Is in de psychologie bekend of oordelen en fanatiek ergens tegenin gaan, ontspruit uit angst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Het kan te maken hebben met cognitieve dissonantie. Iemand zal zich altijd goed willen voelen over zichzelf, als iemand bijvoorbeeld rookt dan zal diegene roken voor zichzelf gaan goedpraten. Andersom kan het ook werken, daarom zijn zo veel gestopte rokers zo ontzettend anti-roken. Ze zijn extreem tegen omdat ze zelf eigenlijk nog steeds willen roken en daarom gaan ze anderen die wel roken kleineren of beschimpen omdat zij nog wel roken. Ze voelen zich dan beter over zichzelf.

Dit werkt bijvoorbeeld ook zo bij homo-haters. Onder hen zit een bijzonder groot percentage homoseksuelen (dit is onderzocht). Zij hebben het idee dat homoseksualiteit verkeerd is en gaan dan sterk ontkennen dat zij zelf homo zijn.

Dit heb ik uit m'n hoofd gedaan van een boek waar ik het eens in gelezen heb maar misschien vindt je in de link makkelijker info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)

Andere antwoorden (2)

dat kan maar hoeft niet.
o.a. angst, onzekerheid, conflicten in de hand werken, maar ook enthousiasme, onwetendheid, een weinig empathie en impulsief reageren kunnen mogelijke opties zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Deze dingen die je noemt buiten de angst, hebben die dan geen onderliggende onbewuste angst? B.v. onzekerheid (denk ik wel dat het angst is); weinig empathie (angst om ook zo gezien te worden als de persoon waarmee ze geen empathie hebben).
Het kan uit angst ontstaan maar hoeft niet altijd. Je kan fanatiek ergens tegenin gaan of ontkennen uit angst voor een bepaalde indruk die je wekt als je mee zou gaan.
Je wilt een bepaald imago hooghouden en uit angst dat men erdoorheen prikt, gaat men er tegenin.

Het kan echter ook uit geldingsdrang zijn dat je fanatiek ergens tegenin gaat. Iemand die in een natuurlijke ondergeschikte (minderwaardigheidspositie) leeft, zoals een kind ten opzichte van zijn ouders, zal om hieruit te komen geldingsdrang gaan ontwikkelen. Wordt een kind bijv. hierin bemoedigd tijdens de opvoeding, dan ontwikkelt het zelfvertrouwen en dat heeft het kind nodig om de eigenschap gemeenschapsgevoel te kunnen ontwikkelen. Toch kunnen desondanks minderwaardigheids problemen ontstaan en wordt het weer gecompenseerd. In dat geval wordt de geldingsdrang weer als een soort angst gezien om minderwaardigheids gevoel niet te laten blijken aan anderen. Bij een zelfbewust iemand zal er geen angst achter zitten. Deze is gewoon overtuigd van zijn gelijk en wil dit laten weten.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het bij deze zelfbewuste persoon die denkt dat hij gelijk heeft, niet een onbewuste angst zijn die zegt: stel je voor dat het waar is, geen rook zonder vuur, nietwaar? En vanuit die angst zo fanatiek is. Kijk naar extremisten, volgens mij is dit pure angst.
amc
12 jaar geleden
Echte extremisten hebben geen angst. Zij zijn zo overtuigd van hun gelijk dat ze dit koste wat koste willen laten weten ook! Zij hebben zelfs geen angst voor de dood, want voor hun is de dood vaak een manier om beloond te worden voor hun 'werk'. Zij geloven waarlijk dat zij 'moeten' strijden voor hun overtuiging, omdat hen dat vaak al is ingeprent sinds hun vroege kindsheid. Zij twijfelen dan ook niet als zij tot deze groep horen.
Allicht zullen er ook zelfbewuste mensen zijn die misschien onbewust angst hebben toch stiekem ongelijk te hebben en dit zou hun zelfbewustzijn een knak kunnen geven, wat ze natuurlijk willen vermijden. Zij zullen dan ook fanatiek zichzelf verdedigen. In de psychologie is dan ook zeker bekend dat een oorzaak angst kan zijn, maar dit is dus niet in alle gevallen zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Min is niet van mij hoor, daar doe ik niet aan!