Kunnen uitlaatgassen of rook van sigaretten/sigaren bijvoorbeeld tijdens feestjes, je depressief maken? Is daar een keer een onderzoek voor gedaan?

Moest ik van iemand die jarenlang depressief is/was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de relatie tussen roken en de psyche. Over onderzoeken tussen uitlaatgassen en de psyche is mij niets bekend.

Steeds meer onderzoeken tonen aan dat roken niet alleen je lichamelijke, maar ook je geestelijke gezondheid beschadigt.
Een verband tussen roken en psychische stoornissen was al langer bekend, maar er werd gedacht dat problemen leiden tot roken, en niet andersom. Dat is ook de ervaring van veel mensen: ben je zenuwachtig, dan steek je een sigaret op om rustiger te worden.
Uit verschillende onderzoeken met duizenden proefpersonen blijkt echter dat mensen die aanvankelijk geen problemen hebben, maar wel roken, meer risico lopen dan niet-rokers om depressies, paniekaanvallen en angststoornissen zoals pleinvrees te ontwikkelen. Andere studies tonen aan dat angstige mensen even vaak met roken beginnen als niet-angstige mensen. Daar kun je uit concluderen dat roken angst veroorzaakt, en niet andersom.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat roken op de adem slaat. Het is bekend dat angststoornissen vaak samenhangen met ademhalingsproblemen, zoals hyperventilatie. De hoeveelheid koolmonoxide in rook zou bovendien tot een paniekerig gevoel kunnen leiden. Op langere termijn kan dat behalve tot paniekaanvallen ook tot andere angststoornissen leiden.
Nicotine kan hartkloppingen, hoge bloeddruk en versnelde ademhaling veroorzaken. Daarnaast werkt de stof direct in op de neurotransmitter dopamine in de hersenen. Ook dit kan angstige gevoelens veroorzaken. Het feit dat sommige anti-depressiva ook helpen bij het stoppen met roken, suggereert dat roken en depressie een overeenkomstige neurologische basis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over meeroken, jouw antwoord gaat over zelf roken. Heb je ook voorbeelden van bewijsmateriaal voor meeroken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb geen bewijsmateriaal over meeroken. Maar ik ben uitgegaan van het gegeven dat je als meeroker dezelfde stoffen binnenkrijgt als een roker. Wel in mindere mate natuurlijk. Ik heb mijn antwoord gericht op de gedachte dat je als meeroker stoffen binnenkrijgt die van invloed zijn op de psyche. Goede reactie, zet me nog even verder aan het denken en zoeken.

Andere antwoorden (2)

eigenlijk een heel simpel antwoord ja dit kan er zitten wel 100 giftige stoffen in 1 sigaret ze zeggen weleens je bent weleens wat je eet dit begrip neem ik iets breder alles in je omgeving is op toepassing van je geestelijke en lichamelijke gesteldheid dus met andere woorden als je iets binnen krijgt wat onnatuurlijk is en slecht voor je zal je lichaam je dit ook laten weten dit kan ontaarden is depressies en lichamelijke klachten dit kan ook komen door alle stralingen die wij tegenwoordig om ons heen hebben zoals wi-fi telefoonsignalen en noem zo maar op 80% van alle lichamelijke klachten is ook nog eens geestelijk dus ja het is heel goed mogelijk dat je er depressief van worden kunt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een depressie te ontwikkelen moeten er meer factoren zijn dan alleen uitlaatgassen of sigarettenrook....anders zou iedere (mee)roker een depressie hebben en tevens ook iedereen die zich op of in de buurt van rijdende auto's bevind.

Het feit dat dat dus niet iedere (mee)roker depressief is en ook niet iedere automobilist en ook niet iedereen die meerijdt in een auto en ook niet iedereen die er in de buurt woont verklaart al dat het daar dus niet door kan komen.

Tuurlijk zijn er wel (mee)rokers of automobilisten of meerijders die een depressie hebben, dit kom door erfelijke factoren, (een tekort aan bepaalde stoffen in de hersenen die door medicijnen worden aangevuld) en/of vervelende/traumatische gebeurtenissen waar die mensen door therapie ermee leren om te gaan. Echter is er nog geen ene psycholoog of psychiater geweest die zijn geestelijk zieke patient verbiedt om om die reden nog te roken.

Dus nee......door roken of uitlaatgassen alleen ontwikkelen mensen geen depressie.