hoe kan je leren te negeren wat anderen zeggen of doen, zonder dit als wapen te gebruiken?

Ik krijg vaak het advies "negeer het". Dat is inderdaad een zeer goede manier van handelen als mensen bv. proberen je boos te maken.
De vraag is echter hoe je dat kan doen zonder dat dit overkomt als "'aha, nu negeer ik je lekker". Want dan krijg je vaak de omgekeerde reactie. In het bovenstaande voorbeeld zou het dan zijn : mensen proberen nog harder je boos te maken.

Toegevoegd na 17 uur:
ik vind het in wezen niet zo moeilijk om iets te negeren, maar het gaat dus over hoe het overkomt bij de ander. Het negeren moet als doel hebben om bij "mezelf" te blijven en niet om de ander een hak te zetten.
Ik merk vaak dat als ik in een goeie bui blijf, de ander me verder uitdaagt in de hoop dat ik me toch overgeef aan het conflict.Bij professioneel handelen leer je juist dat je de ander nooit mag negeren omdat je zo het gedrag versterkt, maar dit werkt dus echt niet bij iemand die er steeds op gevat is reactie uit te lokken.
De vraag komt voort uit een conflictje op mijn werk, waarbij een doelgroeplid mijn directeur belde omdat ik hem had "genegeerd". Terwijl ik gewoon zei "zo praten heeft geen zin, ik bel je morgen als je wat kalmer bent".
Maar zoals gezegd : het gebeurt me ook in de privésfeer dus...Het is vooral moeilijk als ik ergens ben waar ik niet thuis ben, want dan kan ik bv. niet zeggen : als je niet ophoudt ben ik weg.(bv; op reis, doelgroepvergadering etc)

liveisgreat
12 jaar geleden
in: Psyche
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is dit gedrag (wat ik hieronder lees over die man) een schreeuw om liefde. Hij heeft totaal geen goed gevoel van eigenwaarde.
Wat zou er gebeuren als je iets deed wat hij totáál niet verwacht. B.v. een knuffel geven of i.d. Kun je dat?
Verder lijkt het tegenwoordig wel normaal te zijn om iemand een hak te zetten, je kan niet normaal omgaan met zulke mensen. Heel moeilijk voor je hoor!
Sterkte en veel liefde gewenst!

Antwoorden (6)

Je kunt heel simpel zeggen: 'sorry, maar hier ga ik niet op in'. Waarschijnlijk krijg je als antwoord de vraag 'waarom niet'.
En dan kun je aangeven dat je geen zin hebt om ruzie te maken, of dat je geen zin hebt om hem/haar je dag te laten verpesten.
Of gewoon eerlijk zijn: 'ik heb geen zin om boos te worden, nergens voor nodig'.
En dan kun je je gewoon omdraaien en weglopen en/of negeren.
Op dat moment negeer je wat de ander wil (jou boos laten worden), maar laat je blijken dat je de ander wel gehoord hebt.
Succes, want zulke dingen zijn zeer irritant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige vraag. Zelf denk ik dat het het beste is als je steeds 'meer' negeert, dus steeds minder reageren. Dan valt het niet meteen op, maar na een tijdje vinden die mensen het vaak niet zo leuk meer om je boos te maken, omdat je er toch niet meer op reageert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon antwoorden met vragen. voorbeeld: als ik zeg jij bent echt heel erg dom. dan zeg jij hoe was eigenlijk je weekend? mensen zullen je raar aankijken maar je negeert hun getreiter. zonder dat je ze echt negeert en dus een nog bozere reactie krijgt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kunnen proberen wat ze willen: als jij besluit om niet boos te worden, dan word je dat ook niet.
In feite is wel of niet boos worden jouw eigen verantwoording.
Ook dit heeft weer met denken te maken, net als je vorige vraag en de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg.
Hoe zou je zo'n proces kunnen omkeren:
- Gebeurtenis: iemand probeert je boos te krijgen
- Gedachten: wat die persoon zegt raakt me ---) ik laat me door niemand raken ---) ik sta hierboven/mij maak je niet gek o.i.d.
- Gevoel: ik ben okee zoals ik ben, wat ik voel is oude pijn
- Gedrag: schouders ontspannen naar achter, rechte houding, zeker van jezelf
- Gevolg: je zegt iets als "vind gerust wat je vindt" en loop rechtop en met een assertieve houding weg.

Dat weglopen is belangrijk, omdat jij je dan uit de situate verwijdert, assertieve houding en je laat die persoon staan waar die staat ---> dat is een vorm van negeren.
Ook dit vergt oefening. Je kunt ook "droog oefenen" door je situaties, die je lastig vindt in te denken en bijvoorbeeld voor de spiegel te oefenen.
Oefen met je houding en zie het verschil tussen rechtop staan met de schouders iets naar achteren getrokken en met de schouders naar voren, met het bekken naar voren gekanteld en naar achteren etc. Voel hoe dat voelt.

Toegevoegd na 16 uur:
N.a.v. je toevoeging: negeren komt NOOIT als prettig over bij de ander, en dat is ook de bedoeling lijkt mij. Die persoon dient te stoppen met zijn vervelende gedrag. Dat je doelgroeplid je directeur belt vind ik buitengewoon kleuterschoolmentaliteit en jouw reactie op zijn/haar gedrag:
"zo praten heeft geen zin, ik bel je morgen als je wat kalmer bent" is uitstekend zelfs!
Je kunt altijd uit de situatie weggaan, door bijvoorbeeld even naar de wc te gaan. Uren weg is niet nodig, maar op dat moment even weg. Komt de persoon er na terugkomst op terug, dan ben je afgekoeld, heb je alles even rustig kunnen overdenken en heb je je kunnen voorbereiden op een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Bedankt voor je feedback wendy
Het punt is dat die man er echt op uit is om reactie uit te lokken, op alle manieren. als dat niet lukt dan gaat hij dreigen. hij heeft trouwens niet enkel de directeur gebeld, maar ook mails gestuurd naar allerlei personen uit organisaties waarmee we samenwerken... En hij denkt nu dat hij mij hiermee een hak heeft gezet. Nu ziet hij dat iedereen partij kiest voor mij (uitgez. de directeur maar die is zo een "doelgroep heeft altijd gelijk-mens":-I)en probeert hij het op een andere manier
De aanleiding van het conflict was trouwens een onenigheid waarbij hij uit revanche allerlei dingen ging posten op de facebook pagina van mn project. Die ik dan telkens moest herroepen (bv omdat hij op vragen van andere "fans" over wettelijke bepalingen etc. verkeerde antwoorden gaf, ten onrechte aangaf dat onze organisatie over bepaalde informatie beschikte en "dit niet wilde vrijgeven" enz ...). Tot ik hem blokkeerde op facebook, en hij razend werd en naar iedereen dingen begon te sturen, rond te bellen etc. zoals beschreven
Hij is sowieso een moeilijk man, hoge studies, grote carrière maar alles om zeep door ongeval... dus behoorlijk gefrustreerd en wil zich dus bewijzen op allerlei oneigenlijke manieren...
Vermits hij erop uit is om reactie uit te lokken,lijkt liefdevol negeren de beste manier van handelen voor mij. Maar hij neemt dit op als "ik heb haar geraakt, ze negeert mij" of versterkt zijn gedrag nog om een reactie uit te lokken. Anderzijds : als ik wel reageer (zelfs als ik op facebook zijn foute berichten recht zette tov anderen, trouwens zonder te zeggen dat hij een fout gemaakt had) blijft hij gewoon ook reageren, hij wil zich kost wat kost bewijzen en het laatste woord hebben.
Ja, net een klein kind, maar zo zijn er velen bij de mensen waarmee ik werk, ongeacht studie of sociale status....Allicht allemaal gekwetste mensen die de wijsheid nog niet hebben om de dingen op een andere manier te bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poeh..... die man is zeker uitermate gefrustreerd.... ik zou bijna zeggen "ziek"... daar is weinig kruid tegen gewassen vrees ik, want negeren kan niet in dit geval. Dan maakt hij je dus kapot, als ik lees wat hij allemaal doet....
Wat ik begrijp uit je bovenstaande reactie, heb je al die tijd zelf geen actie ondernomen? In die zin, dat wat hij je aandeed heb je zelf opgelost en zonder hem daarvoor verantwoordelijk te stellen danwel contact op te nemen met jouw of zijn meerderen?
Wat voor mij het makkelijkst werkt: wel reageren, altijd in contact blijven, maar in die reactie zo goed mogelijk bij mezelf blijven.

Dus in je voorbeeld niet zozeer je vermoeden uitspreken dat dat doelgroeplid niet kalm is, maar bijvoorbeeld: "ik merk bij mijzelf dat ik er last van heb dat .........", en dat ..... benoemen. Eerst voor jezelf, en dan - voor zover passend - uitspreken. En dat morgen bellen als voorstel lijkt me prima.

Of iets als "Zou het geen goed idee zijn morgen even te bellen, want ik merk dat we er op dit moment niet uitkomen?

Is het antwoord nee, dan: "OK, laten we het nog een keer proberen", en lukt het dan niet, dan "ik bel je morgen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als niet reageren niet helpt kan je ook reageren maar tegen de verwachting in.

je weet hoe hij kan reageren.
maar gebruik van deze voorspelbaarheid (laat je niet overdonderen. komt ie met nieuwe kinderachtige actie, probeer het dan te zien als creatief denkwerk)

je weet wat zijn doel is: jou op de kast jagen maar laat dit niet gebeuren.

misschien kan het helpen dat elke verklarende uitleg, verdediging, poging om begrip te krijgen voor hem niets meer dan voeding is waar hij weer wat mee kan.

je kan ook bij jezelf blijven door te reageren en direct te zijn zonder een oordeel te geven naar hem (niet voeren dus!) ;-)

geef aan dat iemand denken mag wat ie denken wil, maar zet niet alles op alles om jezelf te bewijzen. vraag iemand bv of het mogelijk is om jou kant toe te mogen lichten. zo niet?prima, dan is het niet jou probleem.

als het echt heel vaak voorkomt kan je jezelf misschien afvragen of het wel echt bedoeld is om je te kwetsen. dan kan je bv vragen: wat bedoel je daarmee? hoe zie jij het en waarom?
misschien is er heel simpel wat recht te zetten nog voor dingen geforceerd gaan lopen.

als mensen herhaaldelijk onredelijk blijven en je echt nadelig willen afschilderen bedenk dan dat het pure reflectie is. opmerkingen komen niet zelden voort uit afgunst. wat er aan jou zou moeten mankeren is in feite de tekortkoming van een ander wat kenbaar gemaakt wordt.

en opmerking als: dank je wel voor je advies en het laten weten wat je ervan denkt, maar ik ga nu weer verder met ......(jou ding waar je je op wil focussen)

als mensen eenmaal weten dat ze je niet boos kunnen krijgen gaat de schik er vanzelf af. als je wat oefent, en in je achterhoofd houdt dat alles wat ze zeggen over hunzelf gaat kan het maar zo zijn dat je je best moet doen om niet te lachen.

zolang jij negeert hebben ze hun zin: je gedrag is te beinvloeden, en er is weer een reden om te drammen.