Bestaan er ook anti-depressiva die NIET voor gewichtstoename zorgen?

Wegens omstandigheden wil ik mijn psychiater weer voorstellen om weer te beginnen met Soloft, een anti-depressiva dat ik al eerder gebruikt heb. Maar ik herinner dat ik daar toen van aankwam... Zijn er ook anti-depressiva waar je niet van aankomt of die zelfs voor gewichtsAFNAME zorgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is persoonlijk. De een komt wel aan, de ander niet. Maar een soort die deze bijwerking nooit heeft - ik denk niet dat die er is. Het is beroerd, want het is echt een nare bijwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt niet door de AD aan, maar door de toegenomen/afgenomen eetlust ten gevolge van de AD. Persoonlijk vind ik dat je het zelf in de hand hebt, en redelijke onzin.

Het beste antwoord

Abilify is eigenlijk een antipsychoticum maar in lage dosis een antidepressiva die niet voor gewichtstoename zorgt, maar zelfs voor afname. Je zou het kunnen voorstellen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is er niets zinnigs over te zeggen of antidepressiva tot een gewichtstoename leiden. Sommige mensen worden door het gebruik van AD dikker, anderen niet. Dat hangt niet zozeer af van het medicijn dat je slikt, maar van de manier waarop jouw lichaam op het medicijn reageert. Een goed dieetadvies zou kunnen helpen. Bovendien verdwijnt de gewichtstoename vaak weer zodra je met het middel bent gestopt.
12 jaar geleden
Er bestaat geen anti-depressiva die zorgt voor 'gewichtsafname'.Wel zijn er anti-depressiva waarvan bekend is dat de kans op gewichtstoename minder groot is.
De toename van gewicht kun je zelf voorkomen door (meer trek in eten) te kiezen voor gezonde snacks als komkommer wat extra fruit ed.