als ik bij vreemde mensen kom, krijg ik een angst gevoel en een soort van rilling door me heen iemand idee? (zie uitleg)

Als ik bij vreemde mensen ben , of als ik ze zie dan word ik altijd bang en krijg een rilling van angst door me heen. Weet iemand hoe dit kan ? ik weet wel dat ik dan bang ben maar weet zelf niet waarom (a.u.b laat dit erop staan het is belangrijk )

Toegevoegd na 3 minuten:
en weet iemand misschien ook wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (3)

Omdat je vertrouwd ben met bekenden en een vreemde omgeving met vreemde mensen is voor jou helemaal nieuw. Je moet eraan wennen en je bent bang om iets verkeerds te doen bij hen. Er zijn ook een hoop mensen die al een enge uitstraling hebben. En daar word je ook bang van. Het is een vorm van faalangst.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het is ook een teken dat je onzeker bent over jezelf. Je bent bang dat je vreemd wordt aangekeken omdat je ook aan jezelf twijfelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is onzekerheid, doordat je bang bent ga je wat hyperventileren, je doet t niet bewust, maar voel je dit, let op je ademhaling, en adem even in door je neus en adem uit via de mond.
of loop even de menigte uit. maar leg vooral die mensen uit waar je even last van hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt misschien bang omdat je niet goed weet wat je aan de vreemde mensen hebt, je weet niet hoe je je moet gedragen en/of reageren. Dat is gewoon onervarenheid!!

Wat je er aan kan doen is oefenen. Gewoon vreemde mensen aanspreken in grappige of aparte situaties in winkels b.v. Maak opmerkingen tegen iemand over dat de prijzen vandaag wel erg hoog/laag liggen, de rij voor de kassa lang/kort is, dat het wachten bij de bushalte vandaag koud/nat is enz. en wacht dan de reactie af. Soms zal de reactie tegen vallen, maar dat hoort erbij. Probeer terug en door te praten, contact op te bouwen voor zover dat bij een kassa en dergelijke kan. Oudere mensen staan meer open voor contact, dus daar kan je lekker op oefenen. Op den duur gaat het steeds makkelijker en verdwijnt je angst steeds meer.

Succes!
Bronnen: