Hoe kom ik toch aan die nare dromen? En hoe kom ik er weer vanaf?

Ik heb gedurende een jaar al dagelijks last van nare dromen. Vaak betreft het mijn vriend die mij verlaat, of ik moet heel veel zwemmen om bij hem te kunnen komen. Maar ook droom ik over slechte herinneringen met een ex vriend uit mijn puberteit.
Als ik wakker wordt ben ik zo onder de indruk van de droom, dat ik soms huilend wakker kan worden. Ook kan het mijn hele dag beïnvloeden, ik blijf er mee bezig.

Huisarts houdt het bij het verwerken van indrukwekkende gebeurtenissen. (Mijn ex vriend was niet bepaald een lieverdje.) Advies was om veel te praten met mijn omgeving. Dit helpt helemaal niks.
Ik kom niet verder in de psychische en gezondheidszorg.

Voor mijn gevoel ben ik de ervaringen met mijn ex vriend helemaal te boven en heb ik alles goed verwerkt. Ik heb geen stress, ben heel gelukkig en houd me niet bezig met de onderwerpen van mijn dromen. Ben ook echt niet bang om mijn huidige vriend te verlaten...

Vanwaar dan die dromen?
En wat kan ik doen om deze te verminderen of zelfs te verhelpen?
Kan het misschien te maken hebben met mijn werktijden? Ik draai bijna iedere week meer als 3 nachtdiensten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.5K
capthavoc
12 jaar geleden
heb je een erg warme slaapkamer misschien ?
ik weet dat als het erg warm weer is dat ik ook nachtmerries krijg misschien dat het op jouw kamer ook warm is omdat je overdag slaapt ?

Het beste antwoord

Stress, of nare gebeurtenissen in het verleden, kunnen inderdaad een oorzaak zijn van nachtmerries. Zonder de bewuste remming van je wakkere brein, en de controle die dit geeft over je emoties, komen er soms dingen boven die je overdag heel goed kunt handelen, maar die 's nachts heftige emoties oproepen.

Ook kan inderdaad je dag- nachtritme hiermee te maken hebben. Je slaappatroon kan verstoord raken hierdoor, je kunt bijvoorbeeld sneller in de REM-slaap terecht komen als je een hele tijd achter elkaar wakker bent geweest, of je wordt wellicht wat vaker wakker 's nachts, dit zorgt ervoor dat je je dromen beter onthoudt. Maar ook bepaalde voedingsmiddelen, een slecht geisoleerde of te warme slaapkamer kunnen een rol spelen. Je zou een dagboekje bij kunnen houden waarin je dingen noteert als hoe laat je bent gaan slapen en hoe lang je wakker was, of je gewerkt hebt of niet, wat je hebt gegeten voordat je ging slapen, en eventuele bijzonderheden van die dag. Het kan zijn dat je daarmee een patroon vindt, en wat zicht krijgt op factoren die meespelen.

Verder heeft je huisarts gelijk, het KAN zijn dat herinneringen uit het verleden je 's nachts parten spelen, en van je af praten, of eventueel psychologische hulp zoeken om te kijken of je zelf nog dingen over het hoofd ziet (misschien hebben bepaalde ervaringen toch een grotere impact gehad dan je nu denkt) kan zeker helpen. Alleen heeft dat vaak invloed op de lange termijn, en jij wilt natuurlijk sneller van je dromen af. Maar ook: het kan evengoed een andere oorzaak hebben dat je deze dromen hebt.

Er zijn behandelaars die experimenteren van het aanleren van lucide droomtechnieken als behandeling voor nachtmerries. Droom je wel eens lucide? Dus dat je je bewust bent van het feit dat je droomt terwijl je aan het dromen bent, en eventueel ook je droom kunt sturen? Lucide dromen helpt absoluut tegen nare dromen, omdat je simpelweg de droom kunt aanpassen of kunt kiezen voor een andere droom wanneer je een nare droom hebt. Je zou wat informatie hierover kunnen opzoeken: veel mensen dromen spontaan lucide, maar er zijn ook technieken waarmee je jezelf dit kunt aanleren, of waarmee je je controle over je dromen kunt vergroten.

Kijk verder ook eens kritisch naar je slaapomgeving, en als het mogelijk is, probeer dan minder nachtdiensten te draaien. Grote kans dat dit ook werkt, want overdag slapen geeft bij veel mensen meer levendige dromen dan 's nachts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb het vermoeden dat ik inderdaad iets aan het verwerken ben 's nachts waar ik overdag niet zo mee bezig ben. Ik weet alleen niet zo goed wat ik hiermee moet. (Ik weet niet zo goed bij wie ik nu aan moet kloppen voor hulp. Kan je op eigen initiatief naar een psychische hulpverlener? Zoals ik al zei, bij mijn huisarts kom ik niet verder...) Ik heb vaak lucide dromen. Ik besef dat het een droom is. Voorheen kon ik op deze manier mijn droom ook sturen. Wanneer ik een nare droom had dacht ik bij mezelf dat het tijd werd om wakker te worden en dat gebeurde dan ook. Dat lijkt de laatste tijd niet meer te helpen. Wanneer ik bij mijn vriend slaap vraag ik hem ook altijd om me even wakker te maken wanneer ik naar droom. (Het schijnt dat ik dan snel en oppervlakkig ga ademen en lichamelijk onrustig word.) En dit helpt echt fantastisch! Maar goed, ik zou het ook wel fijn vinden om goed te slapen wanneer hij niet naast me ligt ;)
Ik heb inderdaad ook aangegeven op mijn werk dat ik minder nachtdiensten wil draaien. Maar op dit moment is de bezetting zodanig slecht dat het nog niet mogelijk is. Dus aankomende maand zit ik nog regelmatig in de nacht dienst. Bedankt voor je uitgebreide antwoord en informatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apart dat je eerder wel lucide droomde, maar dat dat juist nu niet lukt. Dat kan duiden op stress of vermoeidheid, en misschien betekent het inderdaad ook wel dat deze dromen vooral voortkomen uit iets dat gewoon een hele grote rol speelt in je gedachten, zij het dan dat je je daar overdag niet bewust van bent. Dat is helemaal niet vreemd: één van de belangrijkste functies van dromen is waarschijnlijk het verwerken van informatie die overdag op ons afkomt, en dus ook het verwerken van nare gebeurtenissen of gevoelens. Je kunt zonder verwijzing naar en eerstelijnspsycholoog, als je dat wilt. Vanuit het basispakket worden 5 sessies vergoed, wel geldt er en eigen bijdrage per sessie van 20 euro. Check je aanvullende verzekering of die misschien de eigen bijdrage of extra sessies vergoedt. Maar als het enigzins kan, zou ik wel aanraden om dit ook met je huisarts te bespreken. Je huisarts blijft degene die verantwoordelijk is voor jouw zorg, en waar je terug zult komen als er meer of andere hulp nodig is, of als je ziek wordt de komende tijd (wat ik uiteraard niet hoop!) Je weet nooit wanneer het van pas zal blijken te komen dat je huisarts op de hoogte is van wat er allemaal speelt in jouw leven. Al ga je maar gewoon een keer bij je huisarts langs om te melden dat je graag psychologische hulp wilt en waarom je dit wilt, en te vragen of hij/zij nog een geschikte psycholoog kent. Zelfs als je het advies daarna niet opvolgt, is toch je huisarts wat beter op de hoogte van wat er speelt dan wanneer je niets bespreekt. Succes! (Oh, en eerstelijnspsychologen vind je gewoon in het telefoonboek, of via internet. In dit geval zoek je dan een (vrijgevestigde) eerstelijns- of GZ-psycholoog. Een eerstelijnspsycholoog is bij uitstek de persoon waar je heengaat voor advies of kortdurende ondersteuning of behandeling. Als je denkt dat je veel meer of intensievere behandeling nodig hebt, dan kun je je beter aanmelden bij een tweedelijns GGZ-instelling, zoals een Riagg of PsyQ. Daar heb je dan wél een verwijzing voor nodig.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (3)

Je kunt proberen met een niet te volle maag te gaan slapen. Mensen die vlak voor het slapen nog (zwaar) eten, hebben vaker last van nachtmerries.
12 jaar geleden
De dromen willen je iets zeggen. Willen ze dat je ergens bewust van wordt, dat je iets gaat verwerken? Lastig om te kijken of het een trauma is of een stem in jou wat je iets wil vertellen om ervan te leren. Mogelijk kun je (laten) onderzoeken waar de kneep zit. Bij een traumaverwerking kun je denken aan EMDR en anders mogelijk een hele goede coach die technieken kan hanteren die helpen om bepaalde zaken gewaar te worden zoal bv d.m.v Voice Dialogue.
Succes met het vinden van een goede mogelijkheid van verwerken/oplossen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dromen zijn zelden rechtstreekse boodschappers. het is bv. niet omdat je droomt dat je met je huisarts naar bed gaat dat je ook maar enig verlangen naar die persoon koestert. Het kàn natuurlijk maar meestal is dat dus niet het geval. Dus rechtstreeks zeggen van "je dromen hebben te maken met je ex" lijkt me wat kort door de bocht. Alle goede bedoelingen van je huisarts ten spijt, zo werkt het normaal gezien niet.
Anderzijds heeft hij wel gelijk als hij zegt dat een droom je helpt de dingen te verwerken. Maar je onbewuste gebruikt hiervoor een andere taal dan je bewuste.
Neem nu het voorbeeld van hierboven, zo een droom zou kunnen betekenen dat je
- minder angst moet hebben om naar je arts te gaan
- behoefte hebt aan iemand die naar je gezondheidsklachten luistert
- een partner wil met status
- enz enz enz
Wàt een droom juist betekent is maw niet zo makkelijk te achterhalen. Er bestaan wel droomboeken die algemene verklaringen geven, maar die zitten vaak in een nogal freudiaanse hoek (bv. als je droomt van een stok is dat in die boeken dan sowieso een penis...). Reden is natuurlijk dat Freud de pionier was van de "traumdeutung" en er veel werken nog naar hem refereren.
In ieder geval : als je altijd nare dromen hebt betekent dat iets. Iets wat je bewust waarschijnlijk niet waar wil hebben maar wat er onbewust nog zit. Het beste is om de dromen op te schrijven, maar dat is een huzarenwerk als je 's nachts wakker wordt. Hoe dan ook ,ik heb dat een tijdje gedaan en begon er lijnen in te zien.
Belangrijk is dat je alle stukjes van je droom opschrijft. En daarvoor zijn die boeken over dromen dan weer wel goed. Ze geven je vaak tips over hoe je met dromen kan omgaan om ze beter te begrijpen.
Zolang je ze naast je legt en er niets mee doet zal je onbewuste de boodschap aan je willen doorgeven. belangrijk dus om er toch even naar te luisteren, en volgens mij is dit dan ook de enige manier om van die dromen af te geraken.
(Aan de andere kant : mocht je ervoor open staan kan je met meditatie ook nauwer contact maken met jezelf en je onbewuste drijfveren).
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+