Kan het zijn dat iemand die bipolair gediagnosticeerd is, nooit depressief wordt?

Ik ben twee jaar terug gediagnosticeerd en heb slechts manische episodes gehad, nooit depressieve. Alhoewel ik door de medicijnen die ik nu moet slikken (150-300 mg seroquel) wel het gevoel, bij een hoge dosis, zoals bij 300 mg of nog meer, dat mijn stemming wordt afgevlakt.
Van mij zelf ben ik een vrolijk en gezellige persoonlijkheid, (denk zelf ook dat dat iets te maken heeft met het soms (hypo)manisch worden). Toch had ik laatst, vorige vakantie, weer een manische episode. Met mijn psychiater heb ik toen gesproken en die heeft mijn 100 mg (die ik toen slikte, bleek uit bloedonderzoek dat 150 mijn buffer was, recente 50 mg verlaging, waarschijnlijk ook de oorzaak van mijn episode), verhoogd naar 450.
Ik werd hier heel suf van (word ik normaal niet van seroquel) en voelde me voor het eerst een soort van depressief. Ik was erg moe en suf en sliep het liefst heel lang uit. Had opzich graag afgesproken met vriendinnen etc. maar kon het fysiek gewoon niet aan. (Is dit een soort van depressie?). Daarna (na telefonisch contact met mijn psychiater, die me aanraadde om het naar 300 mg te verlagen) voelde ik me alweer wat fitter maar nog steeds niet helemaal, heb daarom nogmaals mijn psychiater gebeld en smeekte bijna om een nog lagere dosis omdat ik gewoon niet goed kon functioneren (school, hw etc.).
Inmiddels ben neig ik weer een beetje naar hypomanisch, niet qua stemming maar qua functioneren.

Hoe dan ook, zou het kunnen dat ik nooit een depressieve episode zal krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een bipolaire vriendin die al 10 jaar geleden gediagnosticeerd is, maar nog nooit een depressieve fase heeft gehad, wel verschillende manische fases. Dus het komt vaker voor. Of dat wil zeggen dat het nooit voor zal komen dat je depressief wordt? Geen idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik hoop ook zelf heel erg dat het niet gebeurd. Hoe oud is die vriendin en welke medicijnen slikt ze (of slikt ze niet)?

Antwoorden (3)

Een andere benaming voor bi-polar is manisch depressief. Ik denk dat ze vallen en opstaan de juiste medicijncombinatie voor je hebben gevonden. Bij mij heeft lang geduurd, hoewl ik eerder depressief wordt ipv manisch.
Veel sterkte

Toegevoegd na 10 minuten:
Was ook even de weg kwijt in mijn hoofd...Bi-poler moet natuurlijk bipolair zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bipolair is er bijna geen ontkomen aan maar de kans is groot dat je vroeg of laat toch een depressie ontstaat.(Hoeft daarom nog niet altijd een diepe depressie te zijn.)
fremar
12 jaar geleden
Ik vind het een niet te begrijpen diagnose.
Het woordje bi , ( twee) zegt al genoeg, je hebt dan last zowel van de een als de andere stoornis.
Maar tegenwoordig, moet iedereen met een probleem in een hokje geplaatst worden,( naam gegeven) anders kunnen ze je niet behandelen, misschien heeft het hier iets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woordje bi betekent helemaal niet dat er twee stoornissen zijn. Het betekent alleen dat je een soort van tweepolig bent. De ene keer sla je de ene kant op door, de andere keer de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja heb zelf ook al meerdere malen tegen mijn psychiater gezegd dat ik dat raar vind, maar ik heb er denk ik gewoon aanleg voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik begrijp precies waarom je dat denkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, het zijn twee tegenovergestelde klachten, maar horen bij een klacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de symptomen zijn tegenovergesteld, maar de oorzaak is een en dezelfde.