Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zelf heb ik een hyperventilatie+hartritmestoornis gehad, elke keer als ik eraan denk krijg ik letterlijk weer 1 wat kan ik doen om dat te voorkomen?

Ik heb een aantal weken geleden een hyperventilatie+hartritme stoornis gehad, het kwam vanuit het niets. Ben er natuurlijk voor naar de dokter geweest en de dokter zegt stress. Elke keer als ik denk dat ik dat gevoel niet wil hebben denk ik maar door en door en door. op het laatst komt die hyperventilatie weer opzetten en ben ik weer bij vooraf. Ik weet dat ik er teveel aan denk maar hoe kun je dat veranderen dat denkings patroon zodat je er niet zoveel meer er bij na denkt?

Mvg Corrie

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoek afleiding. Ga iets heel anders doen. Ga ademhalingsoefeningen leren. Die kun je dan altijd toepassen, ook als je in bed ligt bijvoorbeeld. Deze 7 Ademhalingsoefeningen helpen ontspannen en hebben een diep reinigende werking op lichaam en geest. Ze zijn eenvoudig zelf te doen. Door je ademhaling een aantal weken te trainen met onderstaande ademhalingsoefeningen leer je emoties en gedachten beïnvloeden. Hierdoor kun je je beter ontspannen, ook in meer stressvolle situaties. Bekijk de filmpjes en download en doe de ademhalingsoefeningen. Je kunt vandaag nog aan de slag!. http://in-balans-met-onrust.blogspot.com/2011/06/ademhaling-oefeningen.html

Allereerst; herkenbaar. Ik heb het ook, af en toe slaat mijn hart ineens op hol. Niet door stress bij mij, maar door een ' foutje ' maar de stress die dan vrijkomt die verergert het wel, en het duurt alleen maar langer voordat het weer normaal is. Belangrijk is natuurlijk het als eerste door een dokter te laten checken ( ik ook gedaan ) en als dan blijkt dat het niets ernstigs is, en in de meeste gevallen is het niets ernstigs als je jong bent, dan weet je rationeel dat in ieder geval. Toen kwam bij mij bewustwording. De eerstvolgende keer dat mijn hart weer op hol sloeg dacht ik terug aan dat de arts had gezegd dat het niets ernstigs is en vanzelf weer overgaat. Door dat tegen mezelf te blijven zeggen en herhalen kon ik rustig blijven. Nu, als mijn hart op hol slaat, denk ik. OJa, dat had ik ook ja ( ong. 2 a 3 keer per jaar maar gelukkig ) maar kan ik door bewustwording rustig blijven en gewoon zonder in paniek te raken wachten tot het overgaat. dit hielp bij mij, ik hoop bij jou ook!

Afschuwelijk die hyper aanvallen,persoonlijk ben ik niet voor een alternatieve geneeswijzen.Mijn ervaring is dat je bij de dokter moet doordrukken om een kalmeringsmiddel te krijgen.Je lichaam moet op orde komen en dat kan alleen maar met medicijnen,en dan daarnaast kun je een therapie nemen om er mee te leren om te gaan. Met medicijnen nemen je klachten af, en daar word je zelf dan ook zekerder van. Ik zou nog eens bij de dokter langs gaan wat altijd hyper is geen leven.

Ik heb een aantal jaren geleden ook last gehad van stress gerelateerde hyperventilatie. Wat voor mij het beste werkte is de controle over het wel of niet willen toegeven aan het gevoel los laten. Hyperventilatie maakt je bang, bang om jezelf te verliezen in iets onbekends. Herkenbaar? Laat dat gevoel van het wel of niet willen van een hyper aanval los. En zeg tegen jezelf, wat er ook gebeuren mag, het is goed. Jezelf hierin niet veroordelen is uitermate belangrijk. Feitelijk maakt het dus niks uit, als zo'n naar gevoel naar boven komt drijven. Vervelend is het wel.. Ook al adem je sneller, raak je in paniek, je lichaam reguleert automatisch de koolzuur en zuurstof verhouding buiten je om. Er kan dus niks gebeuren... Succes

Je zou kunnen proberen om te gaan hardlopen bij veel mensen die ik zo ken help sporten. Ze zeggen dat je ademhaling dan vanzelf goed gaat. Dan oefen je je ademhaling ook op een goede manier.

lastig probleem. stress los je niet even op van de een op de andere dag, en als je dan ook nog angst heb voor een angstaanval (wat het in feite is) dan kan je het zelf snel (onbewust) in de hand werken waardoor het erger wordt. er zijn hier al tips gegeven over ademhalings en ontspanningsoefeningen, maar denk dat je met 2 dingen aan het werk moet. a. werken aan de stressfactoren zodat deze afnemen b. grip krijgen op je angst, herkennen wanneer je angstig wordt (wat gaat eraan vooraf, voel je het aankomen, in welke situatie kan het angst triggeren, hoe/waarmee kan je het voorkomen) als je er zelf geen grip op krijgt (het is gewoon heel angstig) dan lijkt het me verstandig om hulp in te schakelen zodat je er zelf weer de regie over hebt/leert krijgen zodat je je niet steeds onzeker hoeft te voelen (stel nu.... wat als....) omdat je niet weet wat er mogelijk boven je hoofd hangt. een denkpatroon is niet zo makkelijk te veranderen helaas. tussen theorie en praktijk zitten er gelukkig wel handvaten die je aangereikt kan krijgen en een groot verschil uit kunnen maken. mijn advies: blijf niet doormodderen want het kan nare gevolgen hebben als je angstig bent (paniek aanval, fobie om maar wat te noemen) dus voorkom dit. (voorkomen is beter dan genezen en voor jezelf ook makkelijker nu je vrij vlot aan kan geven dat je hiermee zit) het wil niet zeggen dat je kan leren dat je altijd hyperventilatie kan voorkomen, maar als je snel de grip weer terughebt en je er niet meer zo door laat verwassen zal je zekerder worden van jezelf en is het niet meer zo belanden. (vicieuze cirkel doorbreken dus) ;-) succes!

Laat je bloed controleren. Hartritmestoornissen kunnen ook veroorzaakt worden door bepaalde tekorten aan vitamines / mineralen. Bovendien: soms kun je nog zo gezond eten, dan kan het lichaam bijvoorbeeld niet altijd in staat zijn om alle voedingsstoffen op te nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100