ik wil zoveel dingen doen maar dat is toch niet haalbaar, dit voelt erg rot. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Ik wil veel dingen kunnen doen zoals naar dit feestje toe, even dit doen dat doen. Maar ik weet dat dat niet allemaal valt te realiseren en ook niet snel achter elkaar. terwijl ik vaak andere mensen wel hun doel zie behalen, dit voelt soms erg rot

Maar wat voor gevoel is dit precies en wat voor oorzaak kan dit hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Heel herkenbaar bij mensen in mijn omgeving.

Volgens mij heeft het te maken met (onbewust) een gevoel van ontevredenheid of minderwaardigheid. KLinkt misschien raar maar ik zal het proberen uit te leggen.

Je vergelijkt jezelf met anderen. Je geeft jezelf een naar gevoel door iets na te streven dat je niet redt.
Het heeft niks te maken met plannen, maar met doen waar jij je prettig bij voelt.
Veel willen of moeten doen is een soort streven en dat staat soms voor het niet-accepteren van wat je NU wel hebt/bent.

Ik heb vrienden die te veel willen (dat zelf ook aangeven) en alles volplannen en zo gestresst worden dat ze nergens meer aan toe komen. Zij hebben een soort onzekerheid, angst om te falen. Daardoor willen/moeten ze juist overal aan meedoen, bezig zijn, een eigen zaak hebben en presteren. Zeer vermoeiend eigenlijk. Dan denk ik, waarom moet je nou altijd bezig zijn, ga gewoon eens ontspannen op de bank zitten. Dan is vaak het antwoord: Nee, dat kan ik niet, ik moet wat te doen hebben...
Eigenlijk heel sneu; dat sommige mensen tegenwoordig niet meer gewoon 15 minuten niks kunnen doen.

Vraag jezelf af of je tevreden bent met jezelf en vergelijk jezelf niet met anderen. Vraag je zelf af waarom je doet wat je doet. Doe je iets omdat je het zelf wilt, of omdat je misschien denkt dat men van je verwacht dat je dat doet.
Een volle agenda staat niet gelijk aan succesvol zijn. De kwaliteit van je leven wordt niet bepaald aan de hand van hoeveel leuke dingen je doet, maar aan de hand van jouw gevoel over alles dat je doet.

Een agenda vol ruimte is het fijnste dat er is :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Plannen.
Je agenda preciezer bijhouden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien wil je gewoon te veel ?
als er per dag naast je werk/school heel veel leuke dingen te doen zijn, dan zal je moeten k.i.e.z.e.n. !

of te wel prioriteiten stellen...

succes !

Toegevoegd na 4 minuten:
er bestaan verschillende soorten mensen:
als je naar de kroeg/uit gaat, ga je op tijd weer naar huis...
of
als je naar de kroeg/uit gaat, blijf je tot het einde !

in het eerste geval prima,
in het tweede geval: dit is iemand die bang is om iets leuks te missen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor uw antwoord, zo te zien heeft u er zelf niet veel last van omdat uw antwoord erg vastberaden overkomt.
Kan dit niet liggen aan negatief verleden van mij ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou goed kunnen @huskey, in je jeugd/opvoeding wordt je denken gevormt en hoe je omgaat met veel dingen.
Alleen hoeft dat niet zo te blijven, je kan je verleden niet veranderen, je toekomst wel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@huskey, wat @nelly zegt klopt helemaal !
wat bedoel je met "andere mensen wel hun doel zie behalen" ?
als je te veel wilt doen... dat hebben die andere mensen ook! niemand kan alles doen, wat wel kan is dat jij heel veel wilt (!) doen... en anderen niet.
andersom gezien : jij hebt misschien heel veel interesses (bijv. voetbal, vissen, darten, fietsen, gamen) en iemand anders vindt alleen zijn cavia leuk...
jij moet kiezen wat je wanneer zou willen/kunnen doen, de ander heeft alleen de cavia, diegene hoeft dus niet te kiezen en heeft daardoor jouw probleem niet ! [mijn vastberaden antwoord vertelt je niet 'mijn verleden', ik kon nooit kiezen, deed dus alles en dát kon niet, dus nu kan ik wél kiezen...!] huskey als je nog iets wilt weten, vragen staat vrij ! ;)
Verkijk je niet op andere mensen.
want ken jij de doelen van een ander en hóe behalen ze hun doelen, hoe lang doen ze er over, hoeveel inspanning kost het en hebben ze er voor over.
Maar nu je eigen doelen:
Zijn ze reëel, je kan wel een doel hebben om in 2 jaar je middelbare school te doen, dat is geen reëel doel, want dat gaat je niet lukken.
Dus kies doelen waarvan je weet dat je ze kan halen, schrijf ze op, en maak eventueel een planning, dan zie je ook gelijk of het allemaal haalbaar is.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult moeten accepteren dat er nou eenmaal verschillende soorten mensen zijn. De één is in staat drie dingen tegelijk te doen, de ander kan zich maar op één ding tegelijk storten. Dat zegt helemaal niets over de kwaliteiten van die persoon. Want meestal kan degene die zich bij één activiteit houdt die veel beter uitvoeren en er meer genoegen aan beleven dan die andere persoon. Die zal het een afraffelen om nog wat van het ander mee te kunnen nemen. Beide manieren hebben voors en tegens. Leer om gelukkig te zijn zoals jij bent, en voel je niet opgedrongen om meer te doen omdat een ander dat toevallig wel kan!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Het kan hele verschillende oorzaken hebben, er zijn verschillende eigenschappen die je kunnen helpen je doelen te halen.

Plannen en organiseren zijn er twee van; tuurlijk, als je goed plant, kun je ook meerdere dingen vooruitbedenken
Creativiteit: als je creatief bent, kun je vaak nadenken over iets dat je wilt doen waardoor het je tijd kan besparen op het moment dat je het daadwerkelijk doet. Ook kun je creatief nadenken over je doelen
Doorzettingsvermogen: Dit zorgt ervoor dat je afmaakt waar je aan begint
Besluitvaardigheid: dit zorgt er voor dat je prioriteiten kunt stellen voor de doelen die je nu wilt bereiken en de doelen die je later wilt bereiken
Discipline: dit kan ervoor zorgen dat je echt tijd besteedt aan de doelen die je wilt bereiken

Zo kan ik wel even doorgaan. Er is niet een eenduidig antwoord op. Als je bijvoorbeeld iemand bent die zich altijd schuldig voelt over zijn gemiste mogelijkheden en zijn successen niet viert, dan is het ook erg moeilijk om het gevoel te hebben dat je je doelen hebt gehaald.

Ik zou nagaan wat het bij jou persoonlijk zou kunnen zijn. Werk je eigenlijk wel actief aan je doelen? Zijn je doelen realistisch? Ben je ongeduldig en hebben je doelen eigenlijk meer tijd nodig? Passen de doelen eigenlijk niet bij jou?

En dan kun je actief aan de slag gaan om je doelen te bereiken. Goed dat je zoveel doelen hebt, veel succes met alles! (en laat de tv uit, dat helpt!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht moest je vroeger ook veel presteren. Werd je er anders op aangesproken.
Presteren kan in vele manieren: sociaal moeten zijn, veel vrienden moeten hebben, hoge cijfers halen, veel bereiken en dus ook veel doen.
En soms is het beste wat je kunt halen nog niet goed genoeg. Hoe hard je er ook voor gewerkt hebt. Hoe trots je ook zelf op jezelf bent.

Meestal doe je zaken, omdat er anders door een ander op wordt aangekeken. Of wil je juist dat je ouder(s) trots op je kunnen zijn. Die woorden zijn ook het meest belangrijke om te horen: ik ben trots op jou.
Dat kan een hele drijfveer achter zitten. Zelf nu, zelf als je oud bent nog.

Laat de ander los. Wees trots op jezelf ook al doe je iets minder. Geef jezelf de juiste complimenten die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak een lijstje iedere dag met wat je die dag zou moeten of willen doen, gedaan afstrepen en niet teveel opschrijven, daarna iets leuks , ontspannends doen.
Morgen weer een dag.
Dan krijg je een lijn in je leven en hoef je er niet steeds, mee in je hoofd te leven.
Hou je vast aan die lijst en na weken zul je zien, dat het rustiger voor je wordt.
Succes