kan een man die aan schizofrenie lijdt, gewone relatie beginnen met een vrouw ?

Relatie aangaan met vrouw, kinderen krijgen, kan dit allemaal wel ? Of kunt man beter ervoor kiezen om hele leven singel blijven om problemen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
11.9K

Het beste antwoord

er lopen heel veel relaties mis zonder dat er een sprake is van een aandoening, beperking, ziekte of wat dan ook dus hier is de man niet anders in afgezien van het labeltje wat deze draagt.

als de man open kaart speelt (geen 'verborgen gebreken') dan heeft de vrouw hierin een keuze. ze kan zich inlezen, de man vragen stellen, info inwinnen etc.
kortom, er zijn handvaten, tips en adviezen zodat schizofrenie niet altijd een en al ellende hoeft te zijn met de zekerheid dat een relatie stuk loopt etc.

elk persoon heeft bepaalde eigenschappen welke men hoort te aanvaarden en accepteren, en zo is het hierbij niet anders lijkt me.
mensen schrikken vaak van het woord, maar weten amper wat het inhoudt. als ze het al weten dan zegt dat nog niet alles (elk persoon met schizofrenie is weer anders)

als de man zijn aandoening zelf aanvaard heeft en met handvaten en aanpassingen het leven leefbaar heeft gemaakt kan dit ook voor een gezin en vrouw ook zeer zeker leefbaar zijn.

open kaart spelen, hopen dat de man een vrouw treft die verder vraagt en zich kan realiseren wat het inhoudt zodat ze een keuze kan maken.

overigens kan de man zelf ook selectief te werk gaan. een vrouw met weinig empathie zou ik (in elke situatie overigens) beslist niet zien als een kandidaat om een gezin mee te stichten.

dus: NIET alleen blijven puur om deze reden!

of de vrouw ook kinderen wil is natuurlijk niet te zeggen. als schizofrenie toch een flinke impact blijkt te hebben (dus ermee omgaan zonder dat deze omgang zelf negatief is) zou een vrouw zich wellicht kunnen verdiepen over de mogelijke erfelijke factor hierbij.

geef maar door aan de man: problemen voorkomen is ONMOGELIJK!! niet meteen betrekken op de schizofrenie (duizenden relaties lopen stuk)
en mocht het toch fout lopen is hier een lesje uit te trekken wat meegenomen kan worden naar een mogelijke nieuwe relatie. dus.... wie niet waagt wie niet wint.
stilstaan in het leven is m.i. de allergrootse beperking die jezelf op kan leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan ik mij helemaal in vinden +je voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel meneer...sprinkhaan :)

Andere antwoorden (7)

Er bestaan medicijnen voor deze mentale ziekte, maar alsnog kan schizofrenie in de loop der jaren heftiger worden en het is wel realistisch om te bedenken dat dit een gezinsleven beinvloedt.... maar ja, het gaat om liefde. Wie weet is de betreffende levenspartner er heel goed tegen opgewassen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb even mijn buurman in gedachte, wiens vrouw hier aan lijdt. Hij is zo stapel op haar, maar bij de komst van hun eerste kindje ging het mis. Ze kreeg last van een postnatale depressie en kreeg ook last van waanbeelden. Mijn buurman is mentaal heel sterk en heeft een goed sociaal netwerk opgebouwd en krijgt daardoor veel steun. Uiteindelijk is zij opgenomen omdat ze inderdaad haar kind niet goed kon verzorgen en onverantwoorde dingen deed. Heel pijnlijk. Maar ja, niemand kan zoiets voorspellen, toch? Het kan ook goed gaan, het is voor ieder een unieke situatie. Moeilijk hoor, sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan een schizofrene man ook een relatie met een vrouw aanvangen en..

Tezamen met medicijnen kàn een relatie zelfs die ziekte wat minder ondraaglijk maken.

En natuurlijk is voor zo'n mens die liefde even onontbeerlijk als voor ieder ander..

Het antwoord is dus een volmondig 'Ja!!!'

Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie is een ernstige ziekte welke niet zelden leidt tot een zelfmoord. ( 2 van mijn vrienden). Al of niet na regelmatige pogingen.
Dat is niet "gemiddeld" (ik vermijd expres het woord "normaal"). Een gewone relatie is voor gewone (lees: gemiddelde) mensen. Dus zal het nooit een gewone relatie worden!
Verder zou het een combinatie zijn van erfelijke aanleg en omgevingsfactoren. Of kinderen het ook krijgen is dus niet zeker maar de kans er op neemt toe! Wil je ze dat meegeven?
Wel zeker is dat de denkwereld van een waan (of paranoia) waarin dit soort zieken terechtkomen niet te begrijpen is. Ook niet door "deskundigen". Begrijpen heeft dan ook geen enkel nut.
Wil je dit jezelf en kinderen aandoen?
Aan een zieke wil ik niemand het recht op geluk ontzeggen maar je streven er naar heeft zoals bij alle gemiddelde mensen grenzen. Als je al in staat bent om die grenzen te zien en er rekening mee te houden (en dat kan doorgaans niet) dan kun je binnen die grenzen gelukkig zijn. Heel normaal dus ! (..?)
Van de andere kant: problemen voorkomen door single te blijven kan niet. Je hebt beperkingen en die leveren problemen op: per definitie!
Soms vaak soms heftig maar zeker wel!
en soms is het leven hard....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet aan te raden, want dat heeft sowieso invloed op het gezinsleven. Een gezin moet over het
algemeen onder alle omstandigheden goed kunnen functioneren. Iemand met zo'n aandoening kan problemen geven voor de toekomst ! En daar zit niemand op te wachten. Het wordt vaak gezegd :
voorkomen is beter dan genezen.

Iemand die aan schizofrenie lijdt, moet sowieso hulp
gaan zoeken. Vrouwen doen er verstandig aan hier
rekening mee te houden in hun zoektocht naar een
partner. Anders is het te laat voor spijt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je oordeelt wel erg scherp vind ik , mag iemand met deze ziekte niet gelukkig worden , en daarbij de hulp van een lieve partner ontvangen , uiteraard is het wel raadzaam dat aan je partner vooraf te vertellen , en daar ook medische hulp bij in te schakelen , ik vind persoonlijk dat ieder een kans moet hebben , alleen blijven brengt denk ik dit geval risico's voor de patiënt mee , met wie hij vertrouwd kunnen praten , een vriend(in) of partner
Ik heb ooit een film gezien;''a beautiful mind"", het is een waar gebeurd verhaal maar dan verfilmt. Het gaat over een wiskundige die geweldige formules uitvind en bewijst, aan de wiskunde heeft bijgedragen als wetenschap. Bij het ontvangen van een eervolle prijs bedankt hij als eerste zijn vrouw. De schizofrenie wordt in deze film goed verbeeld. Het maakt hem stuk maar de verbeelding die hij heeft brengt hem ook verder want hij krijgt beelden bij het opmaken van formules. Ik vind niet dat je mensen met een mentale ziekte mag buitensluiten. We zeggen te gemakkelijk te weten wat ze niet waard zijn maar we zien veel te weinig wat ze wel waard zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat,de vraag of het gaat werken is een andere vraag die pas beantwoord gaat worden als de relatie langere tijd lopende is. Dan moet blijken of obstakels weggewerkt kunnen worden of zodanig destructief worden dat de relatie eindigt.
Of het handig is, is natuurlijk de verantwoording van hen die de relatie aangaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag moet met JA beantwoorden, hij kan dat doen.
Hoe het uitpakt, zal afhangen van hoeveel last hij ondervindt van zijn ziekte, of zijn medicatie goed werkt (en trouw wordt ingenomen), en van hoe hoe en zijn partner met zijn ziekte omgaan.
Garanties zijn er niet, maar die zijn er ook niet als je beiden mentaal 'in orde' bent...

Toegevoegd na 2 uur:
'hoe hoe' moet natuurlijk 'hoe hij' zijn, en in de eerste zin is 'je' weggevallen: die vraag moet je met ja beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!