Kan iemand mij helpen met faalangst? (zie extra uitleg)

Toen ik met mijn school begon wist ik nog niet echt het wat Vrijheid en Controle was... nu wel. Het is namelijk dat als je vrijheid bent ben je niet echt op het leren en maak je meestal geen planningen, bij controle is het juist andersom, dan heb juist een goede planning en krijg je meestal geen lage cijfers. Nu maak ik meestal planningen maar ik heb het gevoel dat ik blijf zitten (dat wil ik natuurlijk absoluut niet). ik haal wel wat hogere cijfers maar het probleem is dat ik niet altijd planningen maak omdat ik het bijvoorbeeld al heb gedaan. Dan zit ik de hele tijd met die lege plek in me die zegt dat ik blijf zitten! iemand help me hier AUB vanaf...

grtz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

gevoel van blijven zitten wil nog niet zeggen dat je blijft zitten en nog harder moet werken (het is simpelweg een gevoel haaks kan staan op werkelijke feiten)

twijfelen aan jezelf is nog geen faalangst (daar komt nog veel meer bij kijken)

vrijheid is de mogelijkheid om eigen keuzes te maken
controle is (in dit geval) het willen beheersen van situaties, resultaten.

persoonlijk denk ik dat je snel het overzicht kwijt kan raken waardoor je onzeker wordt.

een schema/planning kan je wel degelijk helpen m.i.
heb je dingen al gedaan kruis je dit aan, vink je af, streep je door zodat je toch overzicht kan houden.

op die manier zal die lege plek wellicht geen 'oh maar wat als....' worden, maar 'dat heb ik al gedaan (je kan het nog een keer doorlopen als je wil) dus ik kan nu met een gerust gevoel wat anders gaan doen.

dus in feite een schema wat je meer gemoedsrust kan geven doordat je overzicht hebt, i.p.v. controle over je prestaties in de toekomst te willen hebben (dit heeft niemand...) ;-)

zolang je haalbare doelen hebt hoef je je niet zo druk te maken.

mocht de onzekerheid echt extreme vormen aannemen (je ligt er dag en nacht wakker van) en/of beperkend zijn op andere gebieden is het verstandig om dit even aan te geven bij je huisarts.

als ik het zo lees lijken je doelen prima haalbaar, dus daar ligt het echt niet aan. ;-)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nog harder werken!!!
En tegen jezelf zeggen dat je het kunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al heel erg je best doet (wat je volgens mij al doet) en je blijft toch zitten, dan is het niveau wat je nu doet misschien iets te hoog en is het verstandig (lijkt mij) om naar een niveau lager te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de middelbare school heb je vast een mentor. En op iedere middelbare school worden er altijd wel cursussen gegeven over faalangsttraining. Meestal is dat een lesuur in de week. Hier kan je informeren bij je mentor. succes!