Als een mens een bepaalde handeling uitvoert, vuren bepaalde neuronen. Het vreemde is dat neuronen ook vuren, wanneer we iemand ZIEN die handeling uitvoeren. Dit zijn "spiegelneuronen" Door het vuren van die spiegelneuronen neig je ernaar de handeling zelf ook uit te voeren.
Spiegelneuronen zouden helpen bij leren door imitatie, bij taalverwerving en bij empathie.
Imitatie is een sociaal fenoneem, bedoeld om vertrouwensbanden tussen mensen te versterken. Als er iemand glimlacht naar je glimlach je automatisch terug (probeer maar eens op straat, 90% van de mensen zal teruglachen als je glimlacht naar hen).

Dus ja, het is normaal :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, de mens is een kuddedier en wordt continue beïnvloedt door andere mensen om hem/haar heen. Dat er gedrag wordt overgenomen, is dan ook een logisch gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is normaal; vooral als je een sterke band met iemand hebt kan je gemakkelijk zegswijzen, gebaren of andere gedragingen overnemen (vaak zonder dat je je daar bewust van bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk want je spiegelt je altijd aan je omgeving. Ook vind je aansluiting bij de mensen om je heen door je (on) bewust hetzelfde, is herkenbaar als de ander te gaan gedragen, je bent dan 1 van ons...
In communicatietrainingen zoals een cursus met NLP kan je je heel bewust worden op jouw gedrag en het gedrag van anderen zodat je gedrag ook bewust kan leren gebruiken hoe het voor je kan werken. Dit heet rapport maken.