele week zijn lip niet likte kreeg hij een pakje pokemon kaarten.
Ook kan je bijv. zijn lievelingskostje koken.
Onderzoek heeft aangetoond dat belonen beter werkt dan straffen!
Succes,

Raiz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de psychologie van kinderen weet ik te weinig af om daar hulp bij te bieden. Maar ik weet wel een praktisch middel wat misschien kan helpen. Namelijk, ga hem blokfluit, mondharmonica, of een ander eenvoudig blaasinstrument leren spelen. Dat hij leert dat je je tong kunt gebruiken om mooie muziek mee te maken. In plaats van een allergische reactie van je mondhoeken te veroorzaken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idee! We proberen alles. Misschien idd die mondharmonica. Hij moet t alleen nog bewust worden. Stap 1 denk ik.... Dank voor t meedenken!
Moeilijk om af te leren omdat het waarschijnlijk onbewust gaat.
Misschien helpt dit:
Spreek met je zoontje een teken af, bv aan je oor trekken, zie je hem likken, roep zijn naam en trek aan je oor. Niets zeggen verder, hij weet wat je bedoelt. Geef hem nog een knipoog en een glimlach, jullie zijn zo samen bezig om hem bewust te maken van het likken om het daarna af te kunnen leren.
Belonen met iets leuks als het goed gaat.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor t meedenken. Het is zeker niet bewust. Vanmiddag een filmpje van hem gemaakt en gevraagd hoeveel hij denkt te likken in 2 min. Hij dacht 5x. Het was 21x...
We zeggen idd elke keer 'mond' als we het hem zien doen.... Niet lekker smakende crème op z'n lippen hielp nog niet veel. Dank voor t meedenken vast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oops, na het antwoorden zie ik dat ook jij het afspreken van een teken oppert. zelf denk ik dat een neutraal teken de boel minder beladen maakt.
het is immers geen afkeuring, maar puur bewust maken 'van'. het roepen van een naam is wellicht te direct, vooral in het bijzijn van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hebben we nu veranderd in een subtiel teken, dank voor de tip!
heb mijn zoon het afgeleerd door voor dat ik na bed ging zijn mond er ruim er omheen dik insmeren met de zalf van de specialist dit heeft heel goed geholpen en is er zo ook van afgekomen

je kunt het altijd proberen als ze slapen likken ze ook niet aan hun lippen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Je zegt het zelf al,als "ze" slapen likken "ze" niet dus hoe kan je het dan op die manier afgeleerd hebben???? Buiten dat geeft een specialist zalf die je dun aan moet brengen omdat de huid rond de lippen anders veel te dun wordt en dan juist kapot gaat!!!
In de volwassenheid is OCD (dwangneurose) primair een angst stoornis. In de kinderlijke verschijningsvorm kan de OCD zich manifesteren door de behoefte aan aandacht (ook een angst) of kan het een manifestatie zijn van 'normaal' kinderlijk gedrag: de anti-aanpassing of de anale neurose die zeer sterk kan zijn. In de meeste gevallen manifesteren zich de gedragingen vanaf het derde levensjaar. Uw zoon is 9 jaar oud. Omdat de frequentie hoog is doe het mij daarom verwachten dat het weliswaar een pathologie op zichzelf kan zijn die ook vanzelf weer verdwijnt, er ook een fundamenteler probleem onder ligt dat voortspruit uit andere, onderliggende pathologieën: vooral depressie en beginnende psychosen. In deze gevallen verdwijnt het probleem met het behandelen van de depressie of de beginnende psychose. Een kinderpsychiater zal hier dan goede diensten kunnen verlenen. Als u zich hier echter niet in herkend dan is het beste advies om de tijd gewoon uit te zitten en hem (via beloning als opvoedingsmethode) er zelf achter te laten komen dat niet likken plezieriger is dan likken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook bij de algemene reactie: we zullen als het aanhoudt de huisarts inschakelen of evt de psycholoog waar hij net bij is gestart. Eerst twee weken zelf aan de gang in de vakantie met alle tips en hopen dat t stopt! Dank!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! (wederom) erg helder!
Ik heb dit ook gehad ik had een suiker/melk allergie (heel irritant) ik likte ook de hele tijd om mijn lippen omdat het pijn deed. Maar bij mijn oma deed ik het niet want als ik het een hele dag niet deed kreeg ik het op de eind van de dag kreeg ik lego. Dat vond ik prachtig dus ik wou altijd naar mijn oma en toen kwam ik van de allergie af. Dus: geef een beloning ookal is het wat kleins hij zal het echt afleren

zoniet?: geen idee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie en tip! Beloning die we nu hadden is op lange termijn, korte is ook een goed idee!