Wat is het percentage van de bevolking dat 'iets' nodig heeft om het leven aan te kunnen ?

KInderen krijgen Ritalin, volwassenen drinken alcohol en heel mensen gebruiken antidepressiva.
Is dit inmiddels de meerderheid ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritalin kan gewoon nodig zijn (maar wordt teveel gebruikt), alcohol kan ook gewoon worden genoten (maar wordt ook misbruikt) en anti-depressiva kunnen ook gewoon nodig zijn (maar worden te makkelijk voorgeschreven). Wat wil ik ermee zeggen? Sommigen hebben 't nodig, anderen niet. Je vraagstelling lijkt me dus niet helemaal juist, of gechargeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is ook mijn idee. genots middelen en medicatie gaat het in feite over.
om het maar even bij ritalin te houden: het is nogal een verschil of een kind met concentratie problemen dit nodig heeft of dat een verslaafd persoon dit door verpoeierd en door de neus naar binnen werkt. kunnen ze beiden leven zonder dit spul zodat de het leven 'aankunnen' in principe wel ja maar zo zwart wit kan je het niet zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is juist de vraag: zorgen al die middelen niet voor een schijnoplossing waardoor het allemaal niet zo erg lijkt.
En wordt je er daardoor afhankelijk van en leer je dus nooit om je geest te trainen om het zelf te kunnen oplossen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al die middelen zeggen niets over het juist gebruik, afhankelijkheid, 'het leven aankunnen' noodzaak etc.
het kan hier iets over zeggen maar dan zou je het per persoon moeten bekijken, per middel, en elk persoon die hetzelfde middel gebruikt. een middel #kan# iets makkelijker maken, het #kan# preventief zijn, het #kan# ondersteunend zijn, het #kan# noodzakelijk zijn, maar je #kan# er ook verslaafd aan raken door de jaren heen en er afhankelijk van zijn (pijnstillers, slaapmiddelen bv) bovendien komt er bij veel medicatie ook meer kijken omdat het een ondersteundend middel is (wat jij aangeeft) therapie, info over de know how, aanpassingen in het dagelijks leven, op school, op het werkt etc.
de aandoening accepteert, ermee leert omgaan, het geleerde toepast en andere er rekening mee kan houden is een middel niet altijd langer nodig. bij een antibiotica kuurtje hoeft dit niet, maar zou ik het toch niet afnemen om te kijken hoe een geest zich hierop aanpast. bij bloedverdunners is dit ook niet verstandig, ook al past een geest zich nog zo netjes aan.

verder spreek je over genotsmiddelen. laat suiker of alles met suiker eens staan, neemt nooit een borrel of een peukje, eet nooit chocola. zou je leven veranderen? kan jij je geest trainen om (wat dan ook) op te lossen?
vraag dit eens aan een alcoholist het gaat afgezien van medicatie en welk middel dan ook (trainen van de geest) ook om inzien van het probleem, de know how, mogelijkheden en onmogelijkheden, acceptatie en aanvaarding (van zowel persoon als omgeving in veel gevallen) de do's and dont's, gerichte therapie, en hetgeen je leert toepassen zodat je met heel veel dingen en aanpassingen het leven echt wel aankan.
maar grijp je ergens in door medicatie af te nemen..... tja dan kan het enorm lastig en moeilijk gaan worden, en in sommigen gevallen onmogelijk (iemand kan langzaam afglijden bv met alle gevolgen van dien) nog een voorbeeld:
antidepressiva voor een depri persoon (bv pas gescheiden de ouders zijn recentelijk overleden, zelfde periode baan kwijt geraakt en ook een koopwoning hierdoor) die in een mega dip zit maar eruit kan komen dankzij medicatie omdat ze het anders niet zien zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar spreek je over iemand met een bipolaire stoornis waarbij dit erfelijk is bepaald kan je met dezelfde medicatie nooit de genetische factoren verander dus blijft deze persoon zonder medicatie altijd heftig manisch depri, ook als alle mogelijk therapie doorlopen worden kan deze persoon een normaal leven leiden met de medicatie. heeft iemand een geschiedenis van depressie en gebeurd er van alles waardoor de persoon in een depressie kan komen kan het middel preventief gebruikt worden zodat men de draad niet daadwerkelijk kwijt raakt op dat moment. kortom: de vraag is gewoon te breed gesteld om te beantwoorden, en bovendien moet je appels met peren kunnen vergelijken en dat is gewoon onmogelijk. als je afhankelijk bent is hoeft het niet slecht te zijn, als je zonder een middel kan hoeft het niet goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat Euca alles al heeft gezegd wat ik wilde zeggen. Ik sluit me er dan maar zonder meer bij aan. + Euca, als 't kon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik zie wel een duidelijk verschil tussen 'normale' medicijnen en anti-depressiva of bv Ritalin.
De eerste 'repareren' of stellen je lichaam in staat dit te doen (gaat verder automatisch). De anderen hebben alleen een onderdrukkende werking en lossen niets op. Maar het gaat me niet om of deze middelen wel of niet 'goed' zijn. Het gaat me er meer om hoe het kan dat de maatschappij zo in elkaar lijkt te zitten dat 'ie niet meer is afgestemd op normaal menselijk gedrag maar op gedrag + middelen. Terwijl diezelfde maatschappij wel door (over het algemeen normale?) mensen wordt gevormd ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Juzerneem: Als jij denkt dat medicijnen als anti-depressiva en Ritalin (alleen maar) dingen onderdrukken, dan ken je die medicijnen absoluut niet. Sommige functies zijn inderdaad onderdrukkend, maar andere juist weer stimulerend, of nog anders. Wat bedoel je met je 2e alinea? Met "normaal menselijk gedrag" tegenover "gedrag + middelen"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou de definitie daarvan ook graag willen weten... dus in feite zou iemand die niet 'abnormaal onmenselijk' gedrag vertoont gewoon normaal moeten doen en zich aan moeten passen aan de maatschappij. weleens van bv een beperking gehoord? dat wil dus zeggen dat iemand BEPERKT is (woord zegt het al)
dingen die 'normaal' zijn lukken dus domweg niet of kosten zoveel moeite dat iemand zichzelf kan overvragen door maar continu aan een bep. beeld te MOETEN voldoen. maar medicatie zou niet nodig zijn omdat de geest het zelf maar op moet lossen? dat kan wel hoor, maar dan spreek je over acceptatie. en hoe wil je dat doen als je iets voor jezelf accepteert, maar de maatschappij niet? ook dat is mogelijk hoor, maar ja.... dan val je weer op omdat je niet normaal bent en mensen rekening met je moeten gaan houden, of gewoon enorm zijn vastgeroest in hun eigen beperkte denkkadertje. elk persoon (ook iemand die 'normaal' is) heeft bepaalde mogelijkheden en ONmogelijkheden dus of er nu een label en medicatie bij horen maakt m.i. niets uit. we vinden het toch ook normaal als bv openbare gelegenheden een rolstoellift hebben en een opritje zodat ze de trap niet ophoeven? of ben jij iemand die het okay vindt als iemand beperkt is ALS je het maar kan zien aan die persoon?

Antwoorden (4)

Ik denk het niet en alcohol kan je hier niet bij tellen. Ik heb alleen iets over Amerika kunnen vinden. In Amerika gebruiken de helft van de inwoners minstens een medicijn. (Bron1)
Bij bron 2 kun je zien dat Amerika 75% van alle medicijnen op aarde (op recept) worden gebruikt. Als je deze bron gebruikt dan kan dat niet zo zijn. (Aantal inwoners van Amerika / 2 = ...) ... is dan 75 % (...x1.25 en dat is geen 3 miljard of meer).

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pfff... amerikanen...
of moet ik zeggen
pfff... statistieken...
Er zijn maar weinig mensen die _iets_ _nodig_ hebben,
maar heel veel zijn gewend/verwend aan dit soort fratsen.
Een voordeel van 'de crisis' zou kunnen worden dat meer mensen hun voeten weer op de grond krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet bij hoe veel medicijnen de helft van de Amerikaanse bevolking slikt. Waarschijnlijk gebruikt dit gedeelte van de bevolking zo veel dat dit alsnog 75% van de totale hoeveelheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat probeer je nu te zeggen? In mijn antwoord staat dat de Helft van de Amerikaanse Bevolking 75% van alle medicijngebruik vervult. Dus om 100% te berekenen moet je de berekening invullen en dan weet je de wereldwijde medicijn gebruik. Dit is een vraag met meerde manieren om uit te leggen, maar nooit een garantie te geven met alle juiste cijfers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Amerikaanse bevolking is in totaal maar 4.48% van de wereldbevolking.
Je vraagstelling bevat een aantal aannames waar ik het niet helemaal mee eens kan zijn.
Het gebruik van Ritalin bijvoorbeeld is in veel gevallen niet omdat de gebruiker 'het leven niet aan kan' maar omdat onze moderne samenleving deze gebruikers in hun eigen 'staat' niet aan kan.
Het gebruik van alcohol is in veruit de meeste gevallen 'recreatief' en wijst er niet perse op dat de gebruiker ervan het leven niet aan kan.
Maar er zijn wel wat cijfers bekend over het gebruik van drugs.
Volgens een rapport van de United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) uit 2006 gebruiken er meer dan 200 miljoen mensen een vorm van drugs, dat komt neer op ongeveer 5 procent van de bevolking wereldwijd.

In jouw veronderstelling ben je, mijns inziens, een belangrijk facet vergeten: armoede.
Drugs behoren niet tot de primaire levensbehoeften. Momenteel leven er in onze wereld meer dan 1 miljard mensen onder de armoedegrens. Deze mensen hebben al de grootst mogelijke moeite om aan eten te komen, de luxe van drugs kunnen zij zich niet veroorloven.
Je kunt dus gerust aannemen dat de mensen die een vorm van drugs gebruiken in de minderheid zijn ten opzichte van degene die niet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het vooral over het rijkere en geindustrialiseerde (en dus gestresste) deel van de wereld. Hoewel er ook juist heel veel natuur-drugs worden gebruikt in de armere delen van de wereld (khat, paddo's, mescaline, ayahuasca).
Ook allemaal weer 'om de dag door te komen' en daarmee wellicht wel een primaire levensbehoefte. Niet lichamelijk maar geestelijk.
als je praat over medicatie en genotsmiddelen is het idd de meerderheid die 'iets' nodig heeft.

maar... mensen #kunnen# ook leven zonder genotsmiddelen (een alcoholist kan afkicken, een junk ook, en kinderen kunnen ook zonder ritalin, mensen kunnen leven zonder antidepressiva bv) en medicatie.

de vraag hierbij is wanneer men het leven 'aankan'. en of het enkel de middelen zijn waardoor iemand het leven aankan.

wanneer praat men over ondersteunende middelen waardoor men het leven 'beter' of makkelijker aankan, en wanneer praat men over het veraangenamen van het leven? (genotsmiddelen) waardoor andere problemen #kunnen# verdwijnen of minder impact #kunnen# hebben zodat het ook preventief #kan# werken, of juist niet.

een verslaafde kan dus van ontspannen jointje via he roken van een 'plofje' terecht zijn gekomen bij het injecteren van heroine zodat het leven enkel draait om het scoren en je beslist niet meer kan spreken van een genotsmiddel)

vrijwel mens heeft ooit in zijn leven medicatie nodig, vrijwel elk mens gebruikt een genotsmiddel om het leven (in eerste instantie) te kunnen veraangenamen. (al is er een verschil tussen suiker of een bruin chocolaatje, en een shot in een arm uiteraard)

ritalin kan een ondersteunend middel zijn waardoor je andere problematiek aan kan pakken danwel hier mee om leert te gaan zodat je op een gegeven moment ritalin niet meer nodig hebt.

in feite zou je dus praten voer mensen die zonder 'iets' uit het leven (willen) stappen of doordraaien. afgezien dat er andere trajecten zijn om dit te kunnen voorkomen is dit is nooit van tevoren te bepalen dus of er uberhaupt al cijfers bekend van zijn dat denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met 'aankunnen' bedoel ik niet meteen dat het enige alternatief is dat je uit het leven stapt. Ook 'recreatief' gebruik is volgens mij een teken dat het leven zonder deze middelen blijkbaar niet 'leuk' genoeg is. Nu is dat meestal geen enkel probleem maar ik merk als ik zo rondkijk dat er steeds meer een noodzaak ontstaat om 'iets' te gebruiken om normaal te kunnen functioneren.
Eigenlijk lijkt de maatschappij niet meer afgestemd op normaal menselijk gedrag maar steeds meer op menselijk gedrag + een hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je het dan over geneesmiddelen of over genotsmiddelen? onmenselijk gedrag en menselijk gedrag? afstemmen, aanpassen, rekening houden 'met'? een kind bv gebruikt geen ritalin omdat dit leuker is. een kind wat continu aan verwachtingen moet voldoen wat men denkt te kunnen bestempelen als normaal heeft niet altijd een leuk leven. de maatschappij bepaald namelijk wat wel en wat normaal is, en alles wat erbuiten valt is niet normaal of wijkt af. hier is de maatschappij ook niet op afgestemd dus wie zou zich dan aan moeten passen op een manier die vol te houden is zodat je en wie moet leren te accepteren wie wel of niet normaal is en zich hierna schikken? dat is echt niet de maatschappij mocht je in die waan zijn, en als de maatschappij zich hier en daar rekening houdt met iemand heet het ineens afstemmen op. zou er bv met een kind wat adhd heeft WEL rekening gehouden worden zou het geen eens medicatie nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Een ieder heeft in principe 'iets' nodig om het leven aan te kunnen. Of dat nou noodzakelijk is of niet, dat maakt het leven wel aangenamer. De één drinkt, de ander onderhoud allemaal vriendschappen, de ander is een workaholic, de ander vindt een spannend boek leuk, etc. Als je alleen spreekt over genotsmiddelen en medicatie, dat percentage kan nooit goed gemeten worden aangezien er allemaal illegale handel buiten ons idee om is. We kunnen dat dus niet weten. En even over Ritalin, Ritalin is een middel wat veel mensen (voornamelijk ADHD'ers) voorgeschreven krijgen om zich beter te kunnen concentreren. Het is niet om het leven aangenamer te maken, maar om een langere vaste concentratie te krijgen.