Is er in de psychiatrie een benaming voor het telkens terugkomen op een onderwerp zonder daar echt over te praten?

Het lijkt op een tic. Maar dat is het volgens mij niet.
Je zegt bijvoorbeeld 'electrische pillendoos' en omschrijft kort wat dat is. Maar 10 minuten later weer en weer etc..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
anneliez
11 jaar geleden
lijkt mij eerder een begin van geheugenverlies
HeerVoldemort
11 jaar geleden
idd ja, of dementie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien bedoel je effecten na een herseninfarct?

Antwoorden (3)

Dat noemt me obsessief-compulsief gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las ergens de volgende definitie van een ocs: De DSM-IV (APA, 1994) omschrijft
dwanggedachten als steeds terugkerende,
aanhoudende ideeën, gedachten, beelden
of impulsen die, in ieder geval
aanvankelijk, beleefd worden als
opdringend en zinloos. Deze gedachten
worden onvrijwillig, maar uiteindelijk
toch als een product van zijn of
haar eigen geest beleefd Toch lijken deze gedachten niet in te houden ook het uitspreken zoals je bijvoorbeeld bij echolalie hebt.
Heb jij misschien een website of zo waar duidelijker uitgelegd staat dat uitspraken daar ook onder vallen??
Het lijkt erg op een slecht functionerend korte termijn geheugen of op een Autisme Spectrum Stoornis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evarist61 EN Hansppc geven alle 2 een zeer goed antwoord.
Heb ff zitten grasduinen, in mijn geval heeft het ook betrekking op mijzelf.
"Ja dat heb je al verteld, 3x inmiddels".
Dit kan TIG oorzaken hebben, gebruik van medicatie/drank/drugs/verslaving/gebrek aan aandacht/eenzaamheid/verveling/negatief zelfbeeld terwijl je denkt dat je dat niet hebt.
Ik moet bekennen dat ik bovengenoemde dingen eigenlijk allemaal wel heb ervaren en sommige dingen nog steeds.
Mijn reactie? Kijk wat op jou van toepassing is.
Vorige week kreeg ik uit een compleet onverwachte hoek een compleet verrassende tip.
"Sorry hoor, ben een beetje druk want heb (ECHT ZWAAR) ADHD, verontschuldigend aan de schoonmaker."
HAHAHAHA, Tsja dat zag ik dag 1 al aan je (Mr x fietst ongeveer 350 km. per week als 50+er en begeleider jeugdzorg)
"REALISEER JE NU EENS DAT JE GAAT ZITTEN OP JE STOEL!, 3 SECONDEN!)
?????
WTF? Was mijn gedachte, meestal ben ik de psych die iemand uitlegt hoe 'ie in elkaar zit.
"BESEF dát je voordat je OP die stoel gaat zitten wat je doet, maaaar OOK voordat je uit die stoel opstaat wat je GAAT doen om je stoel te verlaten, 3 seconden..."
Weet je? Het werkt! Duurt wel eventjes denk voordat je denkpatroon daarin is doorbroken.
Zelf ben ik "niet te houden" zonder medicatie wat ik vroeger met verdovende middelen prima redde, ook deze reactie heb ik nu al 3 keer herschreven omdat ik mezelf er op betrapte bijna hetzelfde te zeggen in nog geen 2 zinnen later. Succes en snap je donders goed, besef wel dat je niet meer kunt dan je best en je echt niet de enige bent! ;)