Hoe gaat het proces wanneer iemand helemaal onder de indruk raakt van iemand met een charismatische persoonlijkheid?

Bijvoorbeeld mensen die helemaal idolaat waren van Adolf Hitler, of mensen die in een sekte zitten en hun leider helemaal verheerlijken. Hoe kan zoiets gebeuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk indoctrinatie, maar weet dat niet zeker, vandaar schrijf ik dit in een reactie.

Het beste antwoord

een mens heeft in wezen een verlangen naar een makkelijke en hanteerbare oplossing voor zijn problemen, een soort handleiding.
een mens die weinig innerlijk structuur heeft (bv. omdat hij zich onzeker voelt door een crisis (zoals in de jaren 30) of innerlijke structuur ontbreekt), zal makkelijke beïnvloedbaar zijn door een "externe" structuur.
Het groepsaspect is ook belangrijk. Je volgeling weten samen met andere volgelingen geeft je een gevoel van erbij te horen, van geborgenheid.
In de jaren 30 heeft die druk van de massa allicht ook een rol gespeeld. Mijn moeder (een Duitse) was nog kind in de oorlog, maar herinnerde zich goed hoe ambivalent haar ouders stonden tov Hitler. Enerzijds waren ze onder de indruk omdat hij zekerheden gaf waar deze er sinds jaren niet meer waren. Anderzijds voelden ze zich totaal niet lekker met het despotisme en heldenverering, maar durfden dit ook niet openlijk laten zien. Het was een tijd waarbij het zelfs gevaarlijk was thuis aan tafel kritiek op Hitler te spuien, menig kind heeft zijn eigen ouders verraden...
Plus had Hitler natuurlijk een goed werkende propagandamachine, of beter : hij was de marionet van mensen die het systeem uitdachten.
Die snelle en hanteerbare oplossingen zie je nu nog "scoren". Politici die makkelijke oplossingen bedenken voor criminaliteit of "instroom vanuit Oost Europa" e.d.m. hebben vaak meer succes dan politici die de complexiteit van deze kwesties beseffen en proberen over te brengen. Deze laatste krijgen vaak de stempel 'ze willen er niets aan doen".
Externe vijanden creëren werkt ook vaak. De "aanstoker" is dan de held. Er zijn in het verleden oorlogen gestart louter en alleen om een natie bijeen te houden. Of cfr. de joden in de oorlog : als je overbrengt dat er één schuldige is voor alle problemen wordt dit ook weer hanteerbaarder voor de mens. In een sekte is vaak al hetgeen zich buiten de sekte bevindt, een bedreiging.
Volgens mij heeft dit diep van binnen te maken met een verlangen naar een soort "oermoeder" of "oervader", die je beschermt en het risico en onzekerheid die inherent is aan het leven hanteerbaar maakt. Gehoorzamen aan deze "oerouder" geeft je bovendien een leiddraad over hoe je je moet gedragen om een "goed" mens te zijn (en vaak ook : erbij te horen). De groep kan ook deze functie hebben.
Mensen die een innerlijke leiddraad hebben zullen minder makkelijk ten prooi vallen aan charismatische persoonlijkheden.
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!:)

Andere antwoorden (2)

De zg charismatische leiders appelleren heel sterk aan een grote behoefte op een moment. Bv Hitler deed met zijn wapenindustrie veel voor de opheffing van de werkloosheid.
En in een sekte vinden mensen in eerste instantie geborgenheid.
Heel veel mensen hebben onvoldoende kritische zin, zijn misschien niet intelligent genoeg om zich af te vragen wat de werkelijke waarde van de zogeheten leider is en wat nu in feite de aantrekkingskracht van die sekte is.
Ze kunnen dan gemanipuleerd worden, gehersenspoeld en zijn dan niet meer in staat om zich los te maken.
Daarom hoor je ook wel eens dat die mensen ""gedeprogrammeerd"" moeten worden.

Het is daarom van het grootste belang om je altijd af te vragen, wat is hier de bedoeling, waar gaat het om? heeft het zin? Dingen in een groter perspectief plaatsen (toekomstgericht) Dingen toetsen aan de normen die je hebt meegekregen. Is de ene mens hier gelijkwaardig aan de andere, als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adolf Hitler had een bepaalde persoonlijkheid die veel mensen aansprak tevens had hij een manier van optreden die mysterieus maar ook mythisch kan worden genoemd. In wezen was hij heel verlegen wanneer men in de menigte tijdens een partybijeenkomst het woord speciaal tot hem richtte zag je dit heel duidelijk. Tevens is hij de beste redenaar aller tijden. Dat komt omdat hij een rede heel onnozel begon en deze op een dusdanige geniale wijze wist op te bouwen dat mensen hierdoor verblind werden. Iedereen kent die beelden wel zoals weleens op de tv te zien is. Tevens was hij altijd zeer dominant aanwezig prive als binnen de partij,tegenspraak was bijna niet mogelijk in zijn dominante aanwezigheid,ook was er in de laatste dagen van de oorlog veel generaals die tegenargumenten hadden maar die inslikte op het moment dat Hitler zijn nieuwe plannen op tafel legde. Er was dan ook weinig meer voor nodig om onder de indruk te raken van hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? Ook onder de indruk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en daar schaam ik niet voor.