Waarom moeten we perse slapen en is alleen je ogen dichtdoen niet genoeg?

Ik merk dat wanneer ik een nacht niet heb kunnen slapen, maar ik wel mijn ogen dicht had om het in ieder geval te proberen, ik de dag erna natuurlijk niet ben uitgerust. Om gewoon normaal uitgerust te zijn moet ik dus in de trance van slapen vallen. Hoe komt het dat mijn hersenen pas rust hebben wanneer ik in de trance van dromen/slapen terecht kom en niet wanneer ik alleen mijn ogen dichtdoe en in feite ook gewoon aan het rusten ben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
3.1K

Het beste antwoord

slapen is een heel ingewikkeld proces waarbij bepaalde stoffen en hormonen een scala aan afwisselende hersengolven prikkelen waardoor we kunnen rusten, indrukken kunnen verwerken zodat men kan ontspannen en men zich weer op kan laden als het ware.

stofjes die vrijkomen gaan bv hartritmestoornissen tegen.

voldoende slaap houd ons scherp en geconcentreerd.
ook voor de lengtegroei, ontwikkeling van spieren, en opbouw(herstel) van lichaamscellen is een goed slaap belangrijk.
eveneens kan de mate van bewustzijn vallen of staan door slapen.

tekort aan slaap aan neerslachtigheid en zelfs een depressie veroorzaken.

omdat met slaap een ingewikkeld chemisch 'programma' afgedraaid wordt wat samenhangt met verschillende fases waarin verschillende hersengolven in mindere of meerdere mate actief zijn, is enkel de ogen sluiten niet genoeg.

(van de andere kant: men kan ook slapen met de ogen open, maar dat is weer een andere vraag) ;-)

zie link voor meer info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in je slaap gebeuren meer dingen die je doorhebt. Je spijsverteringskanalen werken, je huid herstelt, je hersenen maken stoffen aan en je lichaam breekt stoffen af... Je kan zeer zeker met een zogenaamde Nasa nap van 5 minuten. En bent dan ook een soort van 'even bijgetanked' maar de 7-8 uur die je per nacht hoort te maken zijn zeer belangrijk om je lichaam dat werk te laten doen wat nodig is om gezond te blijven en goed te functioneren...

Toegevoegd na 49 seconden:
die je door hebt= dan je door hebt natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Als je slaapt gaan je lichaamsfuncties anders gaan werken. Vele functies vertragen of liggen zelfs even stil. Dit heb je nodig om te kunnen herstellen van je dag. Niet alleen van de bewuste prikkels en inspanningen, ook van al wat er onbewust gebeurt (bv. je hart slaat de hele dag, je maag werkt etc.), plus van de prikkels die je onbewust opvangt en die door je hersenen worden "gefilterd", plus......(nog tal van andere dingen).
Als je alleen je ogen dicht doet heb je nog steeds prikkels : je hoort nog, je voelt de aanraking met dat waarop je ligt, je denkt nog ....
Er zijn yogi's die in staat zijn zonder te slapen enkele functies te vertragen en hun gedachten stil te leggen. Om op die manier een vergelijkbare rust te krijgen dan wanneer ze zouden slapen. Dit vergt echter jaren van oefening.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou... jaren van oefening.... met mijn ADD bekabeling is het vertragen van bepaalde hersengolven een automatisme. ;-P (sorry, flauwe bui.)
+1 voor het antwoord!
liveisgreat
11 jaar geleden
Hahaha, ADD bekabeling, moest even denken.
Bedankt voor het +sje, Eucalypje!
Hier zijn veel antwoorden op. Ze zijn meestal allemaal juist. Belangrijk is ook om te weten dat onze zintuigelijke waarneming vooraleerst wordt opgeslagen in onze amygdala. De amygdale worden in de nacht 'leeggetankt' voor opslag in onze grote hersenen. We hebben daarvoor een minimum aan tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overdag ook een erg belangrijk 'onderdeel'!! ;-)) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dit vind ik nu humor... dank je wel voor je reactie.