Hoe kun je je het beste wapenen tegen roddels en pesterijen? En hoe krijg je je zelfvertrouwen terug als het is gebeurd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
23.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh? Die snap ik niet?

Het beste antwoord

Veel mensen willen zich graag verheven voelen boven een ander. Vaak zijn mensen die veel roddelen zelf erg onzeker of is hun gevoelsleven zelf een puinhoop. Dit willen ze graag verbergen door zich op een ander te richten. Door een ander te kleineren voelen ze zich zelf weer beter. Ze zijn dus op zoek naar een prooi. En een roofdier pakt altijd het makke lammetje.. dat is makkelijk en lopen ze zelf geen gevaar. Ze pakken dus altijd degene die zich het minst kan of durft te verweren. Er is dus maar 1 manier voor om het te doen stoppen, en dat is je heel agressief opstellen want de beste verdediging is de aanval!! Geef een grote bek en confronteer ze er mee als ze roddelen. Loop gewoon op degene af waar iedereen bij staat en zet de gene voor paal. Zeg dat je hem of haar een achterbakse eikel vindt, recht in zijn/haar gezicht. Verwacht een tegenreactie, misschien wordt je uitgescholden maar dat is dan ook meteen de laatste, want je bent dan geen makkelijke prooi meer. En vooral reageer agressief, niet met slaan maar met met je blik en met je woorden. Dan is de lol er af voor degene. Krijg je ook meteen je zelfvertrouwen terug!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik weet niet hoe oud je bent.... Roddelen en pesten is al zo oud als dat er mensen bestaan. Het beste is om je er vooral niets van aan te trekken. Dit klinkt simpeler dan het is natuurlijk. Zeker omdat je zegt dat je je zelfvertrouwen erdoor hebt verloren. Wat ik zelf doe wanneer er een roddel over me vertelt word, is tegen diegene die de roddel doorvertelt zeggen dat het niet waar is en er verder geen woorden over vuil maken. Een roddel is vaak een leugen of gebaseerd op een stukje waarheid, waar een leugen van gemaakt is. Niet teveel verdedigen en dan zo snel mogelijk naar diegene toegaan die de roddel begonnen is en verhaal halen. Ik heb gemerkt dat de roddelaars daar niet mee om kunnen gaan en dan stopt t vanzelf. Ook moet je opletten dat jezelf niet meedoet aan roddels over anderen. Uit eigen ervaring merk ik dat anderen dan niet meer komen met roddels. En bedenk maar zo: mensen die over je roddelen zijn niet je vrienden, anders zouden ze niet roddelen, maar je juist verdedigen. Dus probeer er boven te staan en laat je er niet door beinvloeden. . De roddelaars zijn het niet waard dat jij je er rot door gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, probeer er boven te staan. Meer kun je niet doen helaas, tenzij het dermate erg is dat je er aangifte van kan gaan doen. +
Ik ben er van overtuigd dat mensen die pesten en roddelen een laag IQ hebben ... ze kunnen namelijk niet een gewoon gesprek voeren met degene die ze pesten of waarover ze roddelen ....
Dat is mijn manier om me ertegen te wapenen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is je opgevallen dat sommige mensen zich niets lijken aan te trekken van roddelen en pesten en anderen hier erg onder lijden.

Dat lijkt alleen maar zo. Pesten en roddelen is zeer kwetsend voor iedereen.

Je ertegen wapenen kan eigenlijk niet. Wel is het zo dat mensen met een groot zelf bewust zijn (of misschien wel een te hoog zelfvertrouwen), hier in mindere mate last van lijken te hebben.

In zijn dagelijkse leven vertoont de mens en zekere 'rolsoepelheid' die er onder ander voor zorgt dat wij met kwetsingen van de geest om kunnen gaan. En vooral dat wij deze nare dingen ons niet laten belemmeren in ons functioneren. Deze rolsoepelheid kunnen wij, ook op latere leeftijd, aanleren.

Iemand die zijn zelfvertrouwen is kwijtgeraakt door roddels en pesten kan dat weer terugkrijgen door therapie. Die dient gericht te zijn op het verkrijgen van nieuwe sociale vaardigheden en het oplossen van het neurotische gedrag.

Vaak helpt EFT als therapie ook zeer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er over je geroddeld wordt moet je je innerlijk sterk genoeg gaan voelen en ze lekker laten lu..eh..praten..

Trek het je zeker niet aan..of doe alsof.. en probeer je ook absoluut niet te verdedigen..want 'je verdedigen' wijst op innerlijke zwakte.

Maak er voor en tegen jezelf een grapje van door b.v. tegen jezelf te zeggen: " Haha, gelukkig weten ze nog lang niet alles"

Lach ze innerlijk èn uiterlijk uit en laat goed aan de buitenwereld zien dat het geroddel en geklets je hoegenaamd niet raken. Weet ook van en voor jezelf dat je 'een brede rug' hebt.

Als je je zo gaat opstellen krijg je ook binnen de kortste keren je zelfvertrouwen weer terug.

En als jouw zelfvertrouwen terug komt..zwakt dat van de anderen af.

Er is namelijk altijd een soort 'evenwicht' Immers door jouw, duidelijk kracht uitstralende houding, worden de anderen onzeker.

Zo heb je zelfs drie vliegen door één klap gevangen..Het roddelen gaat voorbij, hun zelfvertrouwen loopt een deuk op èn jouw zelfvertrouwen wordt hersteld. Wat wil je nog meer, hè.

Ik wens je alle succes toe enne..laat je niet kisten, hoor!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roddelen en pesten zijn eigenlijk twee verschillende dingen. Plus heb je dan ook "roddelen" en "kwaad spreken". Troost je alvast : over nagenoeg iedereen wordt er geroddeld. Het heeft helemaal niks te doen met hoe goed of slecht je bent, dat je "raar" bent of gelijk wat. Roddelen is een soort babbelcultuur die hier in onze contreien (en allicht ook op vele andere plaatsen op aarde) gemeengoed is. Gezellig een beetje roddelen geeft een gevoel van samenhorigheid. Bij roddelen is dus de gouden tip : negeer het.
Kwaad spreken daarentegen is iets heel anders. Dat is dat iemand over je dingen zegt met de opzettelijke bedoeling om te schaden. Bv. tegen je partner zeggen dat je vreemd gaat (of dat suggereren), tegen je werkgever zeggen dat je "de laatste tijd toch niet meer zo goed functioneert" enz... Daar moet je natuurlijk wél tegenin gaan.
Kwaad spreken is een vorm van pesterij, maar er zijn er ook talloze anderen. De meeste pesterijen zijn gelukkig onschuldiger. Ik ben als kind vreselijk hard gepest omwille van verschillende redenen. Dus ik weet hoe erg het is. Het is pas gestopt op oudere leeftijd doordat ik op de leeftijd kwam waarop ik andere positieve uitdagingen kon zoeken. Mensen bij wie ik aanvaard werd, die me graag hadden, een hobby dat me lag (al was het maar : thuis gedichten schrijven) enz... En dan lukte me het op een bepaald moment om die pesterijen welgemeend te lachen (in mezelf). Eenmaal heb ik het anders gedaan. Toen ik n vuilnisbak uitgekieperd vond op mn bureau heb ik die rustig ingeruimd me omgedraaid en het op de bureau van degene achter me uitgekieperd zonder n woord te zeggen. En dan rustig gaan zitten.
In ieder geval : laat je goed humeur er niet door breken. Ga niet slijmen in de hoop dat ze stoppen, want dat werkt averechts. Blijf zakelijk vriendelijk. Misschien zal het pesten in het begin toenemen om je te testen, maar dat stopt wel. Toon je sterk.
Iets anders is of je je hierdoor minderwaardig of zo moet voelen. Als je de biografieën leest van mensen die vanuit het niets de top hebben bereikt, merk je dat zij ook met roddel e.d. te maken hadden, tegengewerkt werden, geboycot, verguist etc. Alleen : zij lieten zich hierdoor niet breken. Zij dachten niet "als iedereen over me roddelt zal ik wel niet deugen" maar legden het naast zich neer en deden verder.
En bedenk : rijpe mensen die van zichzelf houden pesten en roddelen niet. Roddelen en pesten is heel vaak compensatie voor een eigen gevoel van minderwaardigheid.
liveisgreat
11 jaar geleden
*1 Stoer dat je dit vraagt en wees maar trots dat je je niet hoeft te schamen want iedereen is af en toe "het haasje".
* 2 Tegen roddels KUN je je gewoon niet wapenen, al zou je dat willen. De redenen? De "panorama, viva, "mijn geheim", zouden niet eens meer bestaan zonder roddels. Hoe jij je zelfvertrouwen terugwint ligt grotendeels aan wat er met jouw zelfvertrouwen is gebeurd WAAROM je je zo druk maakt wat anderen over je "bespreken". * 3 Emotioneel gezien weet ik uit eigen ervaring wat gepest worden is en niet een klein beetje ook, Je wapent je nu al gelijk door hier over te praten op deze site. Vertrouw op jezelf en als je er zelf niet uit komt, was er geen enkele psycholoog of psychiater die nog een baan had. *4 Wees trots op jezelf!!!! de reden van pesterijen komen voor op directeursfuncties van banken tot aan kleine kinderen die d'r snoepjes willen ruilen. *5 Jij bent jij, laat de rest maar barsten en roddels moet proberen je geen * piep * van aan te trekken maar pesterijen zijn inderdaad echt niet leuk. * 6 Sterkte en de enige die je ZELF vertrouwen kan is JEZELF, je staat niet helemaal niet alleen en spreekwoorden als "Ze kunnen beter over je fiets l*llen dan over je l*l fietsen" en "Ze kunnen beter over je l*llen dan van je vreten" zijn niet zomaar uit de lucht gevallen. * 7 Je kan het! ook al is het moeilijk, negeer de rest van de wereld als jij weet dat de waarheid anders is.
* 8 Pesten is nooit leuk en komt helaas vaak voor, jong of oud, geloof in jezelf en er is maar 1 JOU! Be proud en haal de levenskracht daar OUT! Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de opstekers! ^_^
1. Reageer er niet op. Als je er op reageert vinden ze alleen maar leuk. 2. Als ze bezig zijn met pesterijen of roddelen doe alsof je doof bent. Trek je er niks van aan want je weet dat het niet waar is. 3. Zorg dat je vrienden heb want ze gaan nooit op een groepje af maar ze pakken je altijd alleen. 4. Trek kleding aan waar in je je prettig voelt maar wel bij de situatie past(voorbeeld: je gaat naar school en je voelt je prettig in een spijkerbroek en een leuk topje wat natuurlijk niet al te bloot is) want dan voel je je ook vaak zelf verzekerd. 5. Mensen die over je roddelen of je pesten moet je niet helpen want dat betekent eigenlijk: ik kan jou van alles aandoen je helpt me toch wel. En dan lopen ze juist over je heen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes en ik hoop dat dit helpt.