Is dit een paniekaanval?

Ik heb de laatste tijd als ik alleen in het donker op de snelweg rijd problemen. Ineens heb ik het gevoel alsof ik geen lucht meer krijg, alsof ik even een paar seconden uit m'n lichaam ben ofzo. Dit verdwijnt gelukkig weer, maar komt na een tijdje ook weer terug. Vaak praat ik dan hardop of zing mee met een liedje, om te checken of ik nog 'leef' en normaal ben.
Dit heb ik niet als er iemand naast me zit. Is dit een soort van paniekaanval en heeft iemand tips om hier mee om te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

Dat klinkt als een paniekaanval.
Ik heb het ook wel eens in de auto en wat mij helpt is mezelf toespreken dat mijn hoofd nu een spelletje met mij aan het spelen is maar dat ik nog volledige controle heb. Inderdaad hardop praten en zingen wil ook helpen. Als dit allemaal niet meer helpt en erger wordt dan wel om hulp vragen bij de huisarts maar dit komt best veel voor.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een paniek aanval.ik heb maar een tip: ga de situatie niet uit de weg ! dan word het veel erger.zingen en praten helpt inderdaad .probeer er zo min mogelijk aan te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het uit je beschrijving niet direct een paniekaanval, al lijkt het er wel wat op.

Check even voor jezelf: we spreken van een paniekaanval wanneer iemand plotseling (vaak voor hun gevoel echt uit het niets) hevige angst ervaart. Daarbij is er - om te mogen spreken van een paniekaanval - sprake van ten minste vier symptomen als hartkloppingen, zweten, duizeligheid, trillen of beven, kortademigheid, het gevoel geen adem te krijgen, pijn of een benauwd gevoel op de borst, misselijkheid of een onaangenaam gevoel in de maag, een onwerkelijk gevoel, tintelingen in het lichaam, angst om dood te gaan, angst om gek te worden of iets raars te gaan doen, en koude rillingen. Daarbij moet de angst binnen tien minuten na het begin van de aanval z'n hoogtepunt hebben bereikt.

Technisch gezien zou je dus niet spreken van een paniekaanval als je "alleen maar" een onwerkelijk gevoel hebt en een benauwd gevoel hebt. Ook heb je het niet over angst, en dat is toch echt typerend voor een paniekaanval.

Tenzij je toch nog andere van de beschreven klachten herkent, zou ik zeggen dat wat jij hebt, een kort moment van derealisatie is, eventueel samen met hyperventilatie. Bij derealisatie heb je het gevoel even los te staan van de werkelijkheid, alsof je alles beleeft als een film, alsof je er niet echt bij bent. Dit kan samengaan met depersonalisatie, het gevoel dat jij niet echt jij bent, of een korte verwarring over wie je nu precies bent.

Derealisatie is niet ernstig, maar het kan wel heel hinderlijk zijn. Het kan ook zijn dat je meer een angst aan het ontwikkelen bent, en dat je ooit wel een 'echte' paniekaanval gaat ervaren. Maar dat is absoluut niet zeker, derealisatie kan heel goed ook los bestaan, bijna iedereen ervaart het wel eens. Als je het echt heel vaak hebt, of als je het hinderlijk of eng vindt, kun je er eens mee naar je huisarts gaan. Als het niet hinderlijk is, en jou en het verkeer niet in gevaar brengt, is het op zich niet alarmerend (tenzij je ook andere klachten hebt). Meezingen met de radio, of praten met iemand naast je of door de telefoon kan inderdaad helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
En voordat ik minnen krijg omdat mensen dit wél een paniekaanval vinden: ik moet op m'n werk regelmatig diagnoses stellen aan de hand van het verhaal van mensen, en zou dit niet mogen 'scoren' als een paniekaanval. Tenzij je meer symptomen ervaart op zo'n moment dan je vertelt, vandaar dat ik even de criteria erbij vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest ook aan depersonalisatie denken, alleen treed dit toch niet altijd in eenzelfde situatie op, zoals in dit geval in het donker op de snelweg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nelly: derealisatie of depersonalisatie kan overal optreden, en het meest waarschijnlijk is dat dit gebeurt wanneer je alleen bent, dus op zich vind ik een dergelijk patroon niet zo vreemd. Daarbij is het ook iets dat vaker voorkomt naarmate je het verwacht, en kan het zoals elk gevoel of gedrag ook geconditioneerd zijn om voor te komen in een bepaalde situatie. Ik vind het waarschijnlijk dat derealisatie voorkomt in steeds eenzelfde situatie (en alleen als VS alleen is) dan dat zoiets zou gebeuren bij een paniekaanval. Overigens: derealisatie is een symptoom, geen stoornis. Het kan voorkomen bij diverse stoornissen, maar ook als op zichzelf staande klacht.
komt me heel bekent voor,een soort hyperventilatie daar lijkt het op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is een vorm van een paniek aanval, hoe meer je hier aan gaat denken, des te meer kans dat terugkomt. Blijf tegen jezelf zeggen dat het niets is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sensaties die je noemt passen er wel bij. Je probeert een heel deel op te vangen en dat lukt. Voordat je aan een psychische aandoening gaat denken zou je andere mogelijkheden moeten uitsluiten. Iets dergelijks trof mijn kind ook. Het bloed is onderzocht op suikergehalte, ijzer etc, daarna is er een hersenscan geweest. Lichamelijke oorzaken uitgesloten, bleek het een geleidelijke overgang van hyperventilatie naar paniek. Dan kom je bij een cognitieve psycholoog of psychologe. Zo leerde ze om te gaan met de opkomende angst die gekoppeld was altijd op bepaalde plekken , vaste prik. Het is heel erg moeilijk om in die toestand je hoofd erbij te houden. Mensen die het niet hebben weten niet wat het is en oordelen helaas te snel. Als het psychisch is probeer er sterker uit te komen. Mijn kind is ervan af maar soms komt het terug dan zwakt het ook weer af. Hoe het komt weten we niet er is geen directe aanleiding, maar het hoort bij iemand waar ik van houd. sluit eerst de andere (lichamelijke) oorzaken uit , hoop dat het je weer goed gaat