Waarom heeft koffie een troostend effect?

Op dit moment is er wat verdriet in mij.
Ik huil dus wat af ;) (en dat vind ik prima, laat het er maar lekker even uitkomen!)
Maar goed, normaalgesproken drink ik één a twee kopjes koffie per dag. Echter op dit moment veel meer.
Je hoort het wel vaker, 'een bakje troost' en bij mij werkt het ook zo.
Hoe komt het dat mensen het drinken van koffie als troostend ervaren?
Zit er een bepaald stofje in koffie? Of is het wat anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik word er alleen maar hyper van, ik heb liever water bij verdriet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water drink ik als ik boos ben, het liefst een ijskoud glas en dan in één teug achterover :D
Cryofiel
12 jaar geleden
Verdriet om de hond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ook, en beetje van 'iets' anders dat ik onlangs heb opgelost. Als het probleem is opgelost, komt de verwerking ervan, hè ;) Goede zaak dus op zich :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet voor niets zit in verwerken het werkwoord "werken"; het is hard werken en dan mogen de tranen ook lekker lopen, alleen maar gezond!
Ik wens je een goeie verWERKing meid en een knuffel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, Wendy!
Het is inderdaad hard werken, maar ik weet waarvoor ik het doe, dus deze tranen zijn niet verkeerd.
Ik ervaar ze en laat het LOS!
Verdriet kan soms ook mooi zijn.
Zeker als je dan een lekker bakje troost erbij hebt, hahaha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft troost nodig,of dat nou in een bakkie zit, of in woorden of in een gebaar: zolang je het maar kunt ervaren en verwerken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies!
En dit is iets dat ik het liefst alleen verwerk, lekker met mezelf (en mijn koffie haha).

Het beste antwoord

Omdat de cafeïne in koffie het serotoninegehalte in onze hersenen verhoogt. Serotonine is een hormoon dat welbehagen uitlokt. Het is het hormoon van de levenslust.

Ook heeft cafeïne een pijnstillende werking. Hoofdpijn kan in sommige gevallen al verdreven worden door 2 kopjes koffie. In sommige pijnstillers zit cafeïne.

In een studie aan de Universiteit van Cardiff werd de invloed van koffie onderzocht op de subjectieve stemmingssituatie. Bevinding: wie koffie had gedronken voelde zich meer ontspannen en gelukkiger dan personen die geen koffie dronken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dat verklaart het effect op mij als serotonine-junk :D
En wellicht ook het niet-effect op mensen die hier minder gevoelig voor zijn. Leuke link trouwens, ik neem nog een bakje :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:))

Andere antwoorden (2)

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen speciaal stofje in koffie zit. Alleen leiden de smaak, de temperatuur, het drinken van de koffie, jouw aandacht even af van het verdriet. En dat maakt dus dat je even wat minder verdriet voelt. Voor sommige mensen heeft een sigaret precies hetzelfde effect. Maar dat ligt dan ook niet aan de sigaret of wat erin zit.

Sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koffie kan ook het 'leegte gevoel' een beetje aanvullen. Vanwege de 'verslavende'werking , die iedere koffiedrinker toch licht heeft. (cafeïne)
Bij emotionele pijn kan die verslaving wat sterker aanwezig zijn.