Ik denk zeer vaak: Als ik dit doe, gebeurt er dit en als dit gebeurt, gebeurt er dit ( zie beschrijving ). Wat is dit???

Ik heb erge vliegangst en een paar dagen van te voren als ik moet vliegen dan heb ik vaak als ik bijvoorbeeld:

-GTA San Andreas speel en ik crash daar een vliegtuig, dan denk ik: "dit gaat mij ook gebeuren"
-Een glas opdrink en er blijf een druppel in zitten. "Als ik deze laatste druppel niet opdrink gebeurt er iets."
-"Als de auto die ik nu zie naar rechts gaat gebeurt er iets, gaat hij naar links ben ik veilig."

Ik weet het, het is erg debiel, maar ik heb er echt last van.
Is dit een ziekte? hoe heet dit? Hebben jullie er ook last van?

Ik hoop echt dat jullie mij hiermee kunen helpen.

SH

Toegevoegd na 22 minuten:
Heet dit niet dwangneurose o.i.d

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik précies!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen heeft het wel maar als het je leven gaat beinvloeden is er wat meer aan de hand. bv bij het opengaan van de deur. je moet dus de seconden tellen (op zich als iets waar je zelf niet de regie over hebt als je ze MOET tellen) stel nu dat de deur opengaat na 15 tellen? paniek? handelingen die je moet doen om het opengaan van de deur weer te compenseren? of geen handelingen en zo'n rot gevoel dat je idd een presentatie verklungelt? de gedachten zelf zijn het probleem nog niet zo zeer, maar hetgeen wat je ermee doet. er zit gewoon een kans is dat als je de regie kwijtraakt de gedachten plaats maken voor handelingen en dan ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier een linkje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessieve-compulsieve_stoornis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik het las moest ik inderdaad dadelijk aan een vorm van dwangneurose denken. Het feit dat je het zélf aangeeft heb je al wat opzoekwerk gedaan. Wanneer ga je dit gedrag toepassen? Altijd of enkel bij streesperioden? Ik vermoed dat je dit vrij makkelijk gaat kunnen aanpakken samen met een therapeut of eventueel zelf met tips die je terugvind op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga niet naar een therapeut. Zo erg is het niet, alleen is het wel erg storend.

Het beste antwoord

Dit valt inderdaad onder een dwangneurose, dwangmatige gedachtegang/handeling.
Iedereen heeft een tic, ik draaide vroeger heel vaak met mn ogen, en bij iedere lantaarnpaal die ik passeerde moest ik aan de desbetreffende kant dus of met mn linker pees (bovenbeen-knie) aanspannen, of met mn rechter.
Ik ging ook vaak uitdagingen met mezelf aan.

Nu, 9 jaar later heb ik nog 1 tic, en dat is dat ik alles chronologisch moet uitvoeren, bijvoorbeeld:
Ik kom 's ochtends beneden, ik wil 2 dingen; naar de wc en koffie drinken.
Ik zet eerst het koffie apparaat aan, dán naar de wc want zodra ik terug kom kan ik koffie zetten.

Moraal van het verhaal;
Iedereen heeft tics, vroeg of laat gaat het weg.
Heb je er nu blijvend last van, raadpleeg dan een psychiater (niets om voor te schamen, het zat jááárenlang in je standaard zorgverzekering) en die kunnen jou oefeningen of medicatie geven om het te verhelpen/verminderen.

Er schijnt ook een cursus 'Mind tuning' te zijn die hier gehoor aan geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die lantarenpaal; dat heb ik ook. Plusje van mij!!!

Andere antwoorden (8)

Soms heb ik dat ook wat ik dan doe is er expres tegen in gaan,
Denk je dat er iets gebeurt als je links ga? Ga ik juist links!
Gewoon een tijdje doen wat je denkt dat fout is op een heven moment denk je er niet meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heven=geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar is dit nu een ziekte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weer niet of het een ziekte is als je het denkt Miss even baar de huisarts?
ja vroeger had ik dit ook, deed ik het gas uit in de keuken, liep ik direct daarna weer terug om te kijken of het echt uit was, want deed ik dat niet, dan dacht ik dat mijn huis zou ontploffen.
Deed ik de deur op slot, liep ik later weer terug om het te controleren.
Zag ik het licht branden in mijn schuur, dan moest en zal ik eerst dat licht uit doen, anders zou er wel iets ergst met me overkomen.
na bladz. 9 moest bladz. 10 komen, was die er niet, dan ging ik er naar zoeken.
Op den duur, zat mijn dag vol met opdrachten en als ik die niet uitvoerde, dan ging het niet goed met me.
Ik werd er een beetje gek van!

Toen ben ik er op een dag mee gestopt, nou, laat het dan maar gebeuren!!
Deed het licht in mijn schuur niet meer uit, als ik langs liep.
Deed mijn deur maar een keer op slot en ging dan weg.
Ook het gas, draaide ik maar een keer dicht!

En weet je, er gebeurde niets, helemaal niets!!
Het waren dwangmatige handelingen, die je zelf in stand houdt, door er aan toe te geven.
Dus stop er mee, de hele wereld draait gewoon door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Herkenbaar! Ik heb mezelf op precies dezelfde manier van mijn dwanghandelingen (en dwanggedachten) afgeholpen. Het was in het begin best moeilijk, maar dat duurde maar heel even. Daarna was ik vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo als ik al eerder vertelde, wij lijken erg veel op elkaar.
Ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft. Een beetje dwanggedachten is denk ik niet meteen iets om je zorgen te maken. Let er wel op dat het niet je hele leven gaat beheersen. Dan wordt het wel tijd om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan idd een dwangneurose zijn maar ook een angststoornis . als het niet lukt om gewoon te stoppen zou ik als ik jou was hulp zoeken. Anders wordt het alleen maar erger en je kan er beter vroeg bij zijn. Wist je dat angsten de nummer 2 is van de wereldziektes...? Dus je bent echt niet de enige!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier het goede antwoord:
Dat is magisch denken.

Kleine kinderen doen dat allemaal, maar het is normaal dat ze er overheen groeien.
Het kan ook bij oudere kinderen of volwassenen voorkomen. Dan is het magisch denken in vorm van dwanghandelingen uitvoeren om de situatie te beinvloeden. Wat natuurlijk niet echt jan, vandaar dat het in de psychologie bekend staat als magisch denken.
Cognitieve gedragstherapie wordt vaak ingezet als de gedachten teveel het dagelijks leven beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een van de goede antwoorden, maar om nou te zeggen dat dit hét goede antwoord is, is wel een beetje overdreven. De minnen zijn trouwens niet van mij, ik geef nooit minnen zonder een goed argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, wie wil minnen moet dat vooral doen, ik geef niet om punten, ik geef om goede antwoorden. En ik kan er ook niks aan doen dat mijn antwoord, over magisch denken, nu eenmaal het juiste antwoord is. In de angstkliniek zie je dat vaker, en get is een middel om je dwanggedachten te beheersen.
Hét goede antwoord dus. Tja.
Wat het ten diepste is geef je zelf al aan: angst. En de dwangmatige gedachten zijn een methode om met die angst om te gaan. Zoals Bram Vermeulen prachtig verwoordt in "doodgewone jongen", zie links.

Wat je kunt doen om minder last van die dwingende gedachten te hebben is iets met de vliegangst doen.

Bijvoorbeeld uitspreken "ik voel angst om..." Even helemaal die woorden doorvoelen en daarbij ervaren wat er in je lijf gebeurt (hart, ademhaling, verstarren....). En dan tegen jezelf zeggen, ik voel de angst, maar ik ben niet de angst. En uit de angst stappen.

Om het helemaal voelen van die angst te vergemakkelijken kun je ook een stoel neerzetten, als plek van de angst. Daar plaatsnemen, voelen, en na een paar minuten er weer uitstappen. En als de angst te bedreigend is om er te gaan zitten kun je er ook eerst naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even alle etiketjes buiten beschouwing gelaten: Dit is een angstvorm.

De beste remedie tegen angst is confrontatie.
Het beste dat je dus kunt doen is waar je bang voor bent juist te doen. Want als je het eenmaal hebt gedaan en meerdere malen, wat heb je dan nog om bang voor te zijn? Nog meer confronteer jezelf er maar mee. Dit kost tijd. Naar mate je meer geoefend raakt verdwijnt je angst

En oh wees niet bang terug te schieten in "oud" gedrag, Dit is heel normaal. Ook hierin heb jij de regie in handen het weer precies om te gaan draaien.

Laat die druppel maar in dat glas zitten. Misschien geeft die druppel jou wel symbolisch weer dat je de angst ingesloten moet laten zitten en lekker moet gaan leven en doen wat je wilt doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een dwangneurose, bij stress wordt het erger.
Daarom heb je er meer last van, als je bijvoorbeeld gaat vliegen.
Er zijn therapieën voor, als je het vervelend vindt.
Maar het zal nooit helemaal vedwijnen, voor mensen die het heel erg hebben, kunnen er wel mee leren omgaan en leven, door hulp van een spycholoog.