bestaat er een syndroom/ziekte dat je lichaam je niet in de "slaapverlammingsstand" kan zetten?

ik heb dus gelezen dat als je droomt of in de rem slaap zit, je lichaam sommige spieren blokkeert, waardoor je bijvoorbeeld niet op kan staan, maar wel knipperen met je ogen. bestaat er een syndroom of ziekte waarbij het lichaam zich niet in deze stand kan zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf vind dit erg angstig, ik droom alleen maar over nachtmerries in mijn remslaap.

Het beste antwoord

Een ziekte niet echt, maar de stoornis is wel omschreven. REM behaviour disorder, als parasomnia (een slaapstoornis die niet te maken heeft met de slaap zélf, maar met zaken rondom de slaap, vandaar het 'para'). Dat is - in tegenstelling tot wat genoemd wordt in een ander antwoord - echt iets anders dan slaapwandelen. Slaapwandelen komt namelijk niet voor tijdens de REM-slaap, dus heeft in feite niets te maken met de vraag die je hier stelt.

Er is dus beschreven dat bij sommige mensen dit mechanisme niet goed werkt. Dit zijn mensen die tijdens hun dromen praten, uitroepen, schoppen, slaan, en soms ook uit bed komen om de bewegingen te maken die horen bij de activiteit waar ze over dromen. De oorzaak is onbekend, dus het is geen ziekte te noemen. Wat wél bekend is, is dat deze stoornis zich soms voordoet aan het begin van bepaalde degeneratieve neurologische aandoeningen. Volgens sommige bronnen kan het ook een bijwerking zijn van bepaalde antidepressiva. Dat laatste klinkt mij niet onlogisch in de oren, omdat AD's nu eenmaal bepaalde natuurlijke verdedigingsmechanismen van het brein passeren om überhaupt te kunnen inwerken op de chemie van het brein, waardoor dus ook dit soort mechanismen onderdrukt kunnen worden. Sowieso komt het vaker voor als bijverschijnsel bij stoffen die inwerken op het centraal zenuwstelsel: de kans dat het systeem van het onderdrukken van motorimpulsen tijdens de REM-slaap niet werkt, is een stuk groter als iemand (veel) alcohol heeft gedronken, en ook is het een verschijnsel dat vaak voorkomt als onttrekkingsverschijnsel in het ontwennen aan alcohol of benzodiazepines.

Vrij typerend aan deze stoornis (REM behaviour disorder) is trouwens dat het vaak dromen zijn met een wat gewelddadig karakter worden 'uitgespeeld'. Sommige mensen met deze stoornis binden zichzelf voor de zekerheid vast aan hun bed, doen de deur van hun slaapkamer op slot, slapen apart van hun partner, of leggen matrassen op de vloer om letsel door vallen te voorkomen. Zo zie je maar hoe belangrijk zo'n mechanisme is, en hoe groot de gevolgen kunnen zijn als het niet goed werkt. Overigens bestaat er wel medicatie die in bepaalde gevallen effectief kan zijn bij dit probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat bestaat. Het is niet heel erg bekend, maar volgens de wikipediapagina over slaapwandelen, bestaat er een vorm van slaapwandelen tijdens de REM-slaap, waarbij de normale spierverslapping niet optreed met het gevolg dat je bewegingen maakt tijdens de REM slaap. Dit heet het REM Sleep Behavioral Disorder.

Toegevoegd na 5 minuten:
In mijn tweede bron staat iets meer informatie over dit syndroom. Het is wel in het engels.