Hoort vermijdingsgedrag bij de kenmerken van borderline?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chris, het is UIT... Ga verder met je eigen leven, please. Hoort klampgedrag bij jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Ja wel als ik veel om iemand geef. Hoe harder je afgestoot wordt des te meer je gaat vastklampen heh, vampiersgedrag noemen ze dat. Daar zijn borderliners goed in. Ze blijven net zolang weglopen vluchten afstoten totdat je "om" bent. Ergens in je achterhoofd weet je namelijk dat er iets niet klopt als iemand steeds wegloopt bij het minste geringste. Stippel, weet niet of je zelf wel eens een relatie hebt gehad met een borderliner? Of zelf borderliner bent? Ik kan je vertellen dat of het nou uit is of niet, je raakt er flink van door de war, want ze zuigen je leeg en achteraf heb je pas door wat voor gekke taferelen er hebben plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe noem je het consistent vermijden van het verbreken van een relatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal wel klampgedrag heten. Of bedoel je dat niet? Maar het is toch niet normaal dat je vriendin steeds maar wegloopt bij de minste "afwijzing"? Je gelooft het gewoon telkens niet, je loopt echt op eieren want je weet gewoon niet meer met welke handschoen je haar moet aanpakken op ten duur. Ze dreef me tot wanhoop. Maarja het gaat zooooo geleidelijk...en ze geeft je zo'n schuldgevoel dat je er blijft intrappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij zij zij zij zij zij... altijd zij.
Nooit jij.
Want ZIJ is borderline.
En dat zegt alles over de relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je dat lievevrouw? Dat borderliners egoïsten zijn? Altijd om hun draait? Nooit hun fout is etc?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Chris, dat is een opmerking over hoe jij praat. Je hebt het nl. vrijwel altijd over wat zij allemaal fout doet. Het lijkt alsof je zegt "zij heeft borderline, dus alles is haar schuld". Wat jij zegt is trouwens niet waar (ik weet niet of je je dat afvraagt, of dat je het stelt, dus niet aangevallen voelen alsjeblieft). De kenmerken die je nu noemt (egoisme, alles draait om hen, fout ligt altijd bij een ander) horen bij narcisme, niet bij borderline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké. Ik voel me niet zo snel aangevallen. Ja, om heel erg eerlijk te zijn, kan ik mij in de hele relatie 1 ding verwijten en dat is dat ik op ten duur op de foute manier grenzen heb gesteld, middels dreigen te breken. Ook dat kun je weer omdraaien. Want het is toch niet normaal dat je dat middel moet toepassen om iemand ervan te doen overtuigen dat ze over mijn grens gaat. Ik heb mijn ouders in dertig jaar nog nooit 1 keer betrapt op t feit dat ze moeten dreigen om een grens aan te geven. Normaal mens vertelt gewoon dat hij of zij iets niet waardeert en daar wordt dan door de ander n gewerkt. En dan respecteert degene dat en gaat niet weer steeds over die grens. Dat stadium was ik op ten duur helaas voorbij en uit zelfbescherming had ik er een punt achter moeten zetten ipv te dreigen. Maarja blijkbaar is mijn eigen waarde ook vrij laag of hield ik gewoon erg van haar maar wilde k dat ze eens gewoon normaal deed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, wat ik bedoelde met mijn vraag: "Hoe noem je het consistent vermijden van het verbreken van een relatie?" Dat is ook vermijdingsgedrag. En ik ken iemand die dat deed ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik zie dat je ondertussen weer had gereageerd. Ja, waarschijnlijk had/heb je een laag gevoel van eigenwaarde. Dan blijf je vaak bij iemand, omdat je een (onjuist) gevoel van eigenwaarde uit de relatie afleid. Daarom raadde ik je ook "De kunst van het alleen zijn" aan. Dat boek is er juist op gericht dat te verbeteren, dat je voldoende eigenwaarde hebt om geen relatie NODIG te hebben. Dat maakt je dan ook beter in staat relaties te hebben, waarbij je niet voortdurend over je grenzen hoeft te (laten) gaan, om de relatie maar te behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken 't overigens maar al te goed hoor. Zo ben ik zelf ook geweest. Toch altijd maar weer toegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, jaja! Ik ook! Hier zit ie! Maar ik noem het overlevingsdrang! / verdedigingsdrang. Op een gegeven moment weer je niet meer wat je doet joh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ben ik dan juist de borderliner hier? Kijk, dit bedoel ik haha. Zo erg in de war heeft ze me gemaakt met haar aanstoot afstoot gedoe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, iedereen heeft in zekere mate wel kenmerken van borderline. Het gaat erom in welke mate, of je borderline hebt of niet. Ik ga dus echt niet zeggen dat jij borderline hebt. ALS ik al een label op jou zou moeten plakken, gebaseerd op uitsluitend de informatie die je hier op GV hebt gezet, dan zou ik je eerder een narcist noemen (maar ook hier weer geld: iedereen heeft in zekere mate de trekken daarvan, het gaat om de mate waarin!) Nee, zonder met labeltjes te smijten, is het duidelijk dat jij moeite met bepaalde zaken hebt en dat niet altijd op even handige wijze weet op te lossen. Join the club, dat heeft iedereen wel eens. Ik denk dat als jij zorgt dat het met die eigenwaarde goed zit, dat je dan niet meer zo snel in dergelijke situaties belandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de reacties allemaal!

Het beste antwoord

Nee, niet per se. Al kan het secundair wel weer voorkomen uit bepaalde andere onderdelen van de stoornis: iemand die tgv borderline een instabiel zelfbeeld heeft, kan bepaalde sociale contacten gaan mijden door sociale angst, bijvoorbeeld. Tenslotte komt het maar al te vaak voor dat mensen met een persoonlijkheidsstoornis ook kenmerken hebben van andere persoonheidsstoornissen, en is het dus zeker niet ondenkbaar dat iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis ook symptomen heeft die passen bij een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Maar dit is lang niet altijd het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beste leeuwenchris je blijft maar vragen. Maar dat gedrag hoort er niet bij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ronron. Daar zijn de meningen over verdeeld. Vermijdingsgedrag hoort bij bindingsangst. En het blijkt dat borderliners even zo grote angst hebben om te binden als verlaten te worden. Maar toch wil ik van wat borderliners horen wat zij er van zeggen...hoe zich dat uit etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron heeft gelijk, het is geen kenmerk van borderline.
Het kan wel gewoon ook een eigenschap van die persoon zijn. Net zoals het ook een eigenschap van jou zou kunnen zijn.
Het kan dat bepaalde angsten uiten in vermijdingsgedrag. Dit vermijdingsgedrag is bij borderliners niet groter dan bij niet-borderliners. Wel kan het dat het lijkt alsof hun vermijdingsgedrag groter is omdat ze meestal angstiger zijn. Dus nee, vermijdingsgedrag is niet typisch borderline, maar typisch iets voor bange mensen. En borderliners kunnen angstiger mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk als je dat allemaal wilt weten dat je een keer naar een psycholoog of psychiater moet gaan.

maar ik geloof niet dat vermijdingsgedrag bij borderline hoort, het kan wel een onderdeel van je problematiek zijn (als die er is). een borderliner is vaak bang er alleen voor te komen staan dus doen ze alles om niet verlaten te worden maar niet vermijden.