Wat kan je doen om je gedachten tot rust te brengen 's nachts?

Wat kan je doen om je gedachten tot rust te brengen 's nachts

Toegevoegd na 11 minuten:
Meestal val ik wel goed in slaap.Maar als ik b.v eens op moet om naar het toilet te gaan.Val ik niet meer in slaap!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (7)

Gewoon rustig liggen en PROBEREN nergens aan te denken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik altijd doe is alles waar ik aan moet denken in een schriftje schrijven dat naast mijn bed ligt. Dan heb je je gedachten duidelijk op papier en hoef je er niet meer aan te denken.
12 jaar geleden
ik heb dat ook en bij mij werkt het als ik een uur voor dat ik ga slapen geen beeldschermen meer zie (dus een uur voor dat ik in bed ga liggen en ga proberen te slapen). als je van lezen houdt kan je ook een tijdje een boek gaan lezen in dat uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat je op dat moment helemaal niks op kunt lossen,als het tenminste over problemen gaat..
Leg een briefje naast je, waar je opschrijft wat je dwars zit of waar je over piekert , of wat je nog moet doen .. en probeer het dan uit je hoofd te zetten, in de wetenschap dat je de volgende dag het briefje erbij gaat pakken.
Als het dan echt niet lukt...kan een melatonine pilletje (homeopatisch slaapmiddeltje) geen kwaad.
Ook kun je even een tijdschrift pakken om je gedachten te verzetten.
Succes hoor !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Ritsuka zegt is inderdaad een goeie manier als je erg veel nadenkt. Ik doe het ook, en dingen van je af schrijven helpt erg om je hoofd leeg te maken. Muziek luisteren of spelen trouwens ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets lezen vind ik juist een minder goede oplossing, dan ga je (nou ja, ik althans) daar weer over nadenken en gaan je gedachten maar door naar dingen die je je daardoor onbewust weer herinnert, je kent het misschien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga dan mijn ademhaling sturen en wel op de volgende manier:
Ik haal diep en bewust adem en stuur die adem als het ware vanaf mijn hele hoofd door naar beneden..
Dan adem ik weer in en trek die adem als het ware door mij hele lijf naar boven..
Als ik gedachten heb die me dwarszitten dan stuur ik die als het ware mee naar buiten en haal positieve mee naar binnen..het ontspant me enorm en vaak duurt het maar een paar ademteugen voor ik slaap...
Lukt het echt niet dan ontspan ik heel bewust vanaf mijn tenen elke spier in mijn lichaam..beginnen bij je tenen en zo langzaamaan richting je hoofd naar boven..
Als je dan nog niet in slaapt valt....!
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om gedachten 's avonds tot rust te brengen zal je de gedachten los moeten laten. Tegen jezelf zal je moeten zeggen dat je de gedachten die je bezig houden los mag laten. Je mag de gedachten ook loslaten immers het is avond en er is verdiende rust. Lekker alles loslaten en gewoon genieten van niets is dan gerechtvaardigd. Hierbij kan je de focus leggen om te voelen dat je in bed ligt. Voel maar waarop je ligt en waaronder. Is het matras hard of zacht, warm of koud, is het laken ruw of glas etc.
Wat je zal ervaren is dat de gedachten het weer proberen over te nemen. Op zo'n moment tegen jezelf zeggen, nee dat sta ik niet toe het is gerechtvaardigd dat ik mijn gedachten mag los laten. Dus denk ik aan niets. Mogelijk dat je dit een aantal keren zal moeten doen. Morgen is daar weer genoeg tijd voor, nu niet.
Heerlijk toch even niets, slaap lekker!