Dochter valt fauw. Echt of aandacht trekkerij ?

Een puberende dochter van een vriendin van mij is flauw gevallen. Ze zei tegen haar zus dat ze het benauwd kreeg, en even later ging ze onderuit.
Daarna was het een probleem om haar tong uit haar keel te krijgen. De kaken waren namelijk stijf op elkaar geklemd. Verder waren er niet veel symptomen.

Voor mijn gevoel een vreemd verhaal: kunnen praten en het benauwd krijgen is al een aparte combi, maar naar ik begrepen heb is een kenmerk van bewusteloos raken dat je hele lijf, en met name je kaak volledig ontspant. Dat past niet bij "op elkaar geklemde kaken".

Is de betreffende dochter niet een toneelstukje aan het opvoeren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Powergen
11 jaar geleden
Maar wat is het nou? Flauwvallen of bewusteloos vallen? Zijn 2 grote verschillen..
Amadea
11 jaar geleden
Dit lijkt op een lichte epileptische aanval. Ik zou het maar wel serieus nemen, en als het nog een keer gebeurt met haar naar de huisarts gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Amadea, ik heb dit iets te vaak bij mijn broertje gezien en dat was absoluut geen aanstelleritis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
benauwd zijn en kunnen praten een vreemde combi?
wat zou er dan moeten gebeuren? blauw aanlopen en niet kunnen zeggen dat je het benauwd hebt? veel astma patienten hebben het spaansbenauwd, maar velen kunnen dit wel degelijk aangeven. wegvallen en verkrampen komt vaker voor. sterker nog, mijn oom is er aan overleden (beet op zijn tong tijdens een aanval en stikte in zijn bloed) men had natuurlijk kunnen denken dat het aanstellerij was, maar helaas.
met zo'n vaart loopt het gelukkig maar zelden. kortom: voor alle zekerheid naar de huisarts gaan want dit is wel een hele rare manier om aandacht te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn persoon ben jij om gelijk aan aanstellerij te denken, brrrr.

Het beste antwoord

Flauw vallen gaat samen met lichamelijke ontspanning. Dat klopt. Daarom verwondert het me dat de kaken stijf op elkaar zitten. Dat zie je wel bij bv. epilepsie.
Er ontstaan wel vragen bij me over of het al vaker is gebeurt, en zo ja 'ging er iets aan vooraf?' Hoe zag ze eruit in bewusteloze toestand mbt bleekheid, ademhaling, houding en bewegelijkheid van het lichaam, de duur van de bewusteloosheid. Als het vaker gebeurt dan kan een professional er beter naar kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het klinkt in ieder geval wel vreemd, maar houd wel in gedachten dat er in ieder geval iets aan de hand is. Want toneelstukjes doen mensen ook met een reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. In beide gevallen heeft je dochter aandacht nodig. Als het een toneelstukje zou zijn geweest, dan schiet je schijnbaar tekort daarin. (in de ogen van je dochter bedoel ik dan, o het feitelijk zo is is een tweede)
Ik zou niet zo snel van aanstellerij uitgaan.
Er is te weinig info om er iets zinnigs over te zeggen en ik ben geen arts. Maar de tong in de keel is iets wat je niet zomaar uit jezelf doet.
Je hebt gelijk dat flauwvallen er anders uitziet, maar ik zou zeker naar de huisarts. Is het dan aanstellerij dan komt dat er snel genoeg uit.

En dan nog, op die manier aanstellen doe je ook niet voor niets......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier moet ze echt mee naar de dokter. Het zou aandachttrekkerij kunnen zijn, maar bij een puber is het niet ondenkbaar dat ze last heeft van een te lage bloeddruk of bloedarmoede, wat de flauwtes kan verklaren.

Daar hoort echter geen kaakklemmen bij, dat is een symptoom dat je o.a. ziet bij mensen met epilepsie. Om dit uit te sluiten, moet ze naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze ''bewustloos'' is en reageert op een pijnprikkel is ze in ieder geval niet bewusteloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaken stijf op elkaar hoor je wel vaker, dat is ook de reden dat mensen die iemand moeten beademen de mond altijd controleren d.m.v. de wangen in te drukken en niet de hand in de mond. Iemand die bewusteloos o.i.d is kan dan zomaar iemands vingers eraf bijten.

Het uitgaan van aandachttrekkerij lijkt mij niet verstandig. Praat anders een keer met haar, of laat de moeder eens met haar bespreken wat er nou precies gebeurde. En of dat er misschien niet iets anders aan de hand is.

Als ze het al heeft verzonnen zal er wel degelijk iets aan de hand zijn en is de conclusie aandachttrekkerij erg voorbarig.