hoe kom ik van (bijna) flauwvallen af?

De een tijdje terug viel ik ineens een paar keer bijna flauw.
De eerste keer was in de bus terug van een schoolreisje naar een kerstmarkt in Dusseldorf. Ik zat in de bus te praten met een docent en hij vertelde over het werk van zijn vrouw. Zijn vrouw werkt als uroloog en opereert dus ook mensen. Toen hij hier nogal plastisch over vertelde viel ik bijna flauw, het was erg donker in de bus en we bewogen veel en ik was een beetje moe.

De 2e keer was op school. We moesten voor een practicum onze bloeddruk meten. Het was met een soort polsband die heel strak ging en dan een soort ritmische schokkerige bewegingen maakte, en bij iedere beweging werd ik flauwer. Omdat ik stond kon ik nog net alsof ik dronken was gaan zitten anders was ik omgevallen. even later ging het wel weer en de 2e keer meten ging het prima. Ik was toen ook wel moe.

De 3e keer was vandaag, ik had een bloedneus, die vrij lang duurde en ik ging weer bijna onderuit.

Kan ik hier iets tegen doen? als ik het op voel komen om te voorkomen dat ik echt flauwval of bijna flauwval, want ik schaam me er nogal voor dat ik zo snel ga.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klinkt als een paniek aanval/angstaanval. maar gavtoch maar even naar de huisarts om andere zaken uit te sluiten!

Het beste antwoord

Zie ik het goed dat alledrie de keren je flauwviel in een situatie die te maken had met bloed, of met medische zaken? Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor gemakkelijk flauwvallen, maar dat detail én de reden dat je deze vraag stelt onder het kopje 'psyche', doen mij vermoeden dat het vooral te maken heeft met een angstreactie, kan dat?

Bij mensen die bang zijn voor bloed, voor naalden of andere 'medische' zaken, zien we het interessante fenomeen dat bij deze angst de bloeddruk daalt, terwijl bij alle andere angsten de bloeddruk juist stijgt. Dat is de reden dat je flauwvalt in zo'n situatie. Je autonome zenuwstelsel reageert op de angstprikkel, je bloeddruk daalt, en daar kun je dan heel naar worden (duizelig, misselijk, duf worden) en uiteindelijk zelfs flauwvallen.

Er zijn wat trucjes die je toe kunt passen als je bijna flauwvalt, zoals veel bewegen met je benen, op je tenen gaan staan en je kuitspieren ritmisch aanspannen: dit stimuleert de circulatie in je benen, en zorgt ervoor dat het bloed sneller weer terug naar boven gepompt wordt. Maar als het flauwvallen inderdaad vooral met angst te maken heeft, dan kun je het beste iets aan deze angst doen.

Angst heeft als kenmerk dat het vanzelf uitdooft naarmate je langer in een angstgevende situatie bent. Jezelf bloot (laten) stellen aan de dingen waar je bang voor bent, zorgt er dus voor - wanneer dit op een juiste manier gebeurt - dat je uiteindelijk geen angst meer ervaart in de situaties waar je eerder angstig van werd. Dit heet exposure, en is onderdeel van gedragstherapie. Maar ook cognitieve therapie, of een combinatie hiervan (cognitieve gedragstherapie) en andere therapieën kunnen effectief zijn bij angst. Je kunt je huisarts vragen of die je hierbij kan helpen. "Therapie" hoeft trouwens niet altijd meteen heel zwaar te zijn, voor specifieke problemen zijn soms ook groepscursussen te volgen bij instellingen voor maatschappelijk werk of geestelijke gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ga naar de dokter en laat daar eens controleren hoe het met je bloeddruk is en of je ijzergehalte wel hoog genoeg is. Bij veel mensen in de groei is dit op 't randje en dat kan er voor zorgen dat je snel van je houtje gaat.

Als je het gevoel hebt dat je bijna flauw gaat vallen, helpt het vaak als je je hoofd tussen je knieën stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon niet zo goed tegen bloed of praatjes daarover. Dat komt veel voor. Zeg dus gewoon tegen de ander dat je niet tegen bloed kunt.

Als je je licht in je hoofd voelt, en sterretjes ziet, buig dan naar voren. Het hoofd tussen je knieën. Dan stroomt het bloed weer naar je hoofd toe en gaat het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed eten, zorgen voor voldoende slaap rust en zorgen dat je voldoende lucht heb. Als het vaker gebeurt zal je naar de huisarts moeten gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezond eten en als tip :mensen die snel flauwvallen kunnen dat vaak voorkomen door op tijd hun benen te kruisen en tegelijk hun buik- en beenspieren aan te spannen.

Bij mensen die last hebben van flauwtes, slaat het autonoom zenuwstelsel onder bepaalde omstandigheden op hol.

Bij het zien van bloed, bij een hevige emotie of ook door langdurig stilstaan worden de bloedvaten wijder en de hartslag trager. Door het tekort aan bloed en zuurstof in de hersenen treedt dan een kortdurende bewusteloosheid op.

Probeer dus je emoties onder controle te krijgen en jezelf aan te leren weg te kijken of anders te reageren als emotionele zaken of onderwerpen tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook help, is lichaams beweging, zorg dat je hart sneller gaat slaan, dan krijg je meer bloeddruk dat schijnt te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik ook last van gehad. Ik at te weinig en bewoog te veel, dus ik begon wat meer te eten. Nu heb ik het nooit meer.