Waarom schrijven sommige mensen door de lijnen van een lijntjespapier ipv er "gewoon" op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Antwoorden (3)

Je constatering dat mensen dat doen lijkt mij vrij uniek. Het zal maar weinig voorkomen, en als mensen dat doen zal het slordigheid zijn, en zal er op hun handschrift ook wel wat aan te merken zijn. Want het is natuurlijk, in normale omstandigheden, wat vreemd als je zo'n hulpmiddeltje niet gebruikt, vooral als je weet dat schrijven door de lijnen heen, het de leesbaarheid niet ten goede komt. In sollicitatiebrieven zul je het echt niet zien, voor zover die nog geschreven worden.

Ik heb één mogelijke verklaring, aan de hand van een voorbeeld. Misschien is het jou ook opgevallen in zo'n situatie.

Een paar weken terug gaf Lidl gratis boodschappenlijstjes weg. Een soort dubbel-reclame voedingscentrum/Lidl. Ziet er leuk uit, en het wil mensen bewust maken om geen eten weg te gooien.

Die bloknootjes meten 9 bij 4 cm, en er staan maar liefst 19 lijntjes op, om je boodschappen op te schrijven. Ik zit er verder niet mee, maar er is bij het ontwerp van dat blocje niet goed nagedacht. Want als ik dat ding gebruik voor een snelle aantekening, dan gebruik ik de lijntjes ook niet. Als ik voor mijn aantekeningen of boodschappen alles precies op de lijntjes zou schrijven zou het bijna onleesbaar worden, omdat het nauwelijks "past" in leesbaar handschrift. Met een loep je boodschappen doen is ook niet echt werkbaar. Op zo'n klein papiertje schrijf je hoogstens 8 woorden of zinnetjes onderelkaar.

Het antwoord op je vraag zou dus kunnen zijn, dat mensen door de lijnen heen gaan schrijven, als de liniering van het papier niet goed overeenkomt met een duidelijk leesbaar handschrift. Of simpel gezegd: de lijntjes staan veel te dicht bijelkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat die mensen zo goed als blind zijn. Ze zien nog net het streepje en tekenen ongeveer daar hun handschrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat dat niet zo is... De mensen die ik ken die dit doen zijn jong en totaal niet blind of slechtziend.
Je bedoelt mij? Ik schrijf altijd gewoon door de lijntjes heen omdat ik gewoon slordig ben. En ik vind het niet belangrijk. Je kan toch lezen wat er staat? Als het echt moet dan kost hij mij moeite, dan kan ik het wel. En vooral mijn bril opzetten!! Anders schrijf ik zowiezo boven, over, en onder de regeltjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien komt het omdat ik vroeger op school zo idioot netjes moest leren schrijven, en straf kreeg als je maar ietsjepietsje over de lijntjes schreef. Belachelijk! Het is een opluchting als je lekker zelf kunt bepalen hoe je schrijft. Ik heb b.v. wel een mooi handschrift (als ik wil), maar gooi het maar ergens neer.