hoe voorkom je eenzaamheid als je netwerk steeds kleiner wordt ?

wat kan je doen, je wereld wordt kleiner omdat je netwerk krimpt, waardoor je eenzaam wordt ?

Toegevoegd na 1 week:
lieve mensen, allemaal heel erg bedankt voor alle adviezen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3K

Het beste antwoord

eenzaamheid is de illusie dat je als je alleen bent ook zielig bent. dat hoeft zeker niet zo te zijn. het leven heeft zijn getijden. Ik heb in mijn leven periodes gehad met enorm veel sociaal contact, en periodes waarin ik één of twee goede vrienden over hield.
Soms verdwijnen mensen uit je leven. Omdat er iets in hun of jouw leven veranderd is (verhuis, scheiding, samenwonen...).... of gewoon omdat jij als persoon geëvolueerd bent en minder met hen samen valt. Op zich is dat misschien eng, maar het is ook heilzaam. Je wordt gedwongen om los te laten wat je zo vertrouwd was.
Een sociaal netwerk is leuk, maar kan je ook vasthouden in een bepaalde "kring".
Zie ook de voordelen. Minder sociale contacten geven je de kans om nieuwe dingen aan te snijden (je kan bv. een instrument bespelen dat je al lang wilde leren bespelen, eindelijk die schildercursus volgen, de klussen in je huis die je al zo lang hebt uitgesteld aanpakken...). Belangrijk is dat je er plezier in hebt, ook al is het iets wat je alleen doet. Leren alleen zijn met jezelf is heel erg belangrijk.
Vaak is een sociaal netwerk dat afbouwt, de aankondiging van een nieuwe periode. Wat ik persoonlijk zou afraden, is hals over kop een nieuw netwerk opbouwen gelijk hoe of met wat. Dat is leegte opvullen. Ongetwijfeld hou je nog wel enkele goede vrienden over, zal het netwerk niet helemaal verdwijnen.
Maar zelfs dan...aanvaard het en laat het nieuwe groeien. Stap van het idee af dat je eenzaam bent als je alleen bent. Sta open naar anderen, beschouw het als een ontdekkingsreis naar een nieuwe periode in je leven. Dit gebeurt niet van de ene dag op de andere, geef het nieuwe de tijd om zich te manifesteren in je leven.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord, om om te gaan met het alleen zijn! +1

Andere antwoorden (4)

Je zou in een club kunnen gaan. Iets wat je interesse heeft. bv knutselen, sporten, bridge noem maar op. Je ontmoet altijd andere mensen, waar de mogelijkheid tot uitbreiding van vriendschap bestaat.
Wanneer je ouder wordt en niet werkt, wordt het netwerk ook steeds kleiner. De goede vrienden die je hebt moet je koesteren. Bijvoorbeeld zelf contact zoeken op het moment dat het contact verslapt. Mensen hebben het tegenwoordig allemaal druk of hebben al een vriendenkring. Wordt indien mogelijk vrijwilliger bij ee of ander organisatie, zonnebloem of zo. Bij de gemeente kun je navragen wat de mogelijkheden zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
Heb je een hond? door buiten te komen, krijg je tijdens het wandelen contact met mensen, tenminste dat is mijn ervaring. Wanneer je geen hond hebt en het te belastend is om er zelf een aan te schaffen, kun je er misschien een "lenen". Ik heb er contacten met mensen aan over gehouden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrijwilligerswerk doe ik al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima idee rebe, maar dat gaat fysiek niet meer, helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet welke fysieke klachten je hebt. Een mogelijkheid is om op een hondje te passen. Vaak zijn mensen die bv werken blij als hun hond een par uur niet alleen hoeft te zijn , ze kunnen m zelf uitlaten van te voren en erna. Het moet natuurlijk geen dag duren,, gewoon een paar uurtjes. Je krijgt zo contact met deze mensen. Een huisdier is zowiezo een goed idee bij eenzaamheid, je hebt dan wel geen menselijk contact. Geeft je wel iets om voor te zorgen en te knuffelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja precies, ik heb al 30 jaar katten, nu nog 1 kater, zou niet zonder kunnen/willen, dat geeft zovéél ... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is inderdaad een mooie manier om onder de mensen te (blijven) komen.
Als je iemand via je vrijwilligerswerk kent, die een interesse heeft die jij ook hebt, zou je daarbuiten ook 's iets kunnen gaan doen. Verder zijn er allerlei verenigingen, clubjes en andere bezigheden (die niet perse veel hoeven te kosten).
Dingen waarvan ik wel eens gehoord heb dat anderen ze doen of die ik zelf heb gedaan zijn bijvoorbeeld:
- Een cursus, via de Volksuniversiteit of een creatief centrum of een buurthuis. (bv voor een taal, iets creatiefs of iets op maatschappelijk gebied etc...)
- Een wandelgroep (landelijk, bv Wandelpool, of plaatselijk)
- Yoga/meditatie e.d.
- Een eetgroepje (om de beurt met een groepje bij elkaar eten)
- Een leeskring
- Een politieke partij
- Een zangkoor
- Muziekles
- Toneelcursus of -groep
- Een activiteitenvereniging (die activiteiten organiseert waarvoor je je kunt opgeven, bv Aktivo)
- Een vereniging m.b.t. een taal of land
- (bord)spelletjes doen met een groepje mensen
- Een handwerkclubje of -cursus
- Een fotografiecursus of -groepje
- Een lotgenotengroep (voor het geval je eenzaamheid een bepaalde oorzaak heeft)
- Dansles
- Met wat mensen culturele dingen doen zoals theater, museum Kijk ook eens in de bibliotheek of een buurthuis; daar liggen vaak ook wel folders en hangen oproepjes op prikborden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een lijst van mogelijkheden...! daar moet ik eens voor gaan zitten: dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien zit er iets voor je tussen.
En kom je ook nog wat mensen tegen met wie het klikt. In lokale huis-aan-huiskranten staan vaak trouwens ook nog dingen om te doen.
Hoewel dat niet geheel voldoet, kun je om te beginnen een virtueel netwerk proberen op te bouwen.
Misschien kunnen daaruit blijvende contacten ontstaan.
Verder kun je het proberen om wat meer buitenshuis te verkeren. door het bezoeken van ouderen clubs, openbare gelegenheden zoals bibliotheek e.d.
Mogelijk is het ook een optie,om bij ontstentenis ervan, een partner te zoeken,desnoods in deeltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik niet verwacht had (via een forum) is dus inderdaad gebeurd, leuk contact.
vaker naar de bibliotheek, ja
maar een partner zoeken... in deeltijd ???
graag uitleg moolkeesje : een partner, desnoods in deeltijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deeltijd is een beetje ongelukkige uitdrukking. Ik bedoel er mee een maatje, iemand waar je niet perse dag en nacht hoeft samen te zijn, dus iemand waarmee je (leuke ) dingen onderneemt en waar je aan het eind van de dag zegt ;:" Tot morgen ( of overmorgen ) ".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb daar een paar weken geleden van gehoord "een maatje" is inderdaad de naam die gegeven wordt aan iemand waar je iets leuks mee doet en of ik mezelf ook "beschikbaar" wilde stellen, daar denk ik nog over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Parner in deeltijd is ook een leuke term voor
een LAT relatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is ook een goeie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momo, persoonlijk vind ik, dat LAT relatie meer inhoudt dan partner in deeltijd, ik denk hierbij b.v. aan seks, iets wat bij mijn PID beslist niet de bedoeling is, maar ook niet uit te sluiten valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol moolkeesje...!
even een vraag aan jullie @momo en @mool : als ik 'partner in deeltijd' lees, denk ik "partner in crime" ... is dit
a) slip of the pen
b) freudiaantje of
c) stil verlangen (niet meer zo stil dan) ? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij een stil verlangen naar een Freudiaans slippertje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jajaja, dat had ik kunnen verwachten ! voor open doel... :)
Naast de bovenstaande goede concrete voorstellen is het volgende ook nog van belang:

Ken jezelf!

Houd niet vast aan het foute idee dat eenzaamheid hetzelfde is als een gebrek aan menselijk contact. Dat is het niet!

Eenzaamheid is het gevoel van leegte, dat ontstaat als je leven niet goed is ingevuld. Dat invullen kun je met mensen doen, of met T.V. kijken, of met wat dan ook. Het gaat erom of jouw manier van leven leven voor jou juist is. Dat is wat je moet uitzoeken. Wat maakt jou gelukkig? Weet wat je verlangt van het leven. Weet wie je bent, wat je belangrijk vindt. Dat wat jij belangrijk en leuk vindt, is wat jij zoekt in je contact met anderen.

Een vriendschaps contact met een maatje zou heel goed kunnen werken. Zeker als deze wat intiemer kan worden. Een arm of omhelzing kan eenzame wonden genezen.

Weet wat er mogelijk is op het gebied van hulpverlening, vrije tijdsbesteding, hobbies, clubs, interesses, werkmogelijkheden en vrijwilligerswerk.

Weet wat je wilt zorg voor een Droom. Je bent al verbonden met de wereld, maar zorg nu dat je een doel hebt waardoor die verbondenheid voelbaar wordt. Jouw doel in het leven, daar gaat het om.

Ik weet niet of je spiritueel georienteerd bent maar je kunt ook zoeken naar een diepere zingeving. Is meditatie of theologie iets voor je? Is er een kerk in de buurt met zingevende activiteiten?

Maar ook geldt: Accepteer dat wat je niet kunt veranderen, en verander wat je niet kunt accepteren!

Kijk zelf ook eens op:

http://www.eenzaamheid.info/wat-is-eenzaamheid.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je link, heb even gekeken, maar niet iedereen kan 245,-euro ophoesten...!
Het is lastig om te merken dat de wereld om je heen steeds kleiner wordt en dat steeds meer vertouwde mensen door welke oorzaak dan ook wegvallen. Het blijft belangrijk om mensen op te zoeken, letterlijk in beweging te blijven en ook te leren dat momenten alleen ook aangenaam kunnen zijn. Kijk welke mogelijkheden je hebt om mobiel te blijven en ga na waar je nog interesse in hebt. Kijk of je mensen in de omgeving kunt ontdekken die ook de interesse hebben en ook of er mensen tussen zitten die ook jonger zijn. Het is een levensfase die ervoor zorgt dat iemand zich langzaam terugtrekt naarmate iemand ouder wordt. Toch zie ik daar mooie voorbeelden bij van mensen die onder andere mensen willen blijven komen. Verbinding hebben met anderen en zichzelf daarom ook waardevol voelen.