Ik heb de laatste tijd helemaal geen discipline om iets te doen hoe komt dit en wat kan ik hieraan doen?

Ik heb eigenlijk vanaf het begin van het school weinig discipline. Ik kan niks volhouden kan me slecht concentreren ik heb geprobeerd planningen te maken maar dit helpt ook niet. Ik ga wel over dit jaar maar als het volgend jaar zo doorgaat slaag ik waarschijnlijk niet. Hoe kan het komen dat ik geen discipline heb en hoe krijg je meer discipline?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eens op de volgende termen:
StudieOntwijkendGedrag, SOG
Skinner; http://nl.wikipedia.org/wiki/Burrhus_Skinner
Getting Things Done; http://nl.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weleens info over ADD gezocht op het net?
wellicht dat je hier wijzer van kan worden, of iets uit kan sluiten zodat je zoektocht wat helderder kan worden voor jezelf.

Het beste antwoord

Als je motivatie niet vanuit jezelf komt, doordat je wat laks bent o.i.d. ( wat ik overigens erg herken bij mijzelf ), word het erg lastig. Als iets niet leuk of interessant is is het moeilijk om gemotiveerd aan het werk te gaan. Je zult dus zelf je eigen uitdagingen moeten creëren. Je kunt met jezelf afspreken dat je bv een uur aan school gaat werken en dat je na dat uur van jezelf iets leuks mag doen ( ook dit vergt natuurlijk weer discipline ;) ) Iemand anders er bij betrekken kan ook helpen.
Die planning die je een keertje maakt, maar waar je je vervolgens nooit aan houd is ook erg herkenbaar. Je kunt jezelf namelijk erg goed voor de gek houden ;)
Wat voor mij goed werkt is om continu deadlines voor mezelf te maken. Dan en dan heb ik het af en dan lever ik het in bij (....). Op die manier heeft ook iemand anders bepaalde verwachtingen en doe je het niet alleen maar voor jezelf.
Verder blijft het gewoon enorm lastig. Je moet maar gewoon denken: zodra ik klaar ben kan ik iets gaan doen wat ik WEL leuk vind! Dan word dit ook een stuk makkelijker.
Succes d'r mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jezelf een doel stellen, dus volgend jaar als doel hebben: Slagen! En dan op momenten wanneer je geen zin hebt om iets te doen, denken aan je doel. En het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het grootste deel moet toch echt uit jezelf komen. Maar doelen stellen en planningen maken helpt vaak wel.
Bij zo'n doel kan je ook een beloning stellen, zo is je hoofddoel slagen en dan een 'subdoel' om bijv een voldoende te halen voor een bepaalde toets en als dat dan is gelukt dan trakteer je jezelf op een ijsje of iets dergelijks ;-) en die subdoelen kunnen dan ook van alles zijn.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermijdingsgedrag, zoals bij jou werken voor school, kan zeer veel redenen hebben.
Wat misschien handig is om te doen: voor jezelf nagaan waaróm dit zo is. En dat kan je doen door bijvoorbeeld op te schrijven wat je tegenhoudt en waarom je vermijdt.
Maak een lijstje voor jezelf met alle voors- en tegens.
Stel jezelf gerichte vragen als: vind ik deze opleiding wel leuk, zie ik er het nut van in, heb ik geen discipline bij álle vakken of zijn het specifieke vakken, wat zou ik eigenlijk wel willen, hoe zou ik mezelf kunnen motiveren etc.
Op die manier krijg je inzicht/overzicht in de redenen/oorzaken en daar kan je dan iets mee gaan doen.
Planningen maken is prima, maar hebben alleen zin als je erachter staat, en ook als ze reëel zijn voor je.
Vaak zit achter een gebrek aan discipline meer redenen/oorzaken.
Ken je die, dan kan je daaraan gaan werken.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
School (vooral voordat je je eigen richting kiest) is ook gewoon niet leuk! Snel afmaken zou ik zeggen ;-)