Kan je geestelijk voelen welke maan stand dat het is ?

Het is heel raar, maar enkele dagen voor "volle" en "nieuwe" maan voel ik mij niet goed,...ongelukkig, prikkelbaar, kwaad, niet alert, weinig interesse in eender wat en slaap ik slecht met vele enge dromen.Het lijkt wel of ik dan de hele nacht door droom.
De dag NA volle en nieuwe maan voel ik mij weer goed tot de volgende er weer aankomt.
Dit heb ik al enkele jaren en hoe bizar het ook klinkt, mijn twee (volwassen) kinderen slapen in die periode ook slecht.
Zijn er mensen die dit al gehoord of meegemaakt hebben, wanneer ik dit aan iemand vertel, lachen ze dit gewoon weg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
4.1K
Amadea
11 jaar geleden
Hangt jouw maandelijkse cyclus er ook mee samen? (Tenzij die kunstmatig wordt geregeld...).

Het beste antwoord

Daar is al heel veel onderzoek naar gedaan. Een theorie ( vind ik de mooiste) is dat ene Arnold Lieberr, een psychiater uit Miami onderzoek had gedaan naar de stand van de maan ( volle maan) en de mens. Zoals je weet worden de getijden beinvloed door de maan? NU had Lieberr bedacht dat omdat ons lichaam uit 80% uit water bestaat, er wel degelijk een mogelijkheid zou kunnen zijn dat het verband houdt met hogere moorden tijdens volle maan. Maar uiteraard wetenschappers die dat niet willen geloven spreken dit tegen en zeggen dat het niet zo is. Of komen met andere theorien. Feit is dat crime en zelfmoord % hoger is op volle maan. En of dat komt doordat het licht geeft of mensen zich willen associeren met een weerwolf of wat voor reden, dat zal nooit 100% bewezen kunnen worden.

Ik ken heel veel mensen die gevoeliger zijn tijdens volle maan. Want hoe vaak we hem ook zien, je zal er latijd naar kijken als hij vol is... waarom doen we dat niet bij andere manen?? trekken wij de maan aan of trekt de maan ons aan? ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.moon-eyes.com/do-crime-rates-spike-on-full-moon-nights.html

A new dimension was added to the study by Arnold Lieber of University of Miami. This psychologist says that because human body is nearly 80 % water, there is a strong possibility that it experiences biological tides. This leads to emotional impact based upon the different phases of moon. Compare this to the case of tides which occur in sea due to the gravitational pull between the earth and the moon.

The doctor undertook a study in Dade County, Florida. This study includes 1887 murders spanning a period of 15 years. The study revealed that the rate of murder tends to correlate with the phase of moon so the murders on full moon were definitely higher than other days.

As of now, there is no decisive answer to this question. Yet we must not forget to tame the werewolf within
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook veel meer bevallingen tijdens de volle maan, vraag maar eens na in een kraamafdeling.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het verhaal van de getijden is natuurkundig en biologisch grote onzin. Kijk eens naar een grote vijver. Zie je daar getijden in? Als in een vijver van vele duizenden kuubs water geen getijden te zien zijn, waarom zouden in een mens van nog geen halve kuub water dan wel getijden werkzaam zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....halve kuub???
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij nader inzien heb je gelijk, een mens is veel minder dan een halve kuub. Zeg 75 liter per mens, waarvan 70% water, dan zit je op iets meer dan 50 liter water per mens. Dat is dus een tiende van een halve kuub.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)

Andere antwoorden (2)

De mens is gevoelig voor drie dingen die te maken hebben met volle maan:

1.  Het extra licht in de nacht.
2.  Extra / andere geluiden van nachtdieren tijdens volle maan.
3.  Het *idee* dat je de volle maan zou kunnen voelen.

Aangezien jij schrijft dat je het effect zowel bij volle als bij nieuwe maan hebt, vallen mogelijkheden 1 en 2 voor jou af. Een andere reden waarom die mogelijkheden in jouw geval afvallen, is dat je niet alleen de volle maan merkt, maar ook de nieuwe maan - en dan is er geen sprake van extra licht.

Oh ja, en dan is er nog het feit dat bij jou de effecten de eerste dag na volle/nieuwe maan al weg zijn. Op die dag zijn de lichteffecten, en zelfs de vermeende zwaartekrachtseffecten (die op de mens echter geen invloed hebben), vrijwel gelijk als tijdens volle/nieuwe maan zelf.

Blijft dus over... mogelijkheid 3.

Ik denk dus dat het bij jou puur het *idee* is dat jij van volle cq nieuwe maan deze verschijnselen krijgt. Doordat jouw overtuiging zo sterk is, krijg je die verschijnselen ook echt - en dat versterkt de overtuiging weer.

Proefpersonen die in een donkere kamer werden opgesloten met een kunstmatige daglengte die NIET gelijk was aan de normale 24 uur zodat ze op den duur ook niet meer wisten welke dag het was en dus ook niet of het wel of geen volle maan was, bleken niet in staat de maanstand te voelen.

Dat is ook de verwachte situatie: zonder het licht waar te nemen, en zonder de reacties van de natuur te kennen, is er geen enkele manier waarop je zou kunnen merken wat de maanstand is. Ook het veelgehoorde verhaal dat de maan invloed heeft op het water (zie eb en vloed), dat de mens voor 70% uit water bestaat, en dat de maan "dus" invloed heeft op de mens, is eenvoudig te weerleggen.

Om een lang verhaal kort te maken: alles wijst erop dat jij puur je eigen idee voelt dat volle / nieuwe maan bepaalde lichamelijke effecten zou hebben. Dat idee is een self-fulfilling prophecy.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mogelijk veroorzaak je dit soort verschijnselen zelf.
Je houdt heel goed bij, wanneer het volle maan is en nieuwe maan.
De dag na volle maan zijn je problemen over, echter het verschil tussen volle maan en de dag na volle maan is amper te zien, er komt alleen een heel klein beetje schaduw van de aarde op het uiterste randje van de maan.
Hoe kan een heel klein beetje aarde schaduw nu dit verschil maken?
Dus door het denken aan dit soort zaken, kan het bij jou zelf klachten veroorzaken en dat is heel goed mogelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hello ED, geloof het of niet maar ik voel als het volle maan gaat worden aan het gedrag van mijn vrouw en ik kan u verzekeren dat zij dat niet nauwgezet opvolgt.
Het zou toch te maken hebben met de aantrekking tss aarde en maan, zo heeft men mij ooit eens verteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
depauwroger ja ik ken dit soort verhalen en probeer ze te begrijpen.
We hebben het over wel of geen schaduw van de aarde op de maan, want dat is het eigenlijk.
Het dichterbij staan of verder weg van de maan, zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het verschil in zwaartekracht tussen volle maan en halve maan is dermate minimaal dat we dat echt niet kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een aardschaduw op de maan, kan volgens mij totaal geen enkele invloed hebben, behalve de psychische dan, het dichterbij staan van de maan, zou je nog een verschil kunnen ' meten' en daar een conclusie uit kunnen trekken.
dat bedoelde ik met er iets bij kunnen voorstellen. Toch komen dit soort zaken telkens maar weer terug op velerlei gebied, ook al in het verre verleden.
En ook bij het biologische dynamisch kweken van groente.
Toen ik vroeger op paling ging vissen ( peuren), had het wel degelijk invloed op de vangst.
Ook nachtvlinders zouden hier op reageren.
Zo blijft er toch een klein beetje twijfel over, klein beetje maar. ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat de maanstand invloed heeft op paling en andere dieren, is al lang bekend. Dat komt door het licht. Voor sommige dieren speelt ook het getij een rol, maar dat geldt alleen voor dieren die vlak rond de kust leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee waar hoe het gebeurt ik weet alleen dat het gebeurt: veel mensen tonen gevoeliger reacties bij volle maan. Ikzelf b.v. en soms merk ik pas achteraf dat het komt omdat het volle maan was. Ik kwam er op een dag achter dat dit zo was. Zoals heel veel andere mensen ben ik dan gevoeliger. Emotioneler of agressiever.
Toen ik nog in een kroeg werkte waren konden dat helse avonden met volle maan. Mijn collega geloofde me eerst nooit als het volle maan werd of was en ik zei: "full moon, fasten your seatbelts!" Want dan waren de klanten drukker, stelletjes maakten ruzies, of gingen vreemd, vechtpartijen. Heviger dronkenschappen. Soms was het ook wel om te lachen. Omdat ik zelf werkte moest ik wel een goed humeur hebben en alles op rijtje houden. Maar dat was wel moeilijker. Na een paar maanden geloofde hij het ook en zei hij het al tegen mij als ik binnenkwam. En nog voel ik me emotioneler enz. met volle maan. Dat snap ik meestal pas als ik ga slapen en de gordijnen sluit en dat ding zie en dan denk: "oh, dat was het!" als ik me emotioneler dan normaal voelde. Wat het is heb ik me nooit in echt in verdiept. Ik aanvaard het zoals het is. Ik ben niet gelovig. Ik ben atheist. Ik geloof ook niet in karma b.v. want dat klopt niet. Maar dat er meer is tussen hemel en aarde? Dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jossy mooie reactie, weet even niet wat ik er mee moet, kom er nog wel op terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, maakt mij niet uit hoor. Ik zie het en voel het zo. En wat een grammatica fouten......en het is niet eens vole maan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jossy
Wetenschappelijk gezien kan je met jouw verhaal geen kant op, op geen enkel punt kan het te maken hebben met wel of geen volle maan.
Spiritueel gezien, kom je veel verhalen tegen die direct of indirect met die volle maan te maken hebben.
Al duizende jaren hecht men zeker wel waarde aan dit telkens terugkerend verschijnsel.
In allerlei rituelen vanuit de hele wereld, speelt die volle maan een grote rol.
Maar ook in boeken, verhalen, sprookjes en films, heksen en tovenaars, maar ook bij natuurvolkeren. Hoe kan het dan toch dat het invloed kan hebben op ons gevoel.
Kijken we naar de natuur, dan zijn er veel dieren die wel degelijk reageren op die volle maan.
Maar ook zaden zouden sneller en beter op komen.
De mens is een onderdeel van die zelfde natuur, dus waarom zou het op ons dan geen invloed hebben.
Mogelijk is het onze eigen onkunde, dat we het niet begrijpen, nog moeten ontdekken.
Mogelijk hoort het bij zo veel andere niet uit te leggen zaken, die ook botsen met de huidige wetenschap.
maar wel bestaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar zo komen we weer op het oude verhaal van bewijzen en verklaren. Dieren reageren op de volle maan. Dat komt door het licht. Zaden reageren in sommige gevallen ook op volle maan. Ook dat komt van het licht. De enige manier waarop de mens dus op volle maan kan reageren, is ofwel via het licht, ofwel via de dieren of de planten. Of via een nog onbekende manier natuurlijk. Maar dan zou je eerst moeten laten zien DAT de mens reageert - en dat is nog niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze oeroude verhalen en de verhalen uit onze ( deze) tijd?
Als bepaalde verschijnselen zich alsmaar blijven herhalen, moet er een oorzaak zijn.
Het is te simpel om alles onder de suggestie te laten vallen.
Is het de hang naar het mysterie?
Naar het onmogelijke?
Of is er ergens toch een bron waaruit dit voorkomt?
Cryofiel
11 jaar geleden
Verhalen zijn er vele. Er zijn ware en onware verhalen. We zullen dus zelf moeten kijken wat er wel en niet waar is. Voor zover ik weet is er nog geen invloed van de maanstand op de mens aangetoond - behalve dan bij mensen die *wisten* wat de maanstand was. En dat is het enige dat voor mij telt: we kijken of er een invloed is, en we zien niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik laat nog een achterdeurtje open voor een andere uitleg.
Verhalen zoals die van Jossy en octavie, boeien me uitermate!
Ik vind het belangrijk te kunnen begrijpen, waarom men denkt ,dat dit soort dingen gebeuren.
Cryofiel
11 jaar geleden
Boeiend is het zeker. Waarom denkt men dit?
Wat dacht men vroeger?
Hoe hebben deze ideeën zich door de eeuwen ontwikkeld?
Hebben andere culturen vergelijkbare ideeën? Allemaal dingen die ons meer leren over de mens en zijn cultuur. Een ander punt waarvoor we op de uitkijk moeten blijven staan, is of er toch echt iets kan worden gevoeld. Voorlopig blijkt daar helemaal niets van, maar goed, je kunt niet weten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Eddijst, het was maar één voorbeeld. Ik ken er nog wel meer. Dit verhaal vond ik zelf veelzeggend omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn die zich ook niet bewust waren dat ze behalve door alcohol ook nog door iets anders beinvloed werden. Of mogelijk daardoor. Er zijn hoog en laag sensitieven zoals je waarschijnlijk ook wel weet. De ene mens is gevoeliger dan de ander voor invloed van buitenaf. Op een nacht in Frankrijk, Du Lot (Quercy) gerommel aan de tent. We waren met een groepje bij een vriend aan het logeren in tenten en een vriendin maakte ons wakker. M'n vriend sliep door ik vroeg wat er was. Ze had een wolf horen huilen -aldus haar- en of ik mee wilde komen kijken. Tuurlijk! Niet een dagelijks verschijnsel en ik kon toch niet slapen want meende ook van alles te horen. B.v. de paarden in de wei naast ons terrein die de hele nacht al onrustig waren en heen en weer renden en briesden enz. Wij wurmden ons door de smalle paadjes (het was nogal een afgelegen 'dorp' toentertijd) tot we de rotsen konden zien en daar stond dus een wolf op de rand te 'huilen' naar de volle maan! C'est magnifique! Wij werden er helemaal sereen van zeg en hebben lang staan kijken tot het begon te dagen. Toen minderde het gehuil langzaam en de wolf verdween. We zijn nog wel eens gaan kijken 's nachts. Onze vriend zei al: "Nee, hoor! Volgende volle maan weer."Tja... Mij kan het niks schelen of het wetenschappelijk dan wel spiritueel bewezen is. Ik zie en ik voel en ervaar dingen en dat is het enige wat mij interesseert. En als ik mijn verhaal vertel dan moet men maar zien wat ze daar mee doen of niet doen. Of herkent. Dat gebeurt ook heel vaak. Dus ik denk Octavie ook gevoelig is voor het maan gebeuren en die cyclus. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie *ik denk DAT Octavie enz...*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verhaal Jossy, zo zijn er zo velen.
ben je nooit bang of zo, of staan deze ervaringen er ver boven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat jullie reageren op mijn "probleem".Maar het is duidelijk dat ik niet de enige ben en dat geeft mij al troost want aangenaam is dit gevoel zeker niet en neen ik kijk niet wanneer het volle maan is, dat VOEL ik gewoon.
Daar wil ik ook nog bij vermelden dat ik rond die "volle maan" nachten steeds droom over mijn overleden ouders en familieleden...soms mooie dromen, meestal nachtmerries.
Het is allemaal zo raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Octvavie, het is geen probleem. Het is een probleem als je dat er van maakt. Dromen zeggen iets. Ik droom elke nacht en vaak nachtmerrieachtig. Ik snap wel waarom dat is en dat scheelt. Je bent gewoon gevoelig en dat moet je aanvaarden. Dat maakt het allemaal veel makkelijker. Ik ken er wel meer hoor die zo in elkaar zitten. Niks ongewoons :) Eddijst, bang voor wat? Er zijn veel angst soorten zeg maar. Soms ben ik wel bang ja. Maar in het algemeen ben ik niet bepaald bang uitgevallen. Dan heb je geen leven in deze wereld. Er zijn wel dingen gebeurd waarvan ik achteraf denk "pff, nou daar ben je goed vanaf gekomen!" Maar ik heb wel bepaalden 'angsten' door voorgevoelens die te vaak zijn uit gekomen. En waar ik dus vaak 'bang' van wordt tegenwoordig is dat ik natuurlijk nooit zeker weet of ik het me inbeeld of dat het echt zo gaat lopen? Helaas blijkt dat altijd pas veel later als het al te laat is....Ik beeld me niet in dat ik helderziend ben lol! En ach, die is ook zoiets wat zoveel mensen hebben. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jossy, ja bang voor wat, kwam ineens bij me op.
Maar bij nachtmerrieachtige dromen horen ook angsten.
Voorgevoelens die uit komen kunnen toeval zijn.
Gebeurt het echter regelmatig, dan is er meer aan de hand.
Jij pikt ergens vandaan informatie op , vaak tegen je eigen wil in, die te vaak uitkomen.
Zeg ik dat goed?
Veel zaken in de toekomst liggen als voor een belangrijk deel vast.
Maar het is niet jouw verantwoording of die wel of niet uitkomen.
Je hebt je eigen leven en daar heb je je handen aan vol.
Wat de rest van de wereld nu wel of niet doet, is niet zo van belang.
Het wordt een ander verhaal, als er dierbare naasten bij betrokken zijn.
Maar geloof me, je bent voor niemand is de toekomst verantwoordelijk, alleen voor je zelf.
Hoop dat je me nog een beetje kan volgen.
Want dit zijn moeilijke onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Ed, ik kan je prima volgen maar heb geen zin in een discussie die (ook door mijzelf natuurlijk) te ver is afgedwaald van Octavie's originele vraag. Prettig weekend verder. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook nog een fijn weekend. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat , alles bestaat uit energie, de ene mens gevoeliger is met het opppikken van bepaalde energieën.
De ene mens pikt energie op van overlevenden en de ander weer de energie van de levende in wat voor staat aan emoties die zich bevind en de ander pikt de energie op van de maan enz. Ik heb niet alles gelezen hier dus misschien is het al genoemd, maar dan ben ik het maar kwijt he. En ja, ik geloof dat wel dat mensen reageren op de maan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is energie.
Alle energie heeft invloed op andere energie.
Of wel, alles heeft invloed op alles.
De mens pikt mogelijk, deels onbewust, of misschien zelfs geheel onbewust, bepaalde energie op en reageert hierop.
Als dieren op de maan reageren, zou de mens dat op zijn minst toch ook moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mensen doen dat zeker... daarom bestaat er ook lichttherapie en zijn er mensen die zich down voelen als de blaadjes vallen (ofwel de dagen korter worden en er minder licht is) maar of dit ook de onderbouwing is voor het verschijnsel wat men vaak hoort/leest over de invloed van volle maan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg geen ja en geen nee.
Ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hou het in het midden.
merk aan mezelf dat ik bij meer licht (zowel volle maan als zomertijd/langere dagen) ik meer energie heb, en bij volle maan nog minder goed slaap dan anders. voor mij persoonlijk doet die volle maan niets, maar gaat het om het licht. over kleuren licht icm met reacties die mensen hierop kunnen geven (bv blauw licht icm melatonine aanmaak) is veel te doen en weet men wrss nog lang niet alles. kan even zo snel niet vinden welke kleur of golflengte licht een volle maan geeft, en in hoeverre de atmosfeer hier invloed op heeft, maar sluit zeker niet uit dat hier aanknopingspunten of mogelijkheden zijn die het 'fenomeen' zouden kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca. mooi van je dat je ruimte openlaat voor andere uitleg/ verklaringen.
Toen ik nog jong was en dacht een jonge god te zijn, was ik zeer radicaal in mijn denken en doen.
Het was of links af of rechts af.
Iets er tussen in bestond niet, laat staan dat beiden oplossingen konden.
Twijfelen was een teken van zwakte.
Nu ik ouder ben, ervaar ik, door het toelaten van een andere denkwijze en openingen laten voor andere mogelijke uitleg, een zee van informatie op me af komen, waarvan nog steeds een deel onzin is, maar ook een deel waarheid.
Als er van de 10 dingen maar een echt blijken te zijn, moet je gaan twijfelen aan die andere 9.
Ik ben wel eens jaloers op mensen die zo zeker weten dat het niet bestaat, niet mogelijk is, allemaal al is onderzocht en uitgelegd.
Voor mij is dat eigenlijk ondenkbaar, vandaar ik dan nogal eens fel reageer en niet zo maar alles van een ander aanneem.
Maar van de weerstand die ik dan krijg, leer ik het meeste.
van meelopers en ja knikkers schiet ik niet veel mee op.
Zo blijft de volle maan me nog steeds prikkelen en dan vooral het effect op mens en dier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca. mooi van je dat je ruimte openlaat voor andere uitleg/ verklaringen.
Toen ik nog jong was en dacht een jonge god te zijn, was ik zeer radicaal in mijn denken en doen.
Het was of links af of rechts af.
Iets er tussen in bestond niet, laat staan dat beiden oplossingen konden.
Twijfelen was een teken van zwakte.
Nu ik ouder ben, ervaar ik, door het toelaten van een andere denkwijze en openingen laten voor andere mogelijke uitleg, een zee van informatie op me af komen, waarvan nog steeds een deel onzin is, maar ook een deel waarheid.
Als er van de 10 dingen maar een echt blijken te zijn, moet je gaan twijfelen aan die andere 9.
Ik ben wel eens jaloers op mensen die zo zeker weten dat het niet bestaat, niet mogelijk is, allemaal al is onderzocht en uitgelegd.
Voor mij is dat eigenlijk ondenkbaar, vandaar ik dan nogal eens fel reageer en niet zo maar alles van een ander aanneem.
Maar van de weerstand die ik dan krijg, leer ik het meeste.
van meelopers en ja knikkers schiet ik niet veel mee op.
Zo blijft de volle maan me nog steeds prikkelen en dan vooral het effect op mens en dier.
Cryofiel
11 jaar geleden
Natuurlijk is er alle ruimte voor mogelijke andere verklaringen. Dat is al vaker gezegd, en dat blijft even waar. Aan de andere kant mogen we niet vergeten dat er nog nooit iemand is die enige invloed heeft kunnen laten zien. Kortom: hoe goed we ook kijken, we zien geen enkele invloed. Dat feit mag dan voor velen niet heel welkom zijn (zie de minnen onder mijn antwoord), maar al vinden die mensen het nog zo vervelend, het blijft een feit: we hebben nog nooit enige invloed gezien. Verhalen zijn er wel. Vele verhalen uit vele culturen. Maar zeggen die verhalen dan ook iets? Als er toch een reden zou zijn voor die verhalen, hoe komt het dan dat we niets zien? Waar ligt dat dan aan? En: mogen we die verhalen echt geloven? Of moeten we ook daar een andere mogelijkheid openhouden, namelijk de mogelijkheid dat ook die verhalen zijn gebaseerd op een wens, dan wel op een algemeen menselijk geloofssysteem? Als vergelijking noem ik de verhalen over zeemeerminnen. Ook die komen steeds terug, in diverse culturen, en in verschillende tijdperken in de geschiedenis. Dit wetende: zijn verhalen en gevoelens dan een reden om uit te gaan van de realiteit van iets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In feite hebben we het zelfde antwoord gegeven.
Mijn antwoord is bewust heel neutraal gehouden, hierdoor zeg ik bijna het zelfde als in jouw antwoord.
Mijn antwoord prikkelt om een reactie te geven.
Jouw antwoord niet. En dan al die verhalen?
Jij denkt het al te weten, deur dicht.
Ik hoop het eens te weten, deur open.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoezo "deur dicht"? Ik zeg toch letterlijk dat er alle ruimte is voor mogelijke andere verklaringen? Dat is nota bene de eerste zin van mijn reactie! Ik zou het heel anders verwoorden: Mijn antwoord is dat, naar ons beste weten, er geen effect is, behalve door het licht en door de psyche. De woorden "naar ons beste weten" geven aan dat al onze huidige kennis tot deze conclusie heeft geleid. Ze geven ook aan dat deze conclusie een voorlopige conclusie is. Kortom: deur open. Jouw antwoord is: nou, we hebben geen bewijs, maar er zijn zoveel verhalen, dan moet er wel iets bijzonders zijn. Kortom: beslissing genomen, er is iets, we weten alleen nog niet wát. Kortom: deur dicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, ha, ja als je me niet begrijpt is het ook goed hoor.
Ik had het over onze antwoorden dat die vrijwel gelijk zijn, niet over mijn reacties naar anderen toe. Cryofiel
Om een lang verhaal kort te maken: alles wijst erop dat jij puur je eigen idee voelt dat volle / nieuwe maan bepaalde lichamelijke effecten zou hebben. Dat idee is een self-fulfilling prophecy. eddijst
Dus door het denken aan dit soort zaken, kan het bij jou zelf klachten veroorzaken en dat is heel goed mogelijk! Zijn we het toch mooi met elkaar eens toch?
Cryofiel
11 jaar geleden
Kom je nu terug op je eerdere reactie van deur dicht / deur open?