Kan autisme (autismespectrumstoornis) ook op oudere leeftijd ontstaan of dit per definitie een ontwikkelingsstoornis ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

Autisme is vanaf de geboorte aanwezig en afhankelijk van de omgevingsfactoren en de eigen intelligentie blijft het langer of korter verborgen voor de buitenwereld.
Mensen met een bovengemiddelde intelligentie zijn beter in staat escapes in te bouwen en zich "aan te passen" aan de omgeving ( sociaal wenselijk gedrag).=Syndroom van Asperger.
Ook bij vrouwen valt een dergelijke stoornis dan minder vaak op dan bij mannen.
Wat we meestal zien is niet het autisme, maar het niveau waarmee de persoon omgaat met zijn/haar eigen autisme.
Wordt de wereld complexer, de zekerheden minder en de noodzakelijke voorwaarden verdwijnen, dan komt autisme steeds duidelijker naar de oppervlakte.
Daardoor kunnen personen op oudere leeftijd vastlopen in relaties, contacten en de omgang met hun omgeving.
Autisme ontstaat dus niet, het is al altijd aanwezig geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt het of je hebt het niet, het kan niet zomaar ineens ontstaan. Vanaf je geboorte werken je hersenen net iets anders, dat ze er een label autisme aan geven (of iets milder in dat spectrum).
11 jaar geleden
Dit is per definitie een ontwikkelingsstoornis. Letterlijk, want autisme valt onder de "pervasieve ontwikkelingsstoornissen".

Wél kan natuurlijk op latere leeftijd een beeld ontstaan dat lijkt op autisme. Dat zie je bijvoorbeeld bij bepaalde hersenbeschadigingen. En er zijn natuurlijk stoornissen die wél op latere leeftijd kunnen ontstaan en die bepaalde kenmerken kunnen hebben die je ook ziet bij autisme, zodat er verwarring zou kunnen ontstaan over de diagnose. Denk aan een sociale fobie, hyperacusis, selectief mutisme, overspannenheid of burn-out (met bijvoorbeeld prikkelgevoeligheid en een neiging om vast te houden aan vaste patronen), gedragsveranderingen door medicatie of een neurologische stoornis, een depressie (die ervoor kan zorgen dat je minder goed dingen tegelijk kunt doen) of nog weer andere aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Autismespectrum-stoornissen is de naam van vijf ontwikkelingsstoornissen samen:

autistische stoornis;
stoornis van Asperger;
PDD-NOS;
stoornis van Rett;
desintegratiestoornis van de kinderleeftijd.

Kinderen met stoornissen uit het autismespectrum houden het ook in hun latere leven. Wel kunnen de verschijnselen veranderen en ook de ernst ervan.

Over oorzaken van autisme valt nog weinig te zeggen. Duidelijk is wel dat het gaat om erfelijke factoren die leiden tot een afwijkende ontwikkeling van de hersenen. Die afwijkingen in de hersenen geven vervolgens weer verstandelijke, sociale en gedragsproblemen.

Ouders van autistische kinderen zijn meestal de eersten die merken dat er iets met hun kind aan de hand is. Zij blijken een afwijkende ontwikkeling rond het tweede jaar al vrij goed te kunnen zien.