Hoe voorkom ik blokkades?

Ik ben een man, 21 jaar en heb ongeveer een jaar een relatie. Een maat van me heeft ditzelfde probleem. Ik heb een fulltime baan, verdien leuk en maak muziek als hobby. Overal waar we komen wordt onze muziek gewaardeerd en hebben al best een aantal keer opgetreden. Maar ik voel me uitzichtloos. Ik vraag me af wat ik hier elke dag doe. Werken, thuiskomen, relaxen om de volgende dag weer hetzelfde te doen. Dat is niet wat ik wil. We willen al een jaar lang een videoclip maken om onze hobby door te zetten maar worden op de een of andere manier geblokkeerd, door ons zelf. We twijfelen elke dag, bij elke keuze en komen zo in een negatieve sleur. Ik denk al jaren over reizen in m'n eentje, ik heb een gevulde spaarrekening en kan verlof opvragen maar op de een of andere manier wordt ik toch tegengehouden. Ik heb 2 jaar geleden een psycholoog bezocht, en weet nu wat ik fout doe. Als ik iets doe ga ik er voor de volle 100 % voor en lukt het me meestal ook. Maar ik kom niet tot de stap om het te doen. We wimpelen alles af, of we voeren iets uit omdat we daar afspraken over gemaakt hebben en komen dan weer tot de conclusie dat het niets gaat helpen. Ik probeer regelmatig naar feesten te gaan en opstap te gaan, maar het probleem zit daar niet in. Ik wil niet over 10 jaar terugkijken en denken: had ik dat maar gedaan. Ik twijfel, ben perfectionistisch en wil hier vanaf. Ik wil dingen doen die ik leuk vind, ik heb het geld er voor. Alleen niet het duwtje in de rug wat ik nodig heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Realiseer je dat je maar één keer leeft.
Maakt de oplossing van dit ' luxe' probleem makkelijker lijkt me.
Misschien krijg je de kans nooit meer, dus niet meer twijfelen maar doen, waar ben je bang voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang dat het werkelijke plaatje niet zo geplaatst wordt als dat ik het in me hoofd heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat dacht je van een schop onder je .....? Begin eerst eens met iets voor een ander te doen. Ga een jaartje vrijwilligerswerk doen in een of ander buitenland. Kijk wat je waard bent voor andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De angst is dus eventuele teleurstelling.
Dan zou je moeten kijken hoe reëel je verwachtingen zijn. Of zet jezelf op blanco, met het niet geschoten is altijd mis.
Ook al voldoen dingen niet aan je verwachtingen toch kunnen ze heel waardevol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een goede tip Ineke, ik denk dat het het hele ' probleem' oplost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat werk voor een ander is geen goede tip. Dan creeer je weer een reden om niet na te jagen waar je van droomt. Nog een blokkade.
Eigenlijk geeft ie zelf al het antwoord. Zorg dat je geen spijt krijgt als je terug kijkt. En natuurlijk weet hij dat het misschien niet slaagt. Maar zeker weten weet je pas aan het eind.
Ik zou zeggen spring!!!! Begin desnoods klein. Ga 3 maanden naar australië.. En zo kijken of het bevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat door het vrijwilligers werk de dromen dusdanig veranderen dat er geen blokkades meer zijn.

Antwoorden (3)

Een heel verhaal over plannen die je erg graag wil en op het moment dat het ervan kan komen dan wordt het door jezelf gesabotteerd. Wat is het dat het plannetje wordt ingetrokken. Angst dat het niet goed genoeg is, niet weten wat het in de toekomst gaat doen, bang om fouten te maken, twijfel of je er goed aan doet. Als de twijfel jouw thema is en de oorzaak het mogelijk falen is dan kan ik je gerust stellen. Fouten zijn een erg prachtig middel om te leren en dingen te goed willen doen zijn doodvermoeiend voor jezelf. Doe dat jezelf niet aan. Kijk eens of je een voorbeeld heb wat je wilt, kijk welke gedachten je hebt die dit blokkeren en kijk met anderen of dit reele of irreele aanleidingen zijn om te stoppen. Waag de stap eens en kijk wat er dan gebeurt. Het enige leermoment is eens te doen waar je je tot nu toe in hebt tegengehouden. Het effect zal je meer vertrouwen geven en als iets niet loopt als je had gehoopt, dan kijk wat je ervan kunt leren. De dingen die je doet zijn geen levensbedreigende acties. Durf over jouw drempel heen te stappen en je hoeft het niet alleen te doen. Als je in jezelf wilt investeren dan kan een goede coach je verder helpen en dat levert heel veel voor je op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je in je leven nu al verveelt bent. Je komt intelligent op me over dus ga die intelligentie nu eens gebruiken om jezelf uit te dagen. Stap uit je bestaande spoor en leer jezelf kennen in voor jou nieuwe situaties. Dat kan soms lastig zijn, die overgang, maar uiteindelijk brengt t je veel, waaronder zelfvertrouwen. Omdat je jezelf leert kennen en dus jezelf (je instincten) leert vertrouwen.

Je leven is nog zo ontzettend lang, man van 21, bouw aan de fundamenten in jezelf middels het leven uitproberen. Doe het niet te perfectionistisch want daar wordt je letterlijk door lam geslagen. Leer bewust fouten te maken, hoe jonger je bent als je dit doet, hoe prettiger de rest van je leven zal zijn. Hoe ouder je bent hoe moeilijker t wordt.

Dus ga met een open ticket en je smartphone ergens heen en laat je in vervoering brengen door wat t leven je geeft. Pas als je t zat bent, keer je terug. En pak je een nieuwe draad van t leven op. Niet denken maar doen! En dat je de ene dag anders denkt dan de andere dag is heel normaal. Focus je op de grote lijn, het doel. De weg erheen is met vallen en weer opstaan. Maar daardoor word je ook een beetje uniek, want t is jouw pad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar staat de boog altijd gespannen: presteren, presteren en nog eens presteren.

op je werk is dat prima hoor, maar als er geen ontspanning mogelijk is en de tijd gewoon te verkl@ten met dingen die jezelf leuk vind en ontspanning geven krijg je idd blokkades zoals jij het noemt.

als je wat creatiefs wil ondernemen zoals het opnemen van een videoclip kan je niet in 1 keer een perfect filmpje in elkaar zetten.
lieve vraagsteller: dat lukt een prof nog niet eens!!!

het leven bestaat niet voor de volle 100% uit presteren, kwaliteit leveren, en voor anderen zinvol en nuttig bezig gaan.
ik denk dat je hier een beetje in bent blijven hangen, wellicht kan je partner hier een beetje bij helpen?
vaak hebben vrouwen hele leuke ideetjes voor uitstapjes: zullen we dit of dat gaan doen? hier dan daar is zus of zo te beleven.
wellicht dat ze wel dingen onderneemt met vriendinnen, en heb jij tijd om wat voor jezelf te doen met of zonder vrienden.

van de ene kant ben je te streng voor jezelf, en van de andere kant zou je nog wat strenger moeten worden door voor jezelf tijd in te plannen om iets voor jezelf te doen.
al is het maar tijd die je niet mag invullen door nuttig te zijn voor anderen, pak je een boek of iets anders.
prik een dag, zet die op de kalender, en wijk hier NIET vanaf!! verplicht jezelf of van alles en nog wat te doen, behalve iets wat nuttig en zinvol #voor anderen is#.

in feite maakt het niet uit wat je doet in die tijd.
als je maar went aan het gevoel dat het okay is om ook voor jezelf wat te doen in je uppie, of samen met je vriend of anderen. als je hier geen voor je gevoel geen moeite mee hebt dan is het makkelijker om spontaan wat te doen wat je leuk vind.
(een dagje zeevissen, karten, ideetjes op papier zetten voor je clip of andere dingen die je leuk lijken, een terrasje pakken, biljarten, een slipcursus, parachutespringen, een dagje sauna/kuuroord, noem maar op)

(excuus voor de lange tekst, deel 2 in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(knip..plak.... deel 2) veel dingen zijn een kwestie van uitproberen en kijken wat hieruit komt zodat je kan kijken of je het anders aan kan pakken, nieuwe ideetjes krijgt, en hier weer mee aan de slag gaan. verstand op nul, blik op oneindig en achteraf pas nadenken of het een goed idee was of niet. de duidelijke opdrachten en gewenste resultaten: helemaal leuk, maar voor op je werk.
in je vrije tijd moet je leren dat (en hoe) je het anders aan kan pakken. vraag je vriendin eens: jij mag kiezen wat we gaan doen, ik ga mee en kom niet met een of ander excuus op de proppen (komt niet uit, moet nog dit of dat doen, etc.)we DOEN het gewoon! als ik uit ervaring spreek: de meest onlogische acties die totaal niet voor de hand liggen is gewoon schik hebben.
ze geven kleur aan het leven. sleur is er immers al genoeg. ook het opnemen van een filmpje is geen 'moeten'. plan tijd en ruimte, en als je wat anders leuks doet in die tijd is het ook goed. de enige verplichting naar jezelf: gun jezelf ontspanning, tijd om spontaan (en misschien impulsief) iets te doen wat JIJ leuk vind. het is wennen (heb ik ontdekt na een burn-out) maar zeker aan te leren, eigen te maken en op een gegeven moment met een goed gevoel toe te passen. lukt het niet om hier zelf uit te komen, zoek dan een professioneel steuntje in de rug want anders loop je jezelf langzaam maar zeker voorbij, en dat doet zeker iets met hoe je in het leven staat als je maar door blijft hobbelen.
zie het als investering in jezelf. succes!
eneh.... het goede weer is in aantocht, dus dat is al geen excuus meer! ;-)