ADHD is toch een aangeboren hersenafwijking!?

Mijn leraar Ontwikkelingspsychologie beweert dat ADHD geen aangeboren afwijking is en dat het door omstandigheden op latere leeftijd kan ontstaan.
Het is toch een aangeboren afwijking waar de precieze oorzaak nog van onbekend is?!
Of ben ik nou gek…. o.O

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Onderzoekers zijn het erover eens dat er geen eenduidige oorzaak van ADHD is. Zowel genetische als omgevingsgebonden factoren zouden bij ADHD een rol spelen. Hoewel de oorzaken van ADHD niet geheel duidelijk zijn, zijn er voldoende gegevens - uit studies met geavanceerde beeldvormingstechnieken voor de hersenen - voorhanden die wijzen op een bepaalde abnormale hersenfunctie bij personen met ADHD. Het achterliggende fysiologische mechanisme dat de oorzaak is van ADHD is nog steeds niet volledig opgehelderd. Men neemt aan dat het om een onevenwicht tussen chemische substanties in de hersenen gaat, meer bepaald in de neurotransmitters die boodschappen in de hersenen overbrengen.

ADHD kan het gevolg zijn van een erfelijke biochemische aandoening, een abnormale foetale ontwikkeling van die gebieden in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor aandacht en beweging, toxines (bv. lood), ontwikkelingsstoornissen of de voeding. Bovendien kan een hoofdletsel dat tot hersenschade kan leiden, eveneens bijdragen tot het ontstaan van ADHD. ADHD komt doorgaans ook voor in bepaalde families, wat erop wijst dat genetische factoren een rol kunnen spelen. Er zijn sterke aanwijzingen uit studies met tweelingen, adoptiekinderen en families die wijzen op een genetische factor bij ADHD. In die studies had ongeveer de helft van de ouders met ADHD ook een kind met de aandoening. Tussen 10 en 35 % van de kinderen met ADHD hebben een verwante in de eerst graad met ADHD. Onderzoek ondersteunt niet de populaire overtuigingen dat ADHD het gevolg is van een overmatig gebruik van suiker, voedseladditieven, te veel televisiekijken of een verkeerde opvoeding van het kind.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Het betekent dat er erfelijke aanleg is, maar als je in een ideale omgeving opgroeit dan hoeft de aandoening niet tot ontwikkeling te komen. De combinatie met een minder gunstige omgeving kan die ontwikkeling wél op gang brengen.

Andere antwoorden (2)

Nee hoor je bent niet gek :-). ADHD is in bijna alle gevallen aangeboren. Vaak ook erfelijk.
In een klein aantal gevallen kan het ook onstaan door hersenbeschadiging, bijv. door een ongeluk, zuurstofgebrek.

Ik heb zelf ook ADHD en mijn zoon ook.
12 jaar geleden
adhd is een hersenaandoening. Meer info vind je op http://www.psychischegezondheid.nl/adhd of http://nl.wikipedia.org/wiki/ADHD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Amadea
12 jaar geleden
Blieje geeft niet eens antwoord op de vraag of het wel of niet aangeboren is. Merkwaardig dat twee personen dit zo'n goeie reactie vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: Dit is de vraag: "ADHD is toch een aangeboren hersenafwijking!?"en dit is Blieje's antwoord: "adhd is een hersenaandoening" met een link naar informatie.
Dat lijkt mij een juist antwoord op de vraag???
Amadea
12 jaar geleden
Een hersenaandoening is niet per definitie aangeboren. De bedoeling van een antwoord geven op Goeie Vraag is dat je in het antwoord de informatie geeft waar naar gevraagd wordt. Alleen een link geven waarin men zelf de informatie moet opzoeken is alleen een antwoord in het geval dat er gevraagd wordt naar weblinks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea: als jij het er niet mee eens bent, geef gewoon een gemotiveerde min in plaats van een les en kritiek op mensen die dat wel zijn. Dan is het toch klaar?????
ronron1212
12 jaar geleden
juist amadea
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, een negatieve duim heeft geen effect. Die er nu bij staat komt niet van mij. Uitleggen wat er mankeert is nuttiger, want daar kan iemand nog wat van leren.