Wanneer spreek je van zelfvertrouwen en wanneer wordt het arrogantie?

Wanneer je ergens heel goed in bent, mag je dit best weten van jezelf en dit ook uiten. Maar wanneer blijft het zelfvertrouwen en wanneer wordt het arrogantie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in Amerika is het heel gebruikelijk uitgebreid te praten over je behaalde succes/vermogen etc.
maar in Nederland is dit not done
denk maar aan wat er is gebeurd met Ivo Niehe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of Rudi Carell ; uitgekotst in Nederland, maar in Duitsland - terecht - nog steeds populair. Alleen hij wist het, en hij wist hoe en waarom ; daar houden Hollanders niet van.
Arrogant vind ik puntje bij paaltje beide heren niet ; wel 'onnederlands'.

Het beste antwoord

Zelf-vertrouwen is gewoon dat je jezelf vertrouwt. Dat je dus weet wat je kan, en ook weet dat je dingen kan doen die je wil. Je kan jezelf een opdracht geven, en erop vertrouwen dat je die opdracht tot je eigen tevredenheid zult uitvoeren. Zelfvertrouwen is dus gebaseerd op zelfkennis.

Ar-rogant is niet-vragen (rogare is latijn voor vragen), dus dingen aannemen zonder contact, overleg. Het dus beter weten dan die ander: uit de hoogte.

Het verschil zit dus in de focus. Je komt over als iemand met zelfvertrouwen, indien je positief en realistisch over jezelf en je kunnen vertelt. Je focus ligt dan bij jezelf.
Je komt over als arrogant, als de ander merkt, dat je het beter denkt te weten dan die ander, zonder dat daarvoor een realistische basis bestaat. Jouw focus ligt dan bij die ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De scheidslijn tussen zelfvertrouwen en arrogantie is heel dun, het verschil heel groot. Wie arrogant is, sluit zich af voor input en isoleert zichzelf. Zelfvertrouwen laat echter input toe, zoekt zelfs naar input door naar andere meningen te luisteren en alternatieven te overwegen. Zelfvertrouwen betekent dat wij openstaan voor de wereld om ons heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Dat is inderdaad hét grote verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie definitie.
Als je heel ,heel veel zelfvertrouwen uitstraalt ,gaat dit op arrogantie lijken.
Maar zelfvertrouwennou daar is niks mis mee.
En weet je,als je veel zelfvertrouwen heb,wordt dit al heel gauw uitgelegt als arrogant.
Dus maak het niet te gek, en vaar je eigen koers.
Want zonder zelfvertrouwen kom je nergens.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal mee eens,iemand die helemaal onzeker is kan zich door zich arrogant op te stellen de indruk juist wekken heel zelfverzekerd te zijn en dus veel zelfvertrouwen uit te stralen.
je spreekt van zelfvertrouwen als iemand gelooft in zichzelf, en niet onzeker is. Je spreekt van arrogantie als iemand constant laat weten dat diegene zichzelf hoog heeft of als diegene mensen die in zijn ogen minder zijn naar beneden haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aldus de van dale:
zelf·ver-trou-wen het; o het vertrouwen in de eigen kracht

ar·ro·gan·tie de; v verwaandheid
ver·waand bn, bw arrogant

Daar heb je wat aan toch? :)
Arrogantie is verwaandheid en als je verwaand bent ben je arrogant.

Maar het verschil tussen zelfvertrouwen en arrogantie ligt vooral bij de toeschouwer. Wat de ene persoon zelfvertrouwen vind (namelijk het geloven in jezelf) kan de ander arrogant vinden (jezelf beter vinden dan een ander en dat duidelijk uiten).

Het gaat er dus niet om of je beter bent dan iemand anders, maar vooral of je dat op een onprettige manier uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfvertrouwen zou ik willen omschrijven als een positieve eigenschap.

Een persoon met zelfvertrouwen is bepaald niet onzeker..maar staat niettemin open voor suggesties van anderen, wil dus wèl luisteren naar meningen die afwijken van zijn/haar eigen ideeën.

Ben je arrogant, dan bezit je, doorgaans ten onrechte, tè veel zelfvertrouwen. Hetgeen je ook duidelijk aan iedereen om je heen op een pijnlijke wijze laat merken/voelen

Arrogantie zou ik willen omschrijven als een negatieve eigenschap.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed omschreven, als je arrogant bent luister je niet naar meningen van anderen maar denk je dat JIJ het allemaal het beste weet.
Met zelfvertrouwen sta je juist open voor de mening van anderen zonder je erdoor mee te laten slepen. Nou ja... in mijn instemming zit ik het nóg eens op te lepelen haha. +1 dus!
In aanvulling op de verschillen die al genoemd zijn, voor mij is het belangrijkste verschil:
Zelfvertrouwen is een gevoel dat ik over mezelf heb.
Arrogantie is een oordeel van mij over een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, dit vind ik wel een goed antwoord!
Ik denk dat hier het verschil in zit.
Bij zelfvertrouwen blijf je een aardig en normaal mens. Bij arrogantie geef je anderen het gevoel dat je meer denkt te zijn. En vaak gaat dat niet samen met zelfvertrouwen hebben maar onzeker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfvertrouwen wordt arrogantie op het moment dat het onterecht zelfvertrouwen is.

Het is fantastisch te weten wat je kunt en daar rond voor uit te komen. Je mag zelfs zeker trots zijn op iets waar je goed in bent ; dat leren we kinderen in NeEderland eigenlijk zelfs te weinig. De grens naar arrogantie wordt overschreden op het moment dat je geen oog meer hebt voor dat wat je NIET kunt, en - minstens even erg - niet meer erkent dat er mensen zijn die het zelfde of een ander kunstje beter kunnen. Dan wordt je arrogant; denken meer te zijn dan je feitelijk bent, en vooral : meer dan een ander.

Ik weet niet of je wel eens naar programma's als my Sweet Sixteen of Bridezilla's hebt gekeken ? Daarin kom je regelmatig (Amerikaanse ) meiden tegen die vanaf hun eerste volle luier voor elke scheet de hemel in zijn geprezen, en wérkelijk denken dat ze Gods Gift to Mankind zijn, terwijl het gaat om heel middelmatige gewone meiden die er heel normaal (hoewel opvallend vaak erg dik) uitzien, en van middelmatige (tot ver ondergemiddelde) intelligentie, maar die zich daar totaal van onbewust zijn. Zelf denken ze dat ze blaken van het zelfvertrouwen, maar het is het meest walgelijke vertoon van arrogantie dat je je maar kunt voorstellen. Heel leerzaam.....

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou kunnen zeggen :

Iemand met zelfvertrouwen staat in het midden van het universum om goed om zich heen te kunnen kijken.
Iemand met arrogantie staat in het middelpunt van het universum om bewonderd te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin vind ik heel mooi omschreven. Het echte antwoord. +
Iemand die zelfvertrouwen heeft is trots op wat die bereikt heeft is tevreden met de persoon die hij/zij is, Iemand met arrogantie vergelijkt zich met anderen en gelooft zelf in het feit dat hij/zij meer of hoger of beter is dan de anderen.