Wanneer vallen gedragingen onder 'een persoonlijkheidsstoornis' en wanneer is het 'iemands eigen gedrag?'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Het zijn afspraken die mensen hierover gemaakt hebben. Het is dus niet persé een heel duidelijk verschil tussen afwijkend gedrag en een persoonlijkheidsstoornis. Iedereen heeft afwijkend gedag. Dit noemen we ookwel karakter of persoonlijkheid. Daar mag je blij mee zijn.

Er is inderdaad een poging gedaan om embleempjes te plakken op de meer afwijkende gedragingen. Dit om hier waar nodig ook specifieke kennis over en behandelingen op te kunnen ontwikkelen. Ook om in de behandeling sommige verschillen niet bij elkaar te zetten...

De meeste mensen met een stoornis worden echter nooit gediagnosticeerd en leven prima met hun karakter en hebben allerlei uiteenlopende functies.

De afspraken die gemaakt staan staan in DSMV. Val je hierbinnen is het een stoornis. Zoniet, dan is het gewoon een uniek karakter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je steeds terugvalt in bepaald gedrag terwijl je anders zou willen maar het lukt niet. En het gedrag belemmerd je in je normale leven. Het gedrag is zo verweven met je persoonlijkheid dat je het je vaak niet eens bewust bent. Met behulp van (vaak langdurige) therapie kan dit gedrag verdwijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt dus als het ware dit gedrag zelf niet sturen. Het overkomt je, overvalt je zonder er grip op te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt onder een persoonlijkheidsstoornis als je voldoet aan diverse kenmerken uit die categorie persoonlijkheidsstoornissen.
Als je bv maar 2 kenmerken hebt van een bep stoornis dan heb je niet die stoornis. Voldoe je aan meerdere kenmerken dan heb je die stoornis.
Daarnaast zijn er nog eisen om uberhaupt van een persoonlijkheidsstoornis te mogen bespreken. Bv dat deze kennerken als vroeg aanwezig waren, het een patroon is geworden en het je belemmerd in je dagelijkse functioneren of relaties met anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychologen en psychiaters gebruiken daarvoor een handleiding die "Diagnostic and "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders" afgekort tot DSM IV (of nog nieuwer V) wordt genoemd. Daarin staat het gedrag beschreven dat iemand met een (on)bepaalde persoonlijksheidsstoornis of erger nog psychiatrische stoornis vertoont. Soms ben je ermee geboren. In sommige gevallen kunnen ze later ontstaan zijn, bij voorbeeld een posttraumatische stressstoornis. Als ze het niet precies weten spreken ze van een borderline (letterlijk "grensgeval") persoonlijkheidsstoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste wat je zegt is fout.
Borderline IS een persoonlijkheidsstoornis. Wanneer er onduidelijkheid heerst, of specifieke kermerken van meerdere stoornissen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(was nog niet klaar)
* gevonden zijn, dan heet dit pers.stoornis nao (niet anders omschreven). Dat is heel wat anders dan borderline.